روایت تهران ۵۷ تا «نقش مهر» در گالری‌های پایتخت

تهران- ایرنا- نمایشگاه‌های آثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، «آینه در آینه۲» تهران ۵۷ با روایت عکس‌های زنده‌یاد قربان خلیلی، «مشق تولی»، «دَفَک» و «نقش مهر» در گالری‌ها و نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری پایتخت برپاست.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، نمایشگاه آثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از هفتم تا ۲۸ بهمن همه‌ روزه به جز روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موسسه فرهنگی هنری صبا به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر برپاست.

در این دوره از جشنواره در بخش‌های «طوبای زرین» و «قله‌ها» مجموعا ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند در رشته‌های مختلف تصویرسازی، حجم، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی و نگارگری به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه‌هایی همچون «آینه در آینه۲»، «۴۴ سال»، «روایت فجر» و «چهل منفور» به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر در بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌های تهران برپاست و بعضی دیگر نیز میزبان نمایشگاه‌هایی با موضوع‌های مختلف هستند.

تهران ۵۷ به روایت عکس‌های مرحوم قربان خلیلی

نمایشگاه عکس «آینه در آینه۲» با آثار از زنده یاد قربان خلیلی با موضوع «تهران ۵۷ و وقایع مربوط به انقلاب اسلامی» از ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله دایر است.

آثار نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» سال ۱۳۸۳ توسط مجتبی کوچکی یافت شده و در همان سال در گالری خانه عکاسان ایران برای نخستین بار با عنوان «تپش سبز» به نمایش گذاشته شده و نسخه‌ای از آن به گنجینه خانه عکاسان ایران سپرده شده است.

اکنون پس از حدود ۲۰ سال از معرفی این هنرمند، مجددا این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است. در این رویداد هنری ۴۸ اثر از آثار مرحوم قربان خلیلی در اندازه‌های بزرگ در کنار یک نسخه از اصل آن به نمایش گذاشته شده است.

روایت تهران ۵۷ تا «نقش مهر» در گالری‌های پایتخت

«۴۴ سال» در گالری خانه حوزه هنری

خانه عکاسان ایران نمایشگاه «۴۴ سال»، شامل عکس‌هایی از مهمترین واقعه تاریخ معاصر ایران را به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در گالری خانه حوزه هنری انقلاب اسلامی برپا کرده است. این نمایشگاه از ۱۱ بهمن تا سوم اسفند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در این گالری به نشانی خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ، میزبان علاقه‌مندان است.

«۴۴ سال» عکس‌هایی از حضور و زندگی امام خمینی (ره) در کشور فرانسه و اتفاقات ایران را در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به نمایش گذاشته است، در این نمایشگاه، ۸۳ اثر از ۱۰ عکاس که هفت نفر از آنان از عکاسان آژانس عکس سیپا فرانسه هستند؛ به روی دیوار رفته است.

این نمایشگاه، عکس‌هایی از مهمترین واقعه تاریخ معاصر ایران است که شامل ۹ عکس در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتی‌متر از قاسم حاج‌محمدی، ۴۰ عکس در اندازه ۲۰ در ۲۵ از عکاسان آژانس عکس سیپا فرانسه، ۱۵ عکس در اندازه ۳۰ در ۴۰ از مرحوم قربان خلیلی و ۱۹ عکس نیز در اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتی متر از میشل ستبون عکاس برجسته فرانسوی است.

در این نمایشگاه عکس، ۱۵ اثر تک نسخه چاپ شده از روی نگاتیوهای مفقود شده مرحوم خلیلی به همراه عکس شاهکار «نزن سرباز» که روزهای پایانی پیروزی نهضت انقلاب اسلامی در ایران را به تصویر می‌کشد، به نمایش گذاشته شده است. در نمایشگاه «۴۴ سال»، عکس‌های قاسم حاج‌محمدی و میشل ستبون، اتفاقات روزهای ۱۲ آبان تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را در شهرهای قم و تهران؛ روایت می‌کنند.

روایت تهران ۵۷ تا «نقش مهر» در گالری‌های پایتخت

«روایت انقلاب» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس «روایت انقلاب» به مناسبت چهل‌ و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۲ تا ۳۰ بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۷ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز دایر است. این نمایشگاه شامل ۱۵ تصویر ۱۰۰ در ۷۰ از حضور پرشور مردم در راهپیمایی و تجمعات مردمی در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است.

«روایت فجر» در خانه موزه شهید بهشتی

نمایشگاه «روایت فجر» با نمایش آثاری از عکاسان برجسته از ۱۲ تا ۲۴ بهمن همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به جز روزهای تعطیل در خانه موزه شهید بهشتی واقع در خیابان شریعتی، خیابان شهید دستجردی(ظفر)، خیابان صبر، خیابان مطهری، کوچه شهید بهشتی، شماره ۱۲ دایر است.

این نمایشگاه با ۱۰ قطعه عکس از محمد صیاد (برنده جایزه بهترین عکاس خاورمیانه با مجموع عکس‌های واقعه طبس)، محسن راستانی (عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی، مدرس دانشکده هنرهای زیبا و موسس انجمن عکاسان ایران)، امیرعلی جوادیان (عکاس جبهه‌های جنگ عراق علیه ایران، نشان درجه یک هنری، تالیف ۱۰جلد کتاب مصور ایران)، ساسان مویدی (هنرمند عکاس مجموعه آغوش با عکس‌هایی از حلبچه، حمله موشکی عراق به تهران و ورود آزادگان به وطن اسلامی)، مهدی قاسمی، مجید سعیدی (برنده جایزه فستیوال «فوتو ریپورتر» کشور فرانسه با پروژه سرزمین مناقشه)، اسماعیل داوری (عنوان برترین عکاس زلزله رودبار در سال ۱۳۷۴)، امیر خلوصی، محمد نوروزی، نادر داودی (از موسسان خانه عکاسان، همکاری با خبرگزاری ایرنا و بانک جهانی عکس، سازنده مستندهای کندلوس، سفرنامه قرن ۱۳، سیزده و نیم) برپا شده است.

«چهل منفور» در برج آزادی

آثار برگزیده از کارتونیست‌های پنجمین جشنواره هنر مقاومت از بنیاد روایت فتح با عنوان «چهل منفور تاریخ انقلاب اسلامی» به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از دهم تا ۲۲ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۸ در تالار آیینه مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی به نمایش گذاشته شده است.

«خط خُطوه» در موزه فلسطین

نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط با عنوان «خط خُطوه» با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای نخستین بار به مناسبت دهه مبارک فجر، از ۱۱ تا ۲۶ بهمن همه‌ روزه به‌ جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر فلسطین وابسته به فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان شهیدبرادران مظفر، شماره ۷۴ دایر است.

مجموعه «خط خُطوه» حاصل سه سال مطالعه مستمر و کار جدی سیدهدایت موسوی هنرمند نوگرای معاصر بر روی ظرفیت‌های بصری و تجسمی متنِ بیانیه تمدن‌ساز گام دوم انقلاب اسلامی است که در راستای این گفتمان، تولید و ارائه شده و پس از این نمایشگاه به‌ صورت مرقع خطی منتشر خواهد شد.

این مجموعه‌ آثار مشتق‌ شده از فرم‌های متنوع خوشنویسی، شامل ۱۸ اثر کتابت نستعلیق، دوازده اثر قطعه نستعلیق، هجده اثر سیاه‌مشق و ۲ اثر نقاشی‌خط، برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

روایت تهران ۵۷ تا «نقش مهر» در گالری‌های پایتخت

«کار خودشونه» در گالری ابوالفضل عالی

نمایشگاه پوستر «کار خودشونه» با نمایش آثار محمدحسین نیرومند کاریکاتوریست و طراح گرافیک با موضوع نقد اعتراضات و اغتشاشات ۷۰ روزه، از دهم تا ۲۶ بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برپاست.

نیرومند طی سال‌ها فعالیت هنری در زمینه کاریکاتور موفق به دریافت گواهینامه درجه یک هنری – معادل دکترا – از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشان عالی تجسمی از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر شده است.

«مشق تولی» در موزه هنرهای دینی امام علی(ع)

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به مناسبت میلاد با سعادت امام اول شیعیان حضرت علی (ع)، نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولی» آثار هنرمندان در وصف و مدح مولای متقیان از ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ از ساعت ۹ تا ۱۸ غیر از روزهای تعطیل در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان حضرت ولیعصر(عج)، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ دایر است.

مشق تولی مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی منتخب گنجینه موزه با موضوع حضرت علی (ع) (القاب، صفات، احادیث و ...) است. در این نمایشگاه ۶۰ اثر از استادانی همچون غلامحسین امیرخانی، امیر احمد فلسفی، آیت الله سید مرتضی نجومی، جهانگیر نظام العلما، ابوالحسن محصص مستشاری، علی شیرازی، اباصلت صادقی، علی مقارن عسگری، احمد عبدالرضایی، حمید ساسانی، مهدی فلاح و جواد بختیاری به نمایش درآمده است.

روایت تهران ۵۷ تا «نقش مهر» در گالری‌های پایتخت

«ناتمامی» در گالری ثالث

نمایشگاه مجسمه‌های علی اعتبار با عنوان «ناتمامی» از هفتم تا ۲۵ بهمن شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در گالری ثالث به نشانی خیابان کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۴۸ برپاست. ساعت بازدید روز اختتامیه ۱۰ تا ۱۸ است.

«سرخی من از تو» در شریف

نمایشگاه آثار پگاه مشفقی با عنوان «سرخی من از تو» ۱۴ تا ۲۵ بهمن دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست. گالری شریف شنبه‌ها تعطیل و بازدید یکشنبه‌ها با قرار قبلی است.

مشفقی درباره این نمایشگاه نوشته است: «آغاز این مجموعه به سال ۱۳۹۹ با تمرکز من بر روی مفهوم «فشار» بود. دوره سختی را می‌گذراندم؛ چنان سخت که گویی در درون یک سلول تنم فشرده شده بودم. چیزی را از سرمی‌گذراندم که پیش از «من» بسیاری از «ما» تجربه کرده‌اند. تجربه «آزار» ما را سرخورده می‌کند؛ چنان می‌فرشدمان که هیچ کجا امن نیست و بدن آن بار زایدی است که بیهوده جابه‌جا می‌شود و محمل رنجی بی‌پایان است.

از طراحی دل بریده و پناه آورده به چاپ، چوب را یافتم. تن بی‌گناه چوب، که چگونه در زیر فشار پرس چاپ، فشرده می‌شود و مقاومت می‌کند. من و او در دیالوگی مدام با هم بدون کلام سخن گفتیم. چوب مرا به سرشاخه‌ها برد؛به ساقه‌های جوان و کم‌خون که تیغ‌های تیز پرورانده بودند؛ به خون کمرنگ زرشک‌های معصوم بر سفیدی و سیاهی کاغذ. من تنه درخت بودم، ساقه آن، خار بودم و گل بودم و خون به‌جامانده بر کاغذ چاپ. من همه بودم؛ سلول را شکستم و رها شدم.»

نمایشگاه «مسیح علیه السلام» در باغ موزه نگارستان

نمایشگاه موقت «مسیح علیه السلام» به مناسبت سالروز ولادت مبارک حضرت عیسی بن مریم (ع) و آغاز سال نوی میلادی از نگاه تابلو نقاشی‌های باغ موزه نگارستان با آثاری از استادان فتح الله عباد، حسین محجوبی و علی محمد حیدریان، از پنجم دی تا پایان بهمن در تمامی ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه و ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ در این باغ موزه به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع دایر است.

«موج» در گالری نیان

نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی با عنوان «موج» و نمایش آثار حامد نورایی، محدثه طاهری، مریم رضوی، سارا جولایی، سالومه سوزنچی، سروش زاهد، عباس بابایی و رضا بهرامی از ۱۴ بهمن تا نهم اسفند (روزهای هفته از ساعت ۱۴ تا ۱۹ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۲۰) در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، کوچه تور، خیابان وفایی ورمزآبادی، بن بست ابهری، پلاک پنج برپاست. گالری شنبه‌ها تعطیل است.

روایت تهران ۵۷ تا «نقش مهر» در گالری‌های پایتخت

«امتداد» در یافته

نمایشگاه آثار کامران مهراد با عنوان «امتداد» در قالب «جریان یافته» از هفتم بهمن تا هفتم اسفند (روزهای عادی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱) در گالری یافته به نشانی دروس، خیابان یارمحمدی، بن‌بست طالقانی، پلاک هشت برپاست. کامران مهراد دارای مدرک لیسانس طراحی صنعتی و مجسمه‌سازی است. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

نقاشی‌های فرهاد گاوزن در هور

نمایشگاه نقاشی‌ها و طراحی‌های فرهاد گاوزن از ۱۴ بهمن تا پنجم اسفند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «ما نقاش‌ها کجای پهنای خاک عقیق این جهان ایستاده‌ایم؟ چه قدر تیررس مکث ساعت سیبل قرار گرفته‌ایم؟ ما به چه بهانه‌ای تاثیر گذاریم و شعله‌های اکسپرسیو آتش اشتیاق ما در پخت گوشت تلخ این زمان چه طعمی دارد و نبض ما با چه دمایی دارد می‌سوزد؟

هجوم این سوال‌ها از پیش و پهلو، از این سال تا دم روزهای رفته، همیشه تن روان بیدار مرا و ما را در آسیب انهدام قرار داده است و ذره‌ذره رخت اهمیت نقاش بودن را از باور جمعی ما دارد دور می‌سازد! خلع سلاح و پابرهنه در جهان تهدید آدم‌ها قرار گرفته‌ایم و هیچگاه نتوانسته‌ایم ظلم افکار عمومی را از مدار تن خود خارج سازیم.

ما نقاش‌ها برای کشف طعم زندگی بسیار تاوان داده‌ایم و خسته و غوطه در رنگ، خود را به چهارراه آزادی و مرگ، صیقل و سنگ رسانده‌ایم.»

«دَفَک» در فرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران از نقاشی‌ها و آثار خانواده‌ای که هنر و زندگی‌شان سوژه مستند «دفک» بود، نمایشگاهی برگزار کرده است. خانواده فرخ‌زاد شامل هشت هنرمند بختیاری است که آثار تجسمی متفاوتی را در سبک‌های مختلف و بدون تحصیلات آکادمیک و به طور ذاتی خلق می‌کنند و هر کدام به گونه‌ای بر اساس شناخت زیستی‌شان در زندگی به حقیقت هستی نگریسته، و با رنج‌ها، ناکامی‌ها و شادی‌هایشان بر اساس توانمندی‌هایشان به خلق آثار هنری دست می‌زنند.

شاه‌رضا فرخ‌زاد (پدر خانواده)، مندی فرخ‌وند (مادر خانواده)، توران، سالار، داراب و منوچهر فرخ‌زاد (فرزندان خانواده)، آنا فرخ‌وند (عروس خانواده) و هانیه براتی (نوه خانواده)، هشت هنرمندی هستند که آثارشان در نمایشگاه تجسمی «دَفَک» به نمایش گذاشته شده است

روایت «دَفَک» نام مستندی است که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی مستند «سینما حقیقت» به کارگردانی بهنام بیرم‌وند نمایش داده شده است و به معنای پارچه‌ای رنگی است که برای شکار کبک‌های کوهی استفاده می‌شد.

نمایشگاه تجسمی «دَفَک» از ۱۶ بهمن تا سوم اسفند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ در گالری شماره ۲ فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، خیابان جلفا برپاست. دی ماه امسال نمایشگاه «دَفَک» در نگارخانه جوان انجمن سینمای جوانان ایران برپا شده بود.

روایت تهران ۵۷ تا «نقش مهر» در گالری‌های پایتخت

نمایش آثار بانوان هنرمند و کارآفرین در نگارخانه آفرینش نور

نمایشگاه گروهی هنرهای دستی جمعی از بانوان هنرمند و کارآفرین منطقه پنج تهران با عنوان «دست‌ها و طرح‌ها» از ۱۶ تا ۲۶ بهمن‌ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه آفرینش نور مجتمع فرهنگی هنری نور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعد از تقاطع شهیدستاری، جنب شهر کتاب برپاست.

این نمایشگاه گروهی که در حمایت از تولید داخلی در بخش هنرهای دستی و تزیینی و همچنین حمایت از بانوان هنرمند و کارآفرین برپا شده شامل آثار در قالب دست‌سازه‌های متنوع با بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف هنری از جمله پتینه، دکوپاژ، نقاشی ژئومتریک، کهنه‌کاری، رزین، قاب آیینه، گل خشک، نقاشی روی پارچه و... است.

«نقش مهر» در فرهنگسرای بهمن

نمایشگاه خط نقاشی و خوشنویسی با عنوان «نقش مهر» آثار هنری ابوالفضل امینی تا پایان بهمن همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه فرهنگسرای بهمن واقع در میدان راه آهن، میدان بهمن برپاست. همزمان با روزهای پایانی این نمایشگاه، کارگاه هنری با حضور هنرمند صاحب اثر در کنار مخاطبان و دوستداران هنر خوشنویسی برگزار شود.

در این نمایشگاه ۵۵ تابلو نقاشی با تکنیک‌های خط نقاشی، نستعلیق، سیاه مشق، چلیپا و آبرنگ؛ جلوه‌های زیبای هنر خوشنویسی در کنار نقاشی زمینه روی بوم به تصویر کشیده شده است.

ابوالفضل امینی متولد ۱۳۴۴ و دارای مدرک کارشناسی گرافیک است. وی هنر خوشنویسی را با حضور در دوره‌های خوشنویسی جهاد دانشگاهی هنر نزد حمیدرضا جمشیدی آموخت و با کسب تجربه ۲۰ ساله سابقه برگزاری چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی را در کارنامه هنری خود دارد.

روایت تهران ۵۷ تا «نقش مهر» در گالری‌های پایتخت

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha