۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۵۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85025620
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرافکنی آمریکا درباره کمک به زلزله‌ زدگان سوریه و دفاع از تحریمهای ضدسوری

نیویورک – ایرنا- ایالات متحده آمریکا در حالیکه در پی زلزله ویرانگر سوریه حاضر به رفع تحریم‌ها علیه این کشور نشده است، از دولت بشار اسد خواست اجازه دهد کمک ها از طریق تمام گذرگاهها و مرزها وارد سوریه شود و از تحریمهای یکجانبه علیه مردم این کشور دفاع کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن با فرافکنی افزود: ما از حکومت اسد می خواهیم تا فورا با ارسال کمک ها از همه نقاط مرزی موافقت کند و اجازه دهد گروه های بشر دوستانه به همه مردم سوریه دسترسی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در سوریه، دسترسی به تنها یک نقطه مرزی ،چالش های ارائه کمک های امدادی را افزایش داده و این امر به این دلیل است که روسیه به صورت مکرر درخواست برای بازگشایی نقاط مرزی جدید را وتو کرده است.

ند پرایس مدعی شد تحریم های آمریکا به هیچ وجه برای ارائه کمک های امدادی به همکاران بشردوستانه ما در سوریه مانع ایجاد نمی کند. تحریم های ما کمک های بشردوستانه را هدف قرار نمی دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد، ما یش از وضع تحریم ها، تحقیقات گسترده ای انجام می دهیم تا اطمینان پیدا کنیم این تحریم ها مانعی برای کمک های بشردوستانه برای مردم سوریه ایجاد نمی کنند. این کمک ها به دولت سوریه نمی رسند بلکه هدف آنها کمک به مردم این کشور است.

ند پرایس ادامه داد که ما تمام سعی خود را خواهیم کرد تا خواسته هایی را که ترکیه از آمریکا خواسته است، انجام دهیم.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور آمریکا در حالیکه زلزله ویرانگر جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزانده است، در یک سیاسی کاری آشکار، بدون توجه به وضعیت زلزله زدگان سوری‌، صرفا دستور هر گونه کمک برای زلزله زدگان ترکیه را صادر کرد.

پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا تلاش کرد بر سیاسی کاری واشنگتن در خصوص زلزله ویرانگر در سوریه سرپوش بگذارد و مدعی شد: ما نمی توانیم با دولتی که مردم خود را در سوریه مورد حمله قرار داده است، ارتباط برقرار کنیم. در مقابل، ما از طریق سازمان های غیردولتی مستقر در سوریه به این کشور کمک می کنیم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای درباره سوریه ادعا کرد: سازمان های بشردوستانه تحت حمایت آمریکا در سوریه در حال امداد رسانی به مناطق زلزله زده در سراسر کشور هستند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در توجیه اقدام واشنگتن به خبرنگاران گفت: ما در سوریه نهادهای بشردوستانه‌ای داریم که بودجه آنها توسط آمریکا تامین می‌شود. این نهادها در زمینه هماهنگ کردن کمک‌های نجات‌بخش فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ما متعهد به ارائه کمک به مردم سوریه هستیم تا بتوانند این فاجعه را پشت سر بگذارند. ما از آغاز جنگ سوریه مهمترین ارائه کننده کمک‌های بشردوستانه به مردم بوده‌ایم. تاکید می‌کنم که این کمک‌های مالی به مردم سوریه می‌رسند، نه رژیم.

استفن آلن مدیر «آژانس آمریکا برای توسعه بین‌الملل» نیز گفت که بیشترین خسارت‌ها در مناطق تحت کنترل اسد ایجاد نشده است و کمک‌های آمریکا به شمال غرب سوریه اختصاص خواهد یافت.

این در حالی است که او از بیان نام گروه‌های غیردولتی که در این زمینه با آمریکا همکاری می‌کنند، خودداری کرد.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) که ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه رخ داد، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند اما با توجه به تحریم های آمریکا علیه دمشق، کمک رسانی به سوریه با مشکل روبه رو شده است.

در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، لایحه بودجه دفاعی ۷۳۸ میلیارد دلاری را امضا کرد، که قسمتی از آن شامل قوانینی برای افزایش تحریم‌ها علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحدانش بود.

قانون «سزار» بخشی از این قوانین جدید است که به لایحه بودجه دفاعی آمریکا افزوده شده است. این قانون پس از شش سال تاخیر از روز چهارشنبه، ۲۸ خرداد، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ به اجرا درآمد و تا سال ۲۰۲۴ اعتبار خواهد داشت. این قانون را دونالد ترامپ دسامبر گذشته امضا کرد.

قانون سزار توطئه‌ای آمریکایی علیه سوریه به منظور تقویت تروریست هاست که هدف آن افزایش انزوای مالی، اقتصادی و سیاسی دولت سوریه و همچنین اعمال تحریم علیه متحدانش است تا اینکه دمشق حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیتی را قبول کند.

این قانون تمام دولت‌ها، گروه‌ها، شرکت‌ها و افرادی را تحریم می‌کند که مستقیم و غیر مستقیم به دولت سوریه کمک مالی یا نظامی یا در چهار بخش نفت، گاز طبیعی، هواپیماهای نظامی، ساخت و ساز و مهندسی می‌کنند.

زمین لرزه هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دوشنبه خسارت های زیادی در پنج استان سوریه برجای گذاشت که علاوه بر خسارات مادی، تا پیش از انتشار این خبر ۲ هزار و ۳۷۰ نفر قربانی در سراسر سوریه داشته است. باتوجه به شدت زمین لرزه پیش بینی می شود رقم قربانیان افزایش یابد و این در حالی است که قانون سزار و تحریم های ظالمانه اعمال شده علیه سوریه کمک رسانی به مردم زلزله زده این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha