۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85031465
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زکات، فریضه واجب اقتصادساز در جامعه اسلامی

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵
کد خبر: 85031465
زکات، فریضه واجب اقتصادساز در جامعه اسلامی

خرم‌آباد - ایرنا -زکات فریضه ای سفارش شده در دین مبین اسلام و بستر ساز توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی است که مانع فقر و تنگدستی درجامعه با انفاق برادران مسلمان می شود.

به گزارش ایرنا، زکات به عنوان فریضه ای واجب در جامعه اسلامی مورد سفارش ائمه اطهار است که همواره مورد تاکید قرار گرفته تا برادران مسلمان با انفاق مانع از فقر وتنگدستی در جامعه اسلامی باشند.

زکات راهکاری در راستای توسعه اقتصادی جامعه است و اگر جوامع و حکومت‌ها نتوانند، فاصله شدید بین فقیر و غنی را پر کنند دچار مشکل می‌شوند، به همین علت باید به موضوع زکات توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

زکات باعث تزکیه روح و جسم و افزایش مال می شود

امام جمعه موقت خرم‌آباد در جشنواره زکات که در محل سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه لرستان برگزار شد ، گفت: یکی از راه‌های رسیدن به توسعه وجودی گذشتن از مال است.

حجت‌الاسلام بهروز شمسی فر اظهار داشت: در بحث زکات خداوند در آیات قرآن کریم راه را مشخص کرده تا انسان به کمال برسد.

وی اضافه کرد: امتحان مالی بسیار سخت است و چنانچه فردی برای رضای خدا از مالش بگذرد در مسیر رشد قدم می‌گذارد.

امام جمعه موقت خرم‌آباد اضافه کرد: خداوند زکات را به خاطر پاکیزگی جان و روح و افزایش مال قرار داده است و کسی که از مالش بگذرد خیلی سریع رشد می‌کند.

وی به توسعه وجودی افراد در امر مقدس زکات اشاره کرد و افزود: یکی از راه‌های رسیدن به توسعه وجودی گذشتن از مال است.

زکات باعث ایجاد نظم مالی و اجتماعی در جامعه می شود

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: زکات اجتماع و جامعه را ساماندهی می‌کند و نظم مالی و اجتماعی می‌آورد.

فاطمه مقصودی بیان کرد: مردم خوب لرستان در این زمینه قدم‌های بزرگی برداشتند و مثل همیشه نشان دادند در راه انسانیت ثابت قدم بوده‌اند.

وی ادامه داد: ما هرچه داریم از خدا داریم و هرآنچه خدا به ما داده زکاتی دارد، تن سالم به ما داده باید برای فقرا بدویم، فکر و ذهن به ما داده باید برای رفع گرفتاری فقرا بیندیشیم، منصب و جایگاهی به ما داده باید برای فقرا کار کنیم.

مقصودی با بیان اینکه گذشتن از اموال در راه خدا کار ساده‌ای نیست چون برای خیلی‌ها جذبه دارد و گذشتن از آن ما را انسان می‌کند، ادامه داد: انسانی که ایمان و تقوا داشته باشد و دلش برای فقرا بسوزد زکات را به پا می دارد.

وی افزود: زکات اجتماع و جامعه را ساماندهی می‌کند و نظم مالی و اجتماعی می‌آورد، اینکه گاهی در جامعه‌ای شکاف طبقاتی عمیقی داشته باشند و مردم به هم نزدیک نباشند خصومت و دشمنی می‌آورد.

مقصودی اضافه کرد: زکات در قرآن به معنی مطلق انفاق است، یک مهربانی و خوش اخلاقی و گوش دادن به درد و دل مردم نوعی زکات و انفاق است.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زکات نظام ساز است، همه ما در مقابل افراد ضعیف، در راه ماندگان مسوول هستیم.

وی ادامه داد: جایگاه زکات بسیار با اهمیت است و یک فریضه الهی است و در دین مبین اسلام باید به عنوان یک نظام انسان‌ساز به آن نگاه کرد.

مقصودی افزود: مردم ما نباید غم نان و سفره داشته باشند و همه باید دست به دست هم دهیم به همین دستورات اسلام و رهبری که اجرا می‌شود کمک کنیم.

۵۲ میلیارد تومان زکات در لرستان جمع اوری شده است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان گفت: ۵۲ میلیارد تومان زکات واجب و فطره از ابتدای سال جاری تاکنون در استان جمع آوری شده است.

جلال شیخ پور با بیان اینکه پایه اصلی تحقق این اتفاق بزرگ مبنای فرهنگی است اظهار داشت: بیش از ۵۰ میلیارد تومان زکات در سال جاری در استان جمع‌آوری شده که ۶.۵ میلیارد تومان آن نقدی و بخشی هم زکات فطریه بوده است.

وی عنوان کرد: کم بارشی سال گذشته در استان باعث نشد که افراد در بحث توسعه مشارکت‌های مردمی از پرداخت زکات مستحبی غافل شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان گفت: کمیته‌ امداد نقش رابط بین زکات دهنده و زکات گیرنده را ایفا می‌کند.

دستگاه در ترویج زکات در جامعه تعامل داشته باشند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: تمام زکات سرفصل دارد و مشخص است در کجا هزینه می‌شود.

احمدرضا دالوند افزود: پرداخت خمس و زکات باعث پاک کردن بدن، مال انسان و خانواده می شود و فرزندانی که در این فضا پرورش می یابند برای اینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی اظهار داشت: در صورتیکه زکات درست پرداخت شود در سطح کشور به دلیل مشخص بودن سرفصل ها در امر زکات فقیر کمتری خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) هرجایی نیازمندی محتاج کمک باشد حضور می‌یابد و یاری‌رسان آنهاست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان کمیته امداد امام خمینی (ره) را پرچمدار زکات در کشور دانست و با بیان اینکه برگزاری این همایش‌ها ارزشمند است و باید روی فرهنگ‌سازی فریضه زکات در جامعه اهتمام ویژه‌ای شود، تصریح کرد: باید فرهنگ گذشت و ایثار با کارکرد دفاع مقدس را به جوانان امروز انتقال دهیم چرا که با هجمه‌ای که از مرزها بر کشور وارد می‌شود ضرورت دارد جوانان را با مقوله‌های گذشت و ایثارگری آشنا کنیم.

دالوند ادامه داد: همه دستگاه‌ها در راستای ترویج فرهنگ از خودگذشتگی و زکات باید به کمک امداد امام خمینی (ره) بیایند و این تکلیف را به نتیجه برسانند.

وی عنوان کرد: نیاز است تفاهم‌نامه استانی تدوین شود تا بر اساس آن از تمام تجهیزاتی که در اختیار دهیاران قرار دارد استفاده و زکات بیشتری جمع‌آوری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha