عفو رهبری، دشمنان را ناکام کرد/ ورود دستگاه‌های متولی به نحوه توزیع خودرو

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه گفت: اقدام رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبر معظم انقلاب با بخشش عمومی و گسترده متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند و ناکام کرد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در نشست خبری از حضور معنادار مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدردانی کرد و افزود: برپایه رفراندوم ملی در قالب حضور مردم در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر صحنه تجلی استکبارستیزانه ملت ایران بود که چهل و چهار سال است این اراده را با ایستادگی و ثبات قدم تکرار کرده اند.

وی ادامه داد: افزایش حضور چشمگیر ملت در راهپیمایی امسال، تنها در افزایش تعداد نبود بلکه نشان از اراده انسان‌های مصمم و استواری بود که وقتی خباثت‌های دشمنان را مشاهده کردند برای حراست از انقلاب خود به میدان آمدند.

ستایشی تصریح کرد: البته دشمن کینه‌جو شکست خود را ابراز نمی‌کند اما بی‌تردید در اتاق‌های سیاستگذاری خود در این باره فکر خواهند کرد.

تسری عفو اخیر به متهمان بی‌سابقه بود

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره عفو گسترده محکومان و متهمان که با تقاضای ریاست قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و معظم له موافقت خود را اعلام فرمودند، گفت: این عفو گشترده میزان اهمیت وحدت ملی، پیوستگی اجتماعی و جلوگیری از چنددستگی فرهنگی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بخشودگی جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات به پایان رسیده، حاکی از وحدت اجتماعی است، تسری این عفو بر متهمان از ویژگی‌های مهم و بی‌سابقه آن است که تاکنون سابقه نداشته همچنین معیاری بودن و ناظر بودن دایره شمول آن برمتهمان و ناظر بودن این عفو بر استثنائات از جمله ویژگی‌های مهم این عفو است.

ستایشی افزود: اقدام رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبر معظم انقلاب با بخشش عمومی و گسترده متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند کرد بنابراین این اقدام نشان داد بار اصلی انقلاب همچنان بر دوش ملت است.

وی ادامه داد: تجزیه و بخش کردن ملت به نفع دشمن و از اهداف اصلی او در دشمنی با ملت ایران است، هل دادن جوانان و بخش‌های آسیب پذیر سیاسی و اجتماعی به سمت دشمن اقدامی نابخشودنی است؛ بنابراین ادامه یافتن دستگیری و مودت در امتداد اقدامات کریمانه و پدرانه رهبر معظم انقلاب است.

ورود دستگاه‌های متولی به نحوه توزیع خودرو

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌‎های مونتاژ خودروهای چینی با بستن سیستم فروش و محدود کردن عرضه محصول در بازار باعث افزایش قیمت و سردرگمی مشتریان شده است، آیا عدم توزیع خوردو به عنوان احتکار شناخته می‌شود و اینکه آیا دادستانی به این موضوع ورود خواهد کرد یا نه؟ گفت: تشخیص این امر برعهده مقام رسیدگی کننده براساس صلاحیت است؛ اگر احتکار باشد، برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است و اگر در حوزه جرائم عمومی باشد هم در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب کشور خواهد بود.  

وی ادامه داد: در مورد نحوه توزیع خودرو، چند مجموعه از جمله معاونت حقوق عامه و معاونت اقتصادی دادستانی کل کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار،  وزارت صمت و شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده‌اند و در حال بررسی هستند و در روزهای آتی نتایج به دست آمده اطلاع رسانی می‌شود.

پرونده متهمان و محکومان در انتظار بررسی و مطابقت با معیارهای عفو اخیر 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت پرونده دو خبرنگار؛ الهه محمدی و نیلوفر حامدی و خبرنگار دیگری و اینکه آیا مشمول عفو اخیر قرار می گیرند، گفت: عفو معیاری است و پرونده‌ها با معیارها انطباق داده می‌شود و با لحاظ استثنائات تعیین تکلیف خواهد شد.

وی ادامه داد: کار انطباق در حال انجام است و اندکی تا پایان بررسی‌ها تحمل داشته باشید؛ در ایام آتی تعیین تکلیف می‌شوند.

آیا بقایی، مشایی، حسین فریدون و شهرام جزایری هم مشمول عفو اخیر قرار خواهند گرفت؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بقایی، مشایی، حسین فریدون و شهرام جزایری هم مشمول عفو اخیر قرار خواهند گرفت، گفت: من می توانم برداشت حقوقی خود از پرونده‌های این افراد را اعلام کنم اما تشخیص این موارد بر عهده مرجع قضایی مربوطه است و باید کار انطباق پرونده با معیارهای عفو انجام شود و چنانچه مشمول استثنائات نباشد، مشمول عفو و در غیر اینصورت مشمول عفو نخواهند شد.

تشکیل پرونده برای رئیس سازمان دامپزشکی دولت قبل

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر دستگیری رئیس سازمان دامپزشکی دولت قبل، گفت: براساس اعلام جرمی که از سوی یکی از سازمان‌های دولتی داشته و به نظر می رسد که از گزارش های مردمی برداشت شده است، پرونده‌ای در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران مطرح و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است و اکنون پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.

پرونده حمله به سفارت آذربایجان در مرحله تحقیقات مقدماتی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره آخرین اقدامات دستگاه قضایی در پرونده حمله به سفارت آذربایجان، ضمن ابراز تأسف از وقوع این حادثه، گفت: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و واجد محرمانگی است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سلامت روانی متهم پرونده اظهار داشت: ابعاد و زوایای موضوع با دقت بسیار و به صورت تخصصی در جریان رسیدگی قرار دارد و پس از اتخاذ تصمیمات بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح شکایت از پلتفرم فیلیمو

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دستگاه قضایی تاکنون برخوردی با فیلیمو با وجود گزارش ساترا نداشته است؟، گفت: این موضوع در واحد قضایی مربوطه در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح شد و تحت رسیدگی قرار دارد.

وی یادآور شد: قوه قضاییه بنا به مأموریتی که طبق اصل ۱۵۸ قانون اساسی در رسیدگی به شکایات و تظلمات برعهده دارد، چنانچه شکایتی مطرح شود مطابق موازین قانونی ورود می‌کند.

ستایشی با تاکید بر اصل قانونی بودن جرم و مجازات، ادامه داد: چنانچه در مقررات قانونی در مورد افعال یا ترک افعال وصف مجرمانه وجود داشته باشد در صورت احراز مجرمیت برخورد قانونی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و در صورت تصمیم گیری اطلاع رسانی خواهد شد.

جزییات جدید از دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ گفت: نسبت به شناسایی مجرمان و تحقیق این پرونده اهتمام ویژه صورت گرفت که منجر به دستگیری متهمان شد.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای صدور قرار تامین و قرار نهایی و کیفرخواست انجام شد و پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان شیراز ارسال شده است و تاکنون دو جلسه دادگاه در تاریخ‌های ۱۸ و ۲۴ بهمن برگزار شد.

ستایشی اظهارداشت: در این پرونده پنج متهم از اتباع خارجی هستند و پس از بررسی جامع و کامل، دادگاه پرونده احکام صادره را اعلام خواهد کرد. منتظر پیگیری مراتب، تشکیل جلسه یا اتخاذ تصمیم دادگاه هستیم.

۳۰ خانواده‌ در موضوع مسمومیت دانش آموزان شکایتی را در دادسرای عمومی و انقلاب قم مطرح کردند همچنین مراجع امنیتی و اطلاعاتی و قضایی در حال بررسی موضوع هستند و گزارشی در این رابطه به معاون اول قوه قضاییه تقدیم شده است

شکایت ۳۰ خانواده‌ در مورد مسمومیت دانش‌آموزان قم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد مسمومیت دانش آموزان در قم و ورود دادستانی قم به این موضوع گفت: تا این مرحله فقط می‌توانیم ابراز تأسف خود را اعلام کنیم. ۳۰ خانواده‌ در موضوع مسمومیت دانش آموزان شکایتی را در دادسرای عمومی و انقلاب قم مطرح کردند و دادستان قم با همکاری ضابطان مربوطه و آموزش و پرورش قم در حال بررسی موضوع هستند همچنین مراجع امنیتی و اطلاعاتی و قضایی در حال بررسی موضوع هستند و گزارش این موضوع به معاون اول قوه قضاییه تقدیم شده است.

وی یادآور شد: تاریخ این عارضه از نهم آذر امسال در هنرستان نور واقع در یزدان‌شهر قم بود و و منجر به مسمومیت ۱۸ دانش آموز شد و مجددا در ۲۲ آذر در همین مدرسه مجدد این اتفاق تکرار شد؛ دستگاه قضا این موضوع را جدی پیگیری می‌کند و ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند. نکته قابل تأمل وقوع این موضوع در مدارس دخترانه است. 

ستایشی افزود: در ادامه، این حادثه در برخی از مدارس قم رخ داد و دادستانی قم و همکاران و ضابطین و عناصر مؤثر در موضوع با همکاری نماینده عالی دولت در استان قم در حال انجام بررسی‌ها هستند.

توضیح سخنگوی قوه قضاییه در مورد گزارش تحقیق و تفحص مجلس در پرونده فولاد مبارکه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد که گزارش تحقیق و تفحص برخی از نمایندگان مجلس در رابطه با فولاد مبارکه دقیق نبوده است و با این حساب آیا از نظر دستگاه قضا مسئولیتی متوجه تهیه کنندگان این گزارش هست یا نه؟ گفت: دغدغه معاون اول قوه قضاییه این بود که صاحبان تریبون حواسشان باشد و در اظهار مطالب دقت کنند. از این افراد انتظار می‌رود تا نسبت به مطالبی که عنوان می‌کنند، دقت نظر داشته باشند زیرا مطالب باید علمی، فنی و متضمن برداشت و مولفه‌های قانونی و حقوقی باشد.

صِرف وجود پرونده دلیل بر اثبات آن و سوء نیت نیست؛ شاید بعد از بررسی پرونده‎ای قرار منع تعقیب برای آن صادر شود یا در نهایت برای آن  اعلام برائت شود؛ بنابراین نباید تشکیل یک پرونده را دلیل بر صدور رأی محکومیت برای آن در آینده دانست و باید عناوین پس از اثبات در مرحله تحقیقات و دادرسی به درستی بیان شود.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: عنوان شدن یک مطلب نادرست باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی می‎‌شود و تا زمانی که آن را اعاده و بیان کنیم، بسیاری از مشکلات را بر جامعه متحمل می‌کنیم.

ستایشی در پاسخ به این سئوال که آیا گفت و گوی قوه قضاییه با جریان ها و افراد ادامه خواهد یافت، گفت: اصل و ایده گفت و گو منحصر به مقطع زمانی مشخص یا تحت تاثیر وقایع مختلفی نیست و نخواهد بود. رئیس قوه قضاییه از ابتدای دوره تحول و تعالی قوه قضاییه پذیرای همنشینی و نشست و برخاست با همه تفکرها و اصناف و گروه های متخلف بوده است.

وی افزود: پیشنهاد گفت و گوی رئیس قوه قضاییه برای شنیدن صحبت‌های خبرگان و مردم، همیشگی و قابل اجرا است و مورد استقبال همه گروه‌های مردمی قرار گرفته است.

ستایشی اضافه کرد: نگاه رئیس قوه قضاییه، تعاملی و با در نظر گرفتن حدود ایفای وظایف قانونی مجموعه قضایی است و پیشنهادهای عملیاتی را اجرا می‌کنند و با وجود مشغله کاری رئیس قوه قضاییه، جلسات گفت‌وگو در برنامه کاری دارد و در یکی از موارد در رابطه با پرونده های ماده ۴۷۷، توسط رئیس قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی افزود: اقشار مختلف در دیدار با رئیس قوه قضاییه نظرات، پیشنهادت و انتقاداتی را بیان می کنند که حجت الاسلام و المسلمیسن محسنی اژه ای در مورد این نظرات دستورهای لازم را صادر می‌کند زیرا گفت و گو برای حل مشکلات مردم و ایجاد راه حل، مهم است.

آخرین وضعیت اجرای سند تحول قضایی

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت سند تحول قوه قضاییه و بخش‌های به اجرا رسیده آن، اظهار کرد: یکی از مباحث سند تحول قضایی، ایجاد دستیار هوشمند قضایی به منظور دسترسی یکپارچه قضات در فرآیند رسیدگی به اطلاعات مورد نیاز است. قوانین، آرای وحدت رویه، آرای اصراری، نظریه مشورتی، پرونده‎ های مشابه، پرونده ‎های شخصیت متهم و ارائه پیش نویس دادنامه با قابلیت اتصال به سامانه مدیریت پرونده ‎های قضایی، ابزار قاضی است و اگر قاضی این ابزار را در اختیار داشته باشد قسمت عمده‎ای از تطویل دادرسی جلوگیری می‌‎کند.

وی افزود: انتشار عمومی و برخط آرای قضایی با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص دخیل در پرونده، از طریق ایجاد سامانه آرای قضایی با امکان تحلیل و ارزیابی عمومی و ترغیب اشخاص به مشارکت در ارزیابی آرا به کمک طراحی نظام انگیزشی مناسب از دیگر اقدامات انجام شده در سند تحول قوه قضاییه است.

ستایشی ادامه داد: سومین اقدام انجام شده در سند تحول قوه قضاییه، پذیرش کارشناسان رسمی بر اساس صلاحیت سنجی عمومی، علمی و حرفه‌ای به صورت رقابتی با تعیین سوابق لازم و بدون تعیین سقف ظرفیت عددی است.

وی افزود: ارجاع کارشناسی به صورت تخصصی و هوشمند بدون مداخله عامل انسانی به کارشناسان و دریافت سیستمی نظرات، از دیگر مباحث انجام شده در بحث سند تحول قوه قضاییه است. ایجاد سامانه شهود و مطلعان برای ثبت اطلاعات هویتی شهود از دیگر اقدامات در این رابطه است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: فراهم سازی امکان دسترسی برخط قضات به پایگاه‎ های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی برای استعلامات موارد مختلف، ممانعت هوشمند از اشتغال همزمان مقامات، مسئولان و کارکنان دولت به عنوان رئیس، مدیرعامل یا عضو هیات مدیره در انواع شرکت ‎های خصوصی در زمان ثبت یا تغییرات شرکت یا اعلام مفقودی در شرکت‎های خصوصی در صورت تصدی مشاغل مشمول قانون نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در سند تحول قوه قضاییه است.

وی افزود: پیگیری اجرای قوانین رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران از طریق ایجاد سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان، تعیین تکلیف و اخذ تصمیم مناسب در مورد نگهداری و واگذاری اطفال و نوجوانان در معرض خطر، ارزیابی عملکرد بازرسان، وضعیت بازرسی ‎های در حال اجرا، سرعت کشف تخلف، میزان پذیرش گزارش‌‎ها با ایجاد سامانه جامع عملکرد بازرسان نیز از دیگر مسائل مربوطه و اجرایی شده در حوزه سند تحول قوه قضاییه است.

ستایشی تصریح کرد: کمبود سازمان نیروی انسانی و کمبود نیروی انسانی متخصص، طولانی بودن فرآیند قانونگذاری از جمله چالش ‎های تحول و تعالی در حوزه سند تحول قوه قضاییه است.

ارسال نامه اخطاری به دانشگاه علوم پزشکی برای انسداد حساب های فرعی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد علت مسدود نشدن حساب‌های فرعی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: نامه‌های هشداری متضمن هشدار و توجه به دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده و سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرده و برخی از دانشگاه‌ها نسبت به مسدود کردن حساب‌های فرعی اقدام کردند و برخی دیگر در شرف انسداد حساب‌های فرعی هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد علت شفاف نبودن در تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی گفت: این کارگروه ۱۲ عضو دولتی و حاکمیتی دارد و رئیس آن دادستان کل کشور است.

ستایشی گفت: این کارگروه بر اساس مقررات شکل گرفته که برخی از مصوبات این کارگروه واجد طبقه بندی حفاظتی است و حسب مورد اطلاع رسانی لازم انجام می شود و نگاه این است کار به صورت شفاف صورت گیرد.تاکید دستگاه قضایی نیز شفافیت است.

اعلام آمادگی برای کمک به زلزله‌زدگان کشورهای همسایه

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به وقوع زلزله در شهرستان خوی همچنین در کشورهای ترکیه و سوریه، اظهار داشت: به مصیبت زدگان زلزله در این سه نقطه تسلیت عرض می‌کنیم، آمادگی کامل داریم تا به کمک زلزله زدگان شهرستان خوی و کشورهای ترکیه و سوریه بیاییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha