قطعات فنی حساس در صنعت برق با توان داخلی بومی‌سازی شد

بندرعباس - ایرنا - مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق خلیج فارس گفت: بسیاری از قطعات فنی و حساس صنعت برق با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و شرکت‌های دانش بنیان بومی سازی شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی نیروگاه خلیج فارس، محسن طالعی در آیین تکریم و معارفه مدیر عامل نیروگاه گازی خلیج فارس افزود: این به کاستن از وابستگی به خارج به خصوص به شرکت‌های غربی در عرصه تولید برق کمک کرد.

وی ادامه داد: صنعت برق یک صنعت زیر ساخت و تاثیرگذار است که تمامی صنایع و مردم به آن وابسته هستند.

محمدعقیل عامری سیاهوئی در این آیین به عنوان مدیر عامل نیروگاه گازی خلیج فارس معرفی و از زحمت‌های محمد مهنی نژاد قدردانی شد.

نیروگاه گازی هرمزگان در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس و در منطقه قلعه قاضی واقع شده است.

این نیروگاه شامل شش واحد توربین گازی از نوع GT۱۳E۲ ساخت شرکت آلستوم است که برای اولین بار در وزارت نیرو راه‌اندازی شده است و توان اسمی هر یک از واحدها ۱۶۵ مگاوات است که در مجموع حدود ۹۹۰ مگاوات برق از این طریق وارد شبکه سراسری برق ایران می شود.

هر واحد توربینی دارای یک کمپرسور، یک محفظه احتراق و یک توربین گاز است که همه آنها با یک شفت محوری با یکدیگر مرتبطند و همچنین با یک ژنراتور سنکرون نیز کوپل شده اند.

دمای گاز ورودی به توربین از محفظه احتراق حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد و دمای خروجی از توربین نیز ۵۵۰ درجه سانتی گراد است و سوخت مورد نیاز نیروگاه، گاز و گازوئیل بوده که سوخت گاز به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل به عنوان جایگزین در نظر گرفته شده است.

گاز مورد نیاز نیروگاه از طریق یک خط لوله ۱۶ اینچی از طریق پالایشگاه گاز سرخون تأمین می شود و میزان مصرف گاز در بار پایه برای هر واحد حدود ۴۵ هزار متر مکعب در ساعت است.