۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۱۲
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 85029039
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونق تولید در دهه پنجم انقلاب بر توسعه دانش بنیان استوار است

اصفهان- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رونق تولید در دهه پنجم انقلاب بر اساس توسعه دانش بنیان در حال انجام است و موضوع افزایش ارزش دانش یا تولید ارزش از دانش در این دوره مطرح شده و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این پیوند، پرچمدار بوده است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی زلفی‌ گل، روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: شرایط امروز براحتی ایجاد نشده است و مدیران ادوار مختلف با کوشش و تحمل سختی های فراوان، این نتایج را بدست آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ابتدا یک زمین بایر بیش نبود اما امروز از فضاهای زیبا، شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناوری برخوردار است که بسختی بدست آمده است.

زلفی گل گفت: بستر و ظرفیت‌هایی از جمله قانون جهش تولید دانش بنیان در دوره جدید مدیریت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود دارد در حالی که مدیران پیشین از داشتن آنها محروم بودند.

وی ادامه داد: ظرفیت بالا و مُترقی در قانون جهش تولید دانش بنیان نهفته است که امروز یکی از آن ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و در صورتی که صنایع خصوصی و دولتی در مراکز علمی و فناوری هزینه کنند، آن هزینه بمنزله مالیات آنها منظور می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تعامل با صنایع در استفاده از ظرفیت‌های این قانون از اهمیت ویژه ای برخوردار است و صنایع هم باید در زمینه تحقیق، توسعه، فناوری و نوآوری از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و این ظرفیت بویژه برای شهر اصفهان بسیار ارزشمند است.

وی همچین گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بستری برای ممانعت از خام‌فروشی منابع معدنی و منابع انسانی در راستای شکوفایی استعدادهاست.

وی تصریح کرد: خام فروشی در زمینه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری(استفاده درست نکردن از استعدادهای کشور)، ظلم به آیندگان است.

زلفی گل تاکید کرد: ما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که توسعه پایدار در کشورمان بطور جدی انجام شده است که خام فروشی نکرده باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان‌اینکه توسعه پایدار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به معنای واقعی شکل گرفته است، اظهار داشت: توسعه پایدار دربرگیرنده این سه اصل است که سرمایه‌های مادی نباید با اُفت بها مواجه شود، به محیط زیست نباید آسیب وارد شود و نسل‌های آینده نیز در برآوردن نیازهایشان نباید با مشکلی مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر افراد تاثیرگذار از جمله وزیران دولت‌های پیشین و رییسان جمهوری، توجه ویژه و متفاوتی به این شهرک داشتند چرا که شهرک اصفهان بعنوان یک الگو در کشور مطرح است.

زلفی گل یادآور شد: در زمان حاضر قراردادی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای هزینه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شده است که باید از آن نهایت استفاده را بُرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بیش از ۵۵۰ دانش‌آموخته مقطع دکترا در این شهرک بکارگیری شده‌اند که اشتغالزایی برای افراد دارای تحصیلات عالیه، جهادی بزرگ و ارزشمند محسوب می شود.

وی ادامه داد: شهرک اصفهان محلی برای پذیرش نوجوانان، جوانان و دانشجویان با عنوان راهیان پیشرفت است و بدون شک توسعه فناوری، موجب افزایش امید و خودباوری ملی در سطح جامعه می شود و برای تقویت هویت و امید ملی باید در زمینه علم و فناوری هزینه کنیم چرا که هزینه در زمینه علم و فناوری و نوآوری، عاقلانه‌ترین و به صرفه‌ترین نوع سرمایه‌گذاری برای حال و آینده است.

زلفی گل خاطرنشان کرد: ردیف اعتبار ملی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال های گذشته رشد لازم را نداشته است و امیدواریم با رایزنی و پیگیری‌های انجام شده، عدم رشد مُتوازن و شایسته بودجه این شهرک در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ جبران شود.

وی گفت: برنامه های خوبی از جمله "سفیر فناوری" در شهرک اصفهان در حال انجام است که از گذشته برنامه‌ریزی شده و هم اینک در حال توسعه است.

وی اظهار داشت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با دعوت از دبیران انجمن‌های علمی و دانشجویی ملی و از طریق آشنایی آنها با این مرکز، امکان ارتباط بین این شهرک و بدنه دانشجویی کشور را برقرار می کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: برنامه‌های خوبی در ۱۸ ماه گذشته در زمینه فناوری، با تخصیص معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم طراحی و اجرا شده است که از جمله آنها می‌توان به امریه فناوری، پسادکترای فناوری، دستیار فناوری، تور فناوری، پژوهانه فناوری و سفیر فناوری اشاره کرد که بیانگر این است که یک جامعه عاقل علاوه بر تولید علم، باید به ترویج علم هم توجه ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ترویج و عمومی سازی علم و فناوری در جامعه نیازمند توجه ویژه است، اضافه کرد: راهیان پیشرفت و اقداماتی از این قیبل در راستای ترویج فناوری و نوآوری است که موجب تقویت روحیه ملی و توجه شهروندان به موضوع نوآوری و خلاقیت می شود.

زلفی گل افزود: توجه به جوانب مختلف مباحث علمی و فناوری و نوآوری جزو دستور کارهای وزارت علوم است و در تلاشیم تا این کارها را بیش از پیش پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد: اصفهان از شرایط خاصی برخوردار است و ارتباط خوبی بین مسوولان استان با رییسان دانشگاه‌ها وجود دارد که می تواند بستر پیشرفت های بسیاری باشد و باید از این ظرفیت استفاده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: توجه ویژه به فناوری‌های سخت و هوشمند، بسیار ارزشمند است و در دوره جدید مدیریت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این انتظار را داریم که به فناوری‌های نرم هم توجه ویژه شود و برای توسعه آن برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد تا دستاوردهای فناوری نرم در زمان بازدید مسوولان نیز ارائه شود.

رونق تولید در دهه پنجم انقلاب بر توسعه دانش بنیان استوار است

رونق تولید در دهه پنجم انقلاب بر توسعه دانش بنیان استوار است

به گزارش ایرنا، آیین تکریم و معارفه رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و در جریان آن از تلاش‌های جعفر قیصری رییس پیشین، قدردانی و قاسم مُصلحی بعنوان رییس جدید این شهرک معرفی شد.

همچنین در این مراسم از پوستر هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

در پایان این مراسم از رییسان ادوار مختلف شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز تجلیل بعمل آمد.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد آغاز کرد.
گردش مالی واحدهای فناور مستقر در این شهرک حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

اصفهان بعنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را بوجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌ بنیان کشور را در خود جای داده و دومین استان کشور در این زمینه است.

سه پارک علم و فناوری، بیش از ۱۰ مرکز رشد فناوری و بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در این استان فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha