موضوع بازماندگان از تحصیل، ترک تحصیل کرده ها و کیفیت آموزش در آذربایجان غربی از جمله موضوعاتی است که همواره در برنامهها و سیاستگذاریهای این نهاد جایگاه ویژهای به آن داده شده است.
امسال این موضوع با جدیت بسیاری از سوی وزارت آموزش و پرورش و با جمعبندی و ارایه آمار استانی در دست اجرا است.
میرصادق جامعی روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانهای در بستر سیدا از ۱۲ آذر ماه با نام شهید علی محمودوند راه اندازی شده که نام همه کودکان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در این سامانه بارگذاری شده است.
ایرنا : چه تعداد دانش آموز بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی داریم؟
جامعی: طبق آمار ارایه شده در کل استان ۶ هزار و ۵۳۰ نفر کودک بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده وجود دارد که از افتتاح سامانه تاکنون اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و به ازای هر پنج نفر بازمانده از تحصیل یک نفر پیگیری کننده تعیین شده است.
همچنین تا به امروز از تعداد ۶ هزار و ۵۳۰ نفر بازمانده و تارک تحصیل، چهار هزار و ۳۸۹ نفر شناسایی شدهاند و طی این اقدام توانستیم ۳۳۳ نفر آنها را جذب چرخه آموزش کنیم.
ایرنا: چه طرحهایی در زمینه جذب بازماندگان از تحصیل و ارتقای کیفیت آموزش در اذربایجان غربی دست اجراست؟
جامعی: طرحهای متعددی در استان در راستای بهبود کیفیت آموزش و جذب بازمانده از تحصیل اجرا میشود، طرح یار مهربان کتابخانههای کلاس با شیوه جدید، طرح شهید محمودوند (طرح شناسایی کودکان بازمانده)، طرح تدبیر یا همان برنامههای عملیاتی مدارس، طرح شهید همت (در راستای توانمندسازی معلمان)، طرح بوم برنامه ویژه مدرسه در راستای مهارت آموزی برای بچهها، طرح خیرین آموزشی و طرح جابربن حیان که با طرح عید و هنر داستان در طول سال در دست اجرا هستند.
ایرنا: درباره طرح همت و نحوه اجرای آن توضیح میدهید؟
جامعی: طرح شهید همت یا طرح توانمند سازی معلمان و ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان، طرحی است که در راستای آن هشت نفر از معلمان به شهرهای مختلف قم و مشهد برای گذراندن دوره مدرسی اعزام شدند.
تربیت مدرسان منطقهای به تعداد ۲۰۰ نفر نیز در حال اجراست که بعد از آموزش یک ماهه همه معلمان از این آموزشها برخوردار میشوند.
ایرنا: تاثیر این دوره در تدریس و ارتقای کیفی آموزش را چگونه ارزیابی میکنید؟
با حضور مدرسان استانی و تقویت مدرسان منطقهای از اغاز سال تحصیلی توانستیم اثرات مطلوب تدریس را در دانش آموزان و میزان یادگیری آنان با ارزیابیهای انجام شده مشاهده کنیم.
امسال نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش، سرباز معلمان، نیروهای خرید خدمات و ورودیهای سال جدید دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان را در چرخه آموزش داریم و تربیت مدرسان استانی و تقویت مدرسان منطقهای مهمترین گام در کیفیت بخشی به آموزش است که سعی میشود در سال آتی هیچ معلمی بدون آموزشهای نوین تدریس و دورههای آموزشی در کلاس حضور نداشته باشد.
ایرنا: هم اکنون چه تعداد دانش آموز ابتدایی در استان داریم و مهمترین شاخصهای تاثیر گذار بر مقطع ابتدایی کدام شاخصها هستند؟
وی با بیان اینکه ۳۸۴ هزار نفر دانش آموز در دوره ابتدایی در قالب ۱۵ هزار ۸۱۹ کلاس درس و بیش از سه هزار مدرسه در حال تحصیل هستند، ادامه داد: پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی، جذب خالص یا جذب کودکان ۶ ساله در پایه اول، بحث نرخ تکرار و ترک تحصیل کردهها از شاخصهای تاثیر گذار استان هستند که همه تلاشهای ما در راستای بهبود این شاخصهاست.
آذربایجان غربی دارای ۵۸۰ هزار دانش آموز است که در بیش از پنج هزار و ۲۰۰ مدرسه تحصیل میکنند. گستردگی استان و پراکندگی روستاها، فقر مالی و فرهنگی، کمبود مدرسه در مناطق روستایی از جمله علل عدم تمایل خانوادهها به ادامه تحصیل فرزندانشان در این استان محسوب میشود.
نظر شما