۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 1112
کد خبر: 85022323
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق: باید سطح سیاستگذاری اقتصادی خود را ارتقا دهیم

تهران- ایرنا- رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق با تاکید بر اینکه باید سطح سیاستگذاری اقتصادی خود را ارتقا دهیم، گفت: با تداوم نگاه سنتی فعلی، نمی‌توانیم به جایگاه مناسبی در زنجیره‌های تأمین و ارزش افرینی جهانی دست یابیم.

به گزارش ایرنا، همایش سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران با استفاده از الگوهای علمی و محاسباتی اقتصادی جهانی، به همت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برگزار شد.

در ابتدای این همایش، «محمد قاسمی» با بیان اینکه ضرورت نگاه علمی‌تر به موضوع تجارت بین‌الملل زمینه ورود اتاق ایران به این موضوع را فراهم کرد، تصریح کرد: در اغلب نظریه‌های سیاسی و اقتصادی، موفقیت تجارت بین‌الملل از موارد معدودی است که به ابعاد سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی کشورها وابسته است. اینکه چه کالایی قابل مبادله است و چه کالایی در یک کشور قابلیت تولید دارد و مسیر خلق ارزش در زنجیره تولید کجاست و کشور در کجا می‌تواند جای بگیرد که از عرصه تجارت بین‌الملل بیشترین منفعت را ببرد، بعد از جنگ جهانی دوم موضوع انواع مدل‌سازی‌های اقتصادی بود؛ نکته‌ای که در ایران کمتر به آن توجه شده و نوعی رویکرد سنتی به این موضوع اتخاذ شده است.

وی با تاکید بر اینکه با نگاه سنتی موجود نمی‌توانیم به جایگاه مناسبی در زنجیره‌های تأمین و ارزش آفرینی جهانی دست یابیم، افزود: به همین دلیل سوالی در اتاق مطرح شد که اگر قرار باشد هیات‌هایی را پذیرش و اعزام کنیم، چگونه باید وارد میز مذاکره شویم. این سؤال مهمی است که پاسخ به آن نیاز داشت تا به یک سری ابزارها مجهز باشیم. برای همین ایده ادغام جدول داده - ستانده ایران به جدول داده - ستانده جهانی مطرح شد و متوجه شدیم این ادغام می‌تواند به برخی سؤالات پاسخ دهد.

قاسمی گفت: همه ما قوت و ضعف‌های جدول داده - ستانده را می‌دانیم. می‌دانیم این عکسی است که در یک لحظه زمانی گرفته می‌شود. اما اگر در طول زمان و با به‌روزرسانی دقیق بتوان در این خصوص سری زمانی تولید کرد، می‌توان این ضعف را پوشش داد. خوشبختانه در کشور به اندازه کافی توان فنی برای این کارها داریم. در این ماجرا می‌توانیم با یکدیگر تفاهم‌نامه امضا کنیم و تقسیم کار انجام دهیم. حتی با کمک برخی بزرگان پیش‌نویس قانون جامع آماری را تهیه کردیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ادامه داد: اولین تقاضای ما این است که کیفیت تهیه این جدول‌های آماری را در حوزه جدول داده- ستانده ارتقا دهیم. ارتباط با مراجع بین‌المللی موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دیگر در شرایطی نیستیم که بتوانیم با آزمون و خطا وارد عرصه تجارت بین‌المللی شویم

قاسمی افزود: باید در چارچوب اینکه قرار است در نظام اقتصاد بین‌الملل چه کنیم، الگوی توسعه منطقه‌ای پیوندخورده با نظام اقتصاد بین‌الملل را طراحی کنیم. همچنین کیفیت داده‌ها در حوزه داده‌های منطقه‌ای و استانی باید ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار حتماً باید جدول‌ها را با زمان‌بندی اعلامی به‌روز کنند و استانداردهای تولید حساب‌های ملی و سطح تفصیل آن را تغییر دهند تا حداکثر کاربردی را که می‌توان از جدول به دست آورد به شکل تفصیلی انجام داد و از آن کاربردهای خاص استخراج کرد. دیگر در شرایطی نیستیم که بتوانیم با آزمون و خطا وارد عرصه تجارت بین‌المللی شویم.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گفت: باید سطح سیاستگذاری اقتصادی خود را ارتقا دهیم. کارشناسان می‌توانند با یکدیگر گفت‌وگوی علمی کنند و موجب ارتقای سطح سیاستگذاری اقتصادی شوند. باید بدانیم اقیانوسی از اطلاعات در سطح بین‌الملل وجود دارد و اینکه چقدر از آن استفاده کنیم به بزرگی ظرفی که با خود می‌بریم بستگی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha