۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۲۴
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85025609
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تونس سطح روابط دیپلماتیک خود با سوریه را ارتقا میدهد

تهران- ایرنا- قیس سعید رئیس جمهوری تونس پنجشنبه شب دستور افزایش سطح روابط دیپلماتیک کشورش در دمشق را صادر کرد.

به گزارش ایرنا از صفحه فیسبوک ریاست جمهوری تونس، این تصمیم سعید در دیدار با "نبیل عمار" وزیر امورخارجه تونس اتخاذ شده است.

وی در این دیدار بار دیگر بر حمایت کشورش از ملت برادر سوریه تأکید کرد و گفت که موضوع حکومت سوریه یک مسأله داخلی است که تنها به مردم این کشور مربوط می شود.

سعید افزود: سوریه از آغاز قرن بیستم، مراحل تاریخی مختلفی را سپری کرده است و تلاش های زیادی از آن زمان برای تجزیه آن صورت گرفته است.

این کار پس از آن صورت می گیرد که سعید سه شنبه گذشته "عثمان الجرندی" وزیر امورخارجه پیشین را از کار برکنار و نبیل عمّار را جایگزین وی کرد.

رئیس جمهوری تونس همچنین تغییراتی در کابینه "نجلاء بودن" نخست وزیر ایجاد کرد و وزیران آموزش و پرورش، کشاورزی را تغییر داده بود.

این تغییرات پس از ناکامی سعید در جذب آرای مردم برای شرکت در انتخابات پارلمانی رخ می دهد.

سعید ۱۱ بهمن ماه نیز با نه بزرگ مردم تونس و احزاب مختلف این کشور روبه رو شد، بطوری که براساسا گزارش هیأت عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور از ۱۱.۴ درصد تجاوز نکرد.

فاروق عسکر رئیس هیأت عالی مستقل انتخابات تونس در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که از مجموع واجدین شرایط هفت میلیون و ۸۵۰ هزار نفری، تنها ۸۹۵ هزار در این انتخابات شرکت کرده اند.

دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی تونس هفته گذشته در فضایی بی رمق و در سایه تحریم احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف در سراسر این کشور آغاز شد.

بر اساس آمارهای رسمی، ۲۶۲ نامزد در دور دوم انتخابات پارلمانی تونس با هم رقابت می کنند که ۳۴ نفر آنها زن هستند.

احزاب و گروه های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات که دیروز برگزار شد، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه های سیاسی «قیس سعید» رییس جمهوری دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

سعید در آن روز نیز که با اقبال اندک مردم کشورش روبه رو شد، برای توجیه عدم استقبال تونسی ها، ادعا کرد: علت عدم مشارکت مردم این است که شهروندان به این علت که نهادهای پارلمان در طول ۱۰ سال گذشته، دولت را دستکاری کرده اند، برایشان دیگر اهمیت ندارد.

دور نخست این انتخابات ۱۷ دسامبر (۲۶ آذرماه) با میزان مشارکت ۱۱.۲۲ درصد برگزار شد.

میزان مشارکت پایین رای دهندگان در آذر ماه جنجال گسترده‌ای را در محافل سیاسی تونس به راه انداخت و احزاب مخالف این انتخابات را شکست پروژه سیاسی سعید دانستند و خواستار ابطال نتایج و تعویق انتخابات شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha