۱۷ طرح ساماندهی رودخانه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست

یاسوج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۷ طرح ساماندهی رودخانه ها در استان وجود دارد که چهار طرح آن در دهه فجر امسال کلنگ زنی و افتتاح شد.

آرش مصلح روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه و ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل در استان وجود دارد و ۱۰ درصد آبراهه های کشور در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی افزود: چنانچه بخواهیم همه این میزان را ساماندهی کنیم کل اعتبارات استان هم کفاف نمی دهد اما اکنون یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر از رودخانه ها و مسیل های استان در حال مطالعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۲ طرح در شهرستانهای بویراحمد و لنده، افتتاح شد و یک طرح نیز در شهرستانهای باشت کلنگ زنی شده و دیگری هم در لنده، آماده کلنگ زنی است.

مصلح ابراز کرد: طرح تکمیل ساماندهی رودخانه بشار در حد فاصل پل اول تا پل مختار(در محدوده پارک مهرورزی شهر یاسوج) که به طول ۲۰۰ متر و با مبلغ قرارداد بیش از ۲۹ میلیارد ریال اولیه و نهایتا حدود ۶۰ میلیارد ریالدر این ایام افتتاح شد.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی رودخانه قیام در محدوده روستای قیام در شهرستان لنده نیز از دیگر طرح های ساماندهی رودخانه ها می باشد که فاز اول آن به طول ۱۱۵ متر و با هزینه ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال انجام گرفته و افتتاح شده و فاز دوم این طرح نیز به طول ۱۳۲ متر و با برآورد هزینه ۲۳ میلیارد ریال، آماده کلنگ زنی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح ساماندهی رودخانه باشت فاز اول اجرایی حدفاصل پل بهشت تا پل شوش به طول ۱۲۰۰ متر و برآورد اولیه بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در شهرستان باشت می باشد که کلنگ زنی شده است.

ساماندهی رودخانه ها عمدتا با هدف کنترل فرسایش ساحل و تثبیت بستر، کنترل سیلاب، حفاظت از تاسیسات تامین آب و زیباسازی سواحل صورت می گیرد.

بهره برداری بی رویه از شن و ماسه از بستر رودخانه های استان از فعالیت های مخربی است که بر رودهای فصلی و دائمی سطح استان تحمیل می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه دارای ظرفیتی بی نظیر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha