۵۴ درصد اراضی کشاورزی البرز به شبکه  نوین آبیاری مجهز است

کرج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه این استان افزون بر ۶۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد، گفت: ۵۴ درصد از این اراضی به شبکه نوین آبیاری اعم از تیپ، قطره ای و بارانی مجهز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرضا بازدار روز چهارشنبه در آیین پایانی نخستین کنگره ملی فنی و مهندسی کشاورزی که در سالن همایش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، با بیان اینکه البرز در استفاده از سیستم های نوین آبیاری جزو استان های برتر در کشور است، افزود: به رغم اینکه در استفاده از این سیستم ها خوب عمل کرده ایم ولی در عمل آب کافی برای استفاده در شبکه ها نداریم.

وی میزان فرسایش خاک در هر هکتار را در ایران افزون بر ۱۶ تن دانست و اظهار کرد: یکی از عوامل فرسایش خاکی کاهش پوشش گیاهی است که مواد آلی خاک های کشور به خصوص در اراضی کشاورزی را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز با تاکید بر اینکه بایستی وضعیت خاک را در بهره وری آب جدی ببینیم، گفت: بیشترین آسیب به بخش کشاورزی از حوضه های بالادست است.

بازدار توجه به مقوله امنیت غذایی در طر حهای کلان توسعه کشور را جدی ارزیابی کرد و افزود: وضعیت جمعیت از حوضه آب و آبخیز تبعیت نمی کند و آب را برای جمعیت از این حوضه به آن حوضه منتقل می کنیم که در کلان به کشاورزی ضربه می زند.

وی توسعه کشت کلخانه ای را از مهمترین نیاز ها در کشور و استان البرز دانست و گفت: باید روی کشت و تولید در محیط های کنترل شده بیشتر کار کنیم که نخستین محیط، گلخانه ها هستند که باید باغات به این سمت برود و گلخانه ها را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه تولید خیلی از محصولات را می توانیم به محیط گلخانه ای انتقال دهیم، افزود: حتی نمونه ای از باغ را در البرز به محیط کنترل شده برده ایم.

بازدار کشت دیم را یکی از راهکارها برای بهره وری مناسب از آب دانست و اظهار کرد: روی دیم کشور مثل اراضی آبی کار نکرده ایم زیرا سخت است ولی اعتقاد دارم به همان اندازه که در افزایش عملکرد کشت آبی موفق بوده ایم در کشت دیم هم می توانیم این موفقیت را داشته باشیم.

وی گفت: متاسفانه در دیمزارها تنوع کشت کمی داریم و فقط گندم و جو را کار کرده ایم ضمن اینکه فرسایش خاک باعث شده رطوبت خاک را در دیمزارها از دست بدهیم در حالیکه فکر کردیم خشکسالی شده و مدیریت خوبی در این بخش نداشتیم.

نخستین کنگره ملی فنی و مهندسی کشاورزی به همت موسسه تحقیقات فنی ومهندسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته با حضور محققان و پژوهشگران این بخش در کرج آغاز شد.

در حاشیه برگزاری این کنگره نمایشگاه جامع هوشمندسازی کشاورزی با حضور ۲۲ شرکت دانش بنیان نیز برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha