۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۳۳
کد خبر: 85028231
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نرخ بیش از ۱۰ هزار قلم مواد غذایی در ژاپن افزایش می یابد

تهران- ایرنا- نظرسنجی اخیر یک موسسه اعتباری در ژاپن نشان می‌دهد که به دلیل قیمت بالای مواد و هزینه‌های لجستیک، نرخ مواد غذایی به جهش خود در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۳ ادامه داده و قیمت بیش از ۱۰ هزار قلم مواد غذایی رشد خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ژاپن‌تایمز، نظرسنجی صورت گرفته توسط مرکز داده‌های تی‌کوکو در ژاپن، قیمت ۱۲ هزار و ۵۴ قلم کالا در سال جاری افزایش یافته یا انتظار می‌رود که با رشد همراه باشد.

یافته‌های این نظرسنجی که تا تاریخ ۳۱ ژانویه جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که قیمت‌ها به طور متوسط ۱۶ درصد بیشتر از سطح فعلی خواهد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی سه درصدی را نشان می‌دهد.

سرعت رشد قیمت مواد غذایی در ژاپن طی چهار ماهه نخست سال جاری ۲ برابر سرعتی است که قیمت ۵هزار و ۵۷۳ قلم کالا در سال گذشته افزایش یافته بود.

قرار است در ماه جاری میلادی (فوریه) قیمت ۵هزار و ۴۶۳ قلم مواد غذایی از جمله غذاهای یخ‌زده و محصولات غذایی دریایی افزایش یابد. این در حالی است که در ماه اکتبر سال گذشته قیمت ۷ هزار و ۸۰۰ قلم کالا افزایش یافته بود.

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که در ماه مارس انتظار افزایش قیمت ۲هزار و ۷۱۶ قلم کالا از جمله شیرینی‌جات رشد خواهد کرد و در ماه آوریل هم نرخ ۳هزار و ۱۹۲ قلم کالای دیگر رشد خواهد کرد.

شرکت‌ تی‌کوکو می‌گوید که به طور متوسط تا تابستان امسال و به صورت ماهانه، قیمت ۲ تا ۳ هزار قلم کالا رشد خواهد کرد.

یکی از کارشناسان این شرکت گفت: احتمال دارد که روند افزایش بهای مواد غذایی به دلیل هزینه‌های برق و دیگر هزینه‌های تولید به مصرف‌کنندگان منتقل شده و حتی این روند بعد از تابستان هم ادامه داشته باشد.

این شرکت تاکید کرده است که افزایش بهای جهانی نفت باعث جهش قیمت حمل‌ونقل شده و کاهش ارزش برابری ین ژاپن برابر ارزهای خارجی نیز روند افزایش قیمت مواد غذایی را تشدید کرده است. امسال هزینه‌های برق و گاز برای مصرف‌کنندگان ژاپنی با جهش همراه بود.

این نظرسنجی از بین ۱۰۵ شرکت تولیدی فهرست شده و ۹۰ شرکت غیربورسی در صنعت غذا و نوشیدنی، صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha