نهضت مدرسه سازی دستاورد انقلاب اسلامی در لرستان

خرم آباد - ایرنا - مدرسه سازی یک اولویت در جهت ایجاد زیرساخت های لازم و گسترش چتر تعلیم و تربیت می باشد که طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نهضتی موفق در سرلوحه امور قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا توسعه و پیشرفت جوامع بشری نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم برای آموزش کودکان و نوجوانان حتی در دورافتاده ترین مناطق است تا بتوان سرمایه انسانی و اجتماعی توانمند و خلاق را در سطح جامعه تضمین کرد و به حقیقت انکارناپذیر زیربنای توسعه و تعالی دست یافت.

بدون شک برکسی پوشیده نیست که هر آنچه در امر تعلیم و تربیت جوامع سرمایه گذاری شود نتایج مضاعفی در دیگر ابعاد حاصل خواهد شد و توجه به سنگ بنای جامعه برآیندی جز بالندگی و شکوفایی به دنبال نخواهد داشت.

امروزه پس از ۴۴ سال یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمام نقاط کشور موفقیت های چشمگیر دانش آموزان و دانشجویان این مرز و بوم در عرصه های مختلف است و اکنون افزایش مراکز آموزشی، به پرورش و شناسایی دانش آموزان و دانشجویان با استعدادی منجر شده است پله های ترقی را طی می کنند.

لرستان به دلیل پراکندگی مناطق روستایی و عشایری یکی از استان های نیازمند مدرسه سازی و توجه به تعلیم و تربیت است که سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه به برکات و خدمات ارزنده ای دست یافته تا حدی که امروز سه هزار و ۸۸۷ مدرسه دولتی، ۶۷۰ مدرسه غیردولتی را پذیرای ۳۴۸ هزار و ۹۶۵ دانش آموز کرده است.

اکنون نرخ باسوادی از ۳۶ درصد قبل از انقلاب به ۸۴ درصد رسیده و ساخت مدارس در این استان رشد ۱۴ درصدی داشته است.

چهار هزار و ۵۵۷ مدرسه در لرستان وجود دارد

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: هر انقلابی در دنیا ظهور پیدا می‌کند بدون شک دارای شاخصه و ویژگی‌هایی است و انقلاب اسلامی نیز مستثنی از این ویژگی‌ها نیست اما امروز انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا به ویژه حاج قاسم سلیمانی به یکی از ابرقدرت‌های دنیا تبدیل شده است.

رضا عزتی با بیان اینکه به فرموده امام راحل نخستین ویژگی انقلاب اسلامی، ایمان و خداباوری در تار و پود ملت ایران بوده است ادامه داد: وحدت کلمه بین آحاد ملت، دومین ویژگی انقلاب اسلامی بود که سبب پیروزی انقلاب شد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی، فرهنگی است بیان کرد: اسلامی بودن، دیگر ویژگی انقلاب اسلامی است که حرکتی بنیادین و تحققی در اوضاع سیاسی جامعه ایران به وجود آورد.

عزتی بیان کرد: اکنون به برکت خدمات جمهوری اسلامی ۳۴۸ هزار و ۹۶۵ دانش آموز در سه هزار و ۸۸۷ مدرسه دولتی و ۶۷۰ مدرسه غیردولتی لرستان تحصیل می کنند که از این تعداد۳۲۰ هزار و ۱۲ دانش آموز کلاس اولی،۸۲ هزار و ۹۱۷ دانش آموز متوسطه اول و ۶۸ هزار و ۳۷۲ نفر در مقطع متوسطه دوم تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: از مجموع دانش آموزان استان ۳۰۵ هزار و ۹۰۶ نفر در مدارس دولتی و ۴۳ هزار و ۵۹ دانش آموز در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

عزتی با بیان اینکه اکنون نرخ باسوادی از ۳۶ درصد قبل از انقلاب به ۸۴ درصد رسیده است افزود: نرخ باسوادی جمعیت ۱۰تا ۴۹ ساله در مرکز استان و همچنین شهرستان بروجرد بالاتر از میانگین کشور است اما با توجه به محرومیت و همچنین ضعف عملکرد در برخی از مناطق، میانگین نرخ باسوادی کل استان ۹۴/۶ بوده و ۲ درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

وی عنوان کرد:در سال تحصیلی جاری از طرف سازمان نهضت سوادآموزی، ۹ هزار و ۳۵۰ نفر برای ارائه خدمت تعیین و از یکم آذر ماه ۱۴۰۱ نیز فرآیند کلاس گذاری و برنامه ریزی آغاز شده است.

عزتی گفت: با مقایسه درصد موفقیت در پوشش حجم تعیین شده نسبت به سال قبل ، اگرچه یک ماه دیگر نیز فرصت ثبت کلاس وجود دارد و برخی از مناطق و شهرها همچنان در حال ثبت کلاس هستند اما خوشبختانه در حال حاضر درصد پوشش نسبت به سال قبل به مراتب بیشتر می باشد.

نهضت مدرسه سازی دستاورد انقلاب اسلامی در لرستان

۲۹ طرح آموزشی همزمان با سراسر کشور در لرستان بهره برداری شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت:به مناسبت گرامیداشت دهه فجر۲۹ طرح آموزشی همزمان با سراسر کشور بصورت برخط با حضور آیت الله رییسی بهره برداری شد.

یونس بهاروند ایران نیا بیان کرد:همزمان با گرامیداشت دهه فجر ۱۰۹ کلاس درس در قالب ۲۹ طرح آموزشی بهره برداری شد.

وی با بیان اینکه این آئین در مدرسه ۹ کلاسه نورآباد برگزار شد اظهار داشت: این طرح ها شامل فضاهای آموزشی، ورزشی و پرورشی در تمام نقاط استان هستند.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ۷۱۶ کلاس درس در قالب ۱۳۸ فضای آموزشی این استان در حال انجام است افزود: فضاهای آموزشی در حال احداث استان از مدارس یک تا ۱۲ کلاسه هستند که از این مجموع ۵۹ مدرسه دولتی ، ۳۵ مدرسه مشارکتی و ۴۴ مدرسه نیز خیر ساز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۵۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جهت بهره برداری ۱۰۹کلاس درس در قالب ۲۹ مدرسه استان همزمان با ایام دهه فجر هزینه شده است.

احداث ۱۶۸ مدرسه با همکاری بنیاد برکت در لرستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت:احداث ۱۶۸ مدرسه در طرح موسوم به «شهید پناهی» با همکاری بنیاد برکت استان در راستای برچیده شدن کلاس های کپری مصوب شده است.

بهاروند ایران نیا بیان کرد: تفاهم نامه اجرای طرح شهید پناهی بین سازمان نوسازی کشور و بنیاد برکت منعقد شده است و در این راستا تمام مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز برچیده می شوند.

وی با بیان اینکه مدارس جدید تا ۱۴۰۲ تکمیل می شوند افزود: اکنون ۱۶ طرح در حال اجرا و ۳۵ مورد نیز در حال مناقصه است که با اجرای این طرح تحول بزرگی در روستاهای استان ایجاد می شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساله خیرین مدرسه ساز در لرستان اضافه کرد:‌ ۳۰ درصد اعتبارات مدرسه سازی توسط خیرین تامین می شود و بدون تعامل آنان این کارهای بزرگ انجام نمی شد.

بهاروند ایران نیا اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ تفاهم نامه برای ساخت ۵۶ کلاس درس و امسال ۴۲ تفاهم نامه با ۲۰۰ کلاس درس با خیران مدرسه ساز در لرستان منعقد شده است و به جز طرح شهید پناهی؛‌ ۲۳۰ کلاس دیگر در استان احداث می شود.

وی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز محدود به اشخاص نیست ادامه داد: موسسات و اشخاص حقوقی نیز در این امر خیر دخیل شده اند که بنیاد علوی، قلم چی و بنیاد برکت از فعال ترین این موسسات در لرستان هستند.

وی همچنین عنوان کرد: مطالبات پیمانکاران سیل ۹۸ باقی مانده است که با پیگیری های انجام شده؛ تمام این مطالبات امسال پرداخت و مدارس نیمه تمام این حادثه تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: لرستان در رتبه چهارم جذب اعتبارات نوسازی مدارس کشور است و ۳۸۵ میلیارد تومان اعتبار سال گذشته مدرسه سازی استان تقریبا به طور کامل جذب شده است.

نهضت مدرسه سازی دستاورد انقلاب اسلامی در لرستان

۷۷ مدرسه سنگی لرستان برچیده می شود

بهاروند ایران نیا بیان کرد: فروردین امسال ۶ مدرسه با ۱۷ کلاس، هفته دولت ۱۶ طرح با ۱۸ کلاس و مهر ماه ۱۸ مدرسه با ۶۸ کلاس درس و در دهه فجر ۲۹ طرح آموزشی در استان تحویل شده است.

وی عنوان کرد: دانش آموزان لرستان بسیار مستعد هستند و شایستگی فضاهای مناسب آموزشی را دارند اما در سال های گذشته، تنگناها مانع از ایجاد زیرساخت های لازم شده که امید است با محرومیت زدایی دولت سیزدهم بتوانیم گام های موفقی برداریم.

وی با اشاره به طرح شهید پناهی در سطح استان اظهار داشت: بنیاد برکت با تقبل ۴۰ درصد هزینه در اجرای این طرح بسیار تاثیر گذار است تا مدارس روستایی کانکسی با بیش از ۱۰ دانش آموز با مدارس استاندارد جایگزین شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با بیان اینکه استان با ۱۶۸ طرح به ظرفیت ۲۶۰ کلاس درس بیشترین آمار طرح شهید پناهی را در کشور به خود اختصاص داده است عنوان کرد: این طرح مهرماه ۱۴۰۲ به سرانجام می رساند که تاکنون ۴۲ طرح آغاز شده ، ۳۵ طرح آماده عقد قرارداد است و تا پایان سال نیز ۱۰۰ طرح به پیمانکار واگذار می شود.

بهاروند ایران نیا افزود: همچنین در این طرح ۱۲ مدرسه سنگی با محیط استاندارد جایگزین می شود اما در مجموع ۷۷ مدرسه سنگی لرستان تا مهرماه سال آینده برچیده خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۹ هزار و ۵۰۰ کلاس غیر استاندارد در لرستان حدود ۶ هزار و ۹۰۰ مورد استاندارد سازی شده و علاوه بر طرح های شهید پناهی اکنون ۸۷ طرح آموزشی، ورزشی و پرورشی با ۵۱۰ کلاس درس در حال احداث است.

احداث ۹۰۰ مدرسه خیرساز در لرستان

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز لرستان نیز گفت: ۹۰۰ مدرسه خیرساز در قالب سه هزار و ۵۴۵ کلاس درس از سال ۷۸ تاکنون تحویل آموزش و پرورش استان شده اما تعداد زیادی مدرسه نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است همچنین چند طرح نیمه تمام نیازمند تامین اعتبار برای تکمیل هستند.

محمد علی رضوی با اشاره به فعالیت یکهزار و ۱۱۵ خیر مدرسه ساز در لرستان ادامه داد: در حالیکه مناطق محروم و دورافتاده لرستان نیازمند نگاه ویژه در امر مدرسه سازی و توجه به ادامه تحصیل دانش آموزان هستند اما همچنان در مناطق شهری استان نیز مدارس غیر استاندارد و نیازمند تخریب و بازسازی وجود دارد.

وی افزود: ۴۴ مدرسه در صورت تامین اعتبار توسط مجمع خیرین مدرسه ساز لرستان امسال تحویل می شود.

نهضت مدرسه سازی دستاورد انقلاب اسلامی در لرستان

استانداردسازی سیستم سه هزار و ۳۹۲ مدرسه

معاون اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: اکنون ۹ هزار و ۴۷۹ کلاس درس مدارس لرستان از سیستم گرمایشی استاندارد بهره مند هستندکه از این مجموع ۶ هزار و ۸۷ کلاس درس تا قبل از سال ۱۴۰۰ استاندارد سازی و مابقی نیز در یک سال گذشته به این مجموع اضافه شده اند.

اصغر آقایی چگنی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۱ کلاس درس مدارس لرستان دارای سیستم گرمایشی غیر استاندارد هستند و هم اکنون استانداردسازی ۶۰۰ کلاس با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال انجام است.

وی عنوان کرد: به جز کلاس های در دست اقدام، هم اکنون برای گرمایش یکهزار و ۱۴۴ کلاس درس استان از بخاری گازی، ۹۸۷ کلاس درس از بخاری نفتی و ۷۰ کلاس درس از بخاری های چوب سوز استفاده می شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد سیستم گرمایشی استاندارد در سطح مدارس استان شوفاژ است ادامه داد: اکنون ۶۰۰ کلاس درس مدارس نیازمند تخریب و بازسازی نیز از بخاری گازی استاندارد استفاده می کنند اما نوع مدارس تخریبی است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۲۱ میلیارد تومان در راستای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس لرستان هزینه شده است اظهار داشت: مدارسی که از بخاری گازی، نفتی و یا چوب سوز استفاده می کنند در نواحی فاقد گازرسانی و اغلب در مناطق عشایری ززو ماهرو، بزنوید و کوهدشت هستند بنابراین چاره ای جز استفاده از این بخاری ها ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha