۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85025808
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه و آبادانی مناطق روستایی قرچک با پیروزی انقلاب اسلامی

قرچک - ایرنا - انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام راحل، برکات زیادی را با خود به همراه داشت که یکی از مهمترین آن توسعه و پیشرفت روز افزون مناطق روستایی بود به طوری که این مناطق از همه امکانات مناطق شهری برخوردار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از مهمترین برکات پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام راحل، توسعه روستاها و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است که نمونه بارز آن را در مناطق روستایی شهرستان قرچک به خوبی می‌توان مشاهده کرد تا جایی که امروز این روستاها از تمامی امکانات آموزشی، رفاهی، ورزشی و زیرساختی همچون شهرها برخوردار است.

یکی از روستاهای مهم شهرستان قرچک، روستای ولی‌آباد است که به دلیل وجود بقعه مبارک امامزاده ابراهیم و نیز سکونت شهید منصور ستاری، فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران کودکی، برای مردم این دیار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این روستا پیش از انقلاب اسلامی از داشتن هر گونه امکانات مورد نیاز زندگی مردم بی‌بهره بود و قرار گرفتن آن در جنوب قرچک و ورود فاضلاب به آن باعث شده بود تا جمعیت اندکی در آن سکونت داشته و دانش آموزان آن مجبور بودند برای تحصیل به شهر عزیمت کنند و شهید ستاری نیز دوران دبستان خود را در منطقه پوئینک قرچک سپری کرد.

فرصت اندک شغلی، اراضی کشاورزی متأثر از فاضلاب و امکانات اندک موجود در این روستا باعث شده بود تا بسیاری از مردم به شهرها عزیمت کرده و جمعیت اندک روستا، کارهای خرد کشاورزی و دامپروری را انجام می‌دادند.

امروز به برکت پیروزی انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از ۶ هزار نفر در قالب ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار در روستای ولی‌آباد قرچک که از وسعتی بالغ بر ۴۰ هکتار برخوردار است، سکونت دارند که اغلب به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول بوده و به تولید محصولات مورد نیاز زندگی مردم می‌پردازند.

این روستا از ۲ مدرسه ابتدایی و متوسطه دخترانه و ۲ مدرسه ابتدایی و متوسطه پسرانه برخوردار بوده و یک مدرسه نیز آماده افتتاح و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

همچنین روستای ولی‌آباد از چهار واحد نانوایی، ۲ حسینیه، ۵۰ کارگاه کوچک در تولید پوشاک، سماورسازی، تولید عروسک، جوراب و روکش صندلی خودرو و یک کارخانه بزرگ تولید کفش با ۵۰ فرصت شغلی مستقیم و یکصد فرصت شغلی غیر مستقیم برخوردار است.

همجواری روستای ولی‌آباد با شهرک صنعتی پویا و فعال قرچک نیز باعث شده تا زمینه پیشرفت و توسعه آن با سرعت بیشتری همراه شود و می‌توان اظهار داشت که هیچ فردی در روستای ولی‌آباد بیکار نیست.

بیشتر عشایر ساکن در شهرستان قرچک، در روستای ولی‌آباد مستقر بوده و به تولید محصولات دامی، لبنیات و صنایع دستی مشغول هستند.

مهاجرت معکوس به روستای ولی آباد

بخشدار مرکزی قرچک در خصوص توسعه روستای ولی‌آباد به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا طی سال‌های استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی از خدمات بسیاری برخوردار است و امکانات موجود در آن نه تنها از مهاجرت روستائیان کاسته که موجب مهاجرت معکوس به روستا نیز شده است.

مجید قیصرپناه افزود: احداث اولین سوله چندمنظوره بحران روستایی، احداث زمین چمن مصنوعی به مساحت یکهزار و ۲۰۰ مترمربع، احداث و تجهیز بوستان خانواده به مساحد سه هزار مترمربع، راه اندازی پست بانک، راه اندازی مرکز خدمات جامع روستایی، اجرای طرح هادی و توسعه بافت روستا، احداث، تعمیرات و بازسازی مدارس و استقرار کلیه مقاطع تحصیلی در روستا از جمله خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به روستای ولی‌آباد است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح شبکه‌های آبرسانی، احداث خانه ورزش روستایی و راه اندازی نخستین سالن ورزش بانوان، احداث و ساماندهی گلزار شهدا، بهسازی و ایمن سازی معابر و میادین، ارائه خدمات زیرساختی برق، آب، گاز، تلفن و اینترنت، خرید و تجهیز ماشین آلات عمرانی، خدماتی و آتش نشانی و خرید و نصب تجهیزات ورزشی از دیگر اقداماتی است که به ساکنان روستای ولی‌آباد در طی سال‌های اخیر ارائه شده تا شرایط برای زندگی بهتر روستانشیان فراهم شود.

قرچک شهرستانی تک بخشی است که از هشت روستای دارای دهیاری برخوردار است و ۳۰ درصد از جمعیت ۲۷۰ هزار نفری این شهرستان در مناطق روستایی سکونت دارند.

قرچک در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha