رسانه‌های آمریکای لاتین: پکن، به روابط با ایران از منظر راهبردی بلندمدت می‌نگرد

تهران- ایرنا- رسانه‌های آمریکای لاتین به بهانه سفر آتی رئیس‌جمهوری کشورمان به چین، به ارزیابی روابط دو کشور پرداخته و نوشتند: پکن، به روابط چین-ایران از منظر راهبردی بلندمدت می‌نگرد و از این رو این کشور ارتباطات راهبردی و هماهنگی با ایران را برای ایجاد پیشرفت‌های جدید و مستمر در روابط دوجانبه تقویت کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شبکه تلویزیونی تله‌سور آمریکای لاتین (telesurtv.net) با انتشار خبر سفر آتی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان به چین به همکاری‌های دو کشور پرداخت و نوشت: دولت‌های ایران و چین در سال ۲۰۲۱، توافق‌ همکاری ۲۵ ساله امضا کردند.

تارنمای شبکه تلویزیونی دولتی ونزوئلا (vtv.gob.ve) نیز آورده است: ایران و چین زمینه‌های مشترک بسیاری برای گسترش کامل روابط خود دارند.

این رسانه ونزوئلایی با اشاره به اینکه «پکن، روابط چین-ایران را از منظر راهبردی بلندمدت می‌نگرد» تاکید کرد: در همین راستا این کشور ارتباطات راهبردی با ایران را برای پیشرفت‌های جدید و مستمر در روابط دوجانبه تقویت کرده است.

به نوشته وی‌تی‌وی، «جهان با چالش‌هایی مواجه است که همکاری بین‌المللی را می‌طلبد، بنابراین ایران از ابتکارات چین برای ارتقای منافع جمعی استقبال می‌کند».

نشریه اینفوبائه آرژانتین (infobae.com) در بازتاب خبر سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به چین، به دیدار اخیر آیت‌الله رئیسی با شی‌ جین‌پینگ در سمرقند ازبکستان اشاره کرد و آورد: رئیس‌جمهوری چین پس از این دیدار اطمینان داد که کشورش به «تقویت همکاری» با ایران تمایل دارد و حمایت خود از دولت رئیسی در زمینه «صیانت از حاکمیت و عزت ملی خود» را اعلام کرد.

این رسانه آرژانتینی با ارائه اطلاعاتی به نقل از خبرگزاری افه نوشت: چین و ایران در سال ۲۰۲۱ یک توافقنامه همکاری اقتصادی ۲۵ ساله امضا کردند که به طور گسترده سرمایه‌گذاری چین در بخش انرژی و زیرساخت ایران را فراهم می‌کند. در مقابل، تهران، یکی از تولیدکنندگان بزرگ هیدروکربن بوده که به شدت از تحریم‌های آمریکا آسیب دیده است و عرضه پایدار نفت و گاز با قیمت‌های رقابتی را برای پکن فراهم می‌کند.

به نوشته اینفوبائه «شراکت چین و ایران با سفر شی جین‌پینگ به تهران در ژانویه ۲۰۱۶ شکل گرفت که طی آن ۱۷ قرارداد همکاری امضا شد و مذاکرات برای افزایش تجارت به ۶۰۰ میلیارد دلار در یک دهه افزایش یافت. در سال‌های اخیر، پکن بارها مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و حمایت خود از از سرگیری مذاکرات برای اجرای توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده است».

تارنمای لا رسون (la-razon.com) بولیوی نیز با بیان اینکه «رئیسی به دعوت همتای چینی خود به غول آسیایی سفر خواهد کرد» آورده است: هر دو کشور روابط بسیار خوبی دارند و آخرین نمونه آن در تبریک ارسالی رئیس‌جمهوری ایران به شی جین‌پینگ به مناسبت تثبیت سمت وی به عنوان دبیر حزب کمونیست مشاهده شد. رئیسی در پیام خود روابط دو کشور را «الگویی از احترام متقابل» در اهداف همکاری راهبردی و «ارتقای صلح و ثبات بین‌المللی» توصیف کرد.

به نوشته این رسانه بولیویایی، «هر دو کشور در سال ۲۰۲۱ یک پیمان همکاری استراتژیک ۲۵ ساله با مولفه‌های سیاسی، راهبردی و اقتصادی امضا کردند». «چین بزرگترین شریک تجاری ایران است که صادرات آن به پکن در ۱۰ ماه گذشته حدود ۱۲ میلیارد یورو (۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) بوده است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha