یک هزار و ۲۰۰ هکتار آبیاری زیرسطحی در کشت و صنعت مغان اجرا می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از برنامه‌ریزی برای اجرای یک هزار و ۲۰۰ هکتار آبیاری زیر‎سطحی دراراضی این شرکت خبرداد.

قاسم محمدی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: یک هزار هکتار آبیاری زیرسطحی با هزینه دولت و ۲۰۰ هکتار نیز از محل منابع داخلی در این شرکت مورد اجرا گذاشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: برای اجرای این طرح‌ها یک هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه حمایت از کشاورزی اختصاص داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲ هزار هکتار از زمین‌های زراعی شرکت کشت و صنعت مغان زهدار است، افزود: در قالب تفاهم‌نامه احیای منابع آب و خاک شرکت کشت و صنعت مغان که توسط مدیران عامل شرکت توسعه خدمات مهندسی آب و خاک کشور و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به امضا رسیده، مطالعه تفصیلی و اجرایی سامانه آبیاری، استقرار سامانه هوشمند آبیاری، مطالعه و اجرای آبیاری زیرسطحی در باغات و زراعت و مطالعه و اجرای شبکه آبیاری و کانال‌ها و راهکارهای بهبود راندمان انتقال آب و نیز و توسعه شبکه آبیاری در محدوده اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد: همچنین با اجرای این تفاهم‌نامه راهکارهای افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک و مراحل اجرایی آن توسط شرکت توسعه خدمات مهندسی آب و خاک کشور تدوین و طراحی شده و مطالعات تفصیلی و اجرایی اراضی زهدار اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اجرا خواهد شد.

مزیت‌های آبیاری زیرسطحی

بر اساس این گزارش آبیاری زیرسطحی روشی است که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده و کشاورزان زیادی در سراسر کشور با این روش مزارع خود را آبیاری می‌کنند. در این سیستم آبیاری به کمک لوله‌ها یا نوارهای قطره‌ای که در زیر سطح زمین داخل خاک گذاشته می‌شوند تشکیل شده و وظیفه تامین آب ریشه گیاه را به صورت مستقیم بر عهده دارد.

علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب که بسیار حائز اهمیت است، یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این روش این است که می‌توان در زمین هایی که سطح آبیاری نامساعد با شیب تند دارد استفاده کرد.

معمولا عمق لوله‌های زیرسطحی براساس عمق ریشه گیاه کاشت شده تعیین می‌شود. در عین حال از آنجایی که هزینه تعمیر و نگهداری این روش بالاست، بیشتر از این سیستم برای زمین‌هایی با مقیاس متوسط و بزرگ همانند کشت و صنعت مغان استفاده می‌شود.

افزایش میزان تولید و کیفیت محصول، جلوگیری از آهکی شدن قطره چکان‌ها، کاهش رشد علف‌های هرز، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری، صرفه‌جویی در مصرف کود،عدم فرسایش خاک، سهولت در برداشت محصول توسط ماشین‌آلات و افزایش عمر نوارها به دلیل قرار نگرفتن در معرض تابش خورشید از مزیت‌های این روش آبیاری است.

۱۰ هزار هکتار اراضی کشت و صنعت زیر کشت پاییزه رفت

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان با بیان اینکه ۱۰ هزار هکتار اراضی دیم و آبی بصورت کشت پاییزه در این شرکت زیر کشت رفته است، افزود: با اقدامات انجام شده برای افزایش راندمان تولید و میزان بهره‌وری و همچنین سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تجهیز شرکت، وضعیت این بنگاه اقتصادی مطلوب بوده و با اقدامات صورت گرفته این مجتمع عظیم ملی در حال احیا و بازسازی است.

به گزارش ایرنا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند.

این مجموعه اقتصادی با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی با توجه به واگذاری به کارکنان و عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در اختیار شرکت کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha