مدیر اندیشکده پاکستانی: ایران و چین به حمایت غرب متکی نیستند

تهران- ایرنا- مدیراجرایی اندیشکده پاکستانی «مطالعات صلح و سیاست خارجی» سفر آیت‌الله رئیسی به چین را حامل پیام‌های مهم برای منطقه و جهان دانست و با تاکید ثمرات همکاری‌های دوکشور برای همسایگان، افزود: ایران و چین برای توسعه روابط و تامین نیازهای یکدیگر هرگز متکی به غرب نیستند.

محمد آصف نور روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: بازدید رسمی سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران از چین بیانگر اراده قوی این دو کشور همپیمان برای توسعه همکاری‌های همه جانبه فارغ از رویکرد غرب و یا تحریم‌های یکجانبه است.

وی افزود: این سفر حامل پیامی برای قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا است که تهران و پکن به حمایت‌های سیاسی و اقتصادی غرب متکی نیستند و با توانمندی‌های یکدیگر به تامین منافع مشترک اقدام می‌کنند.

این پژوهشگر امور راهبردی گفت: سفر مهم آقای رئیسی به چین همچنین نشان دهنده گسترش نفوذ پکن در منطقه و چگونگی ایجاد یک بلوک با کشورهای منطقه است. این امر به ویژه با توجه به نقش چین به عنوان یک بازیگر اصلی در امور جهانی و رقابت فزاینده یا ایالات متحده برای نفوذ منطقه‌ای بسیار مهم است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود چالش ها در حال گسترش تعاملات دیپلماتیک خود است. این نیز نشان دهنده آمادگی دولتمردان ایران برای حل همه مسائل با طرف غربی است و می‌تواند راه را نیز برای احیای مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران و خروج از دیگر بن بست ها هموار کند.

آصف نور با تاکید بر اهمیت سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین اظهار داشت: این توافق راهبردی ایران را بخشی از طرح کمربند و جاده چین می کند و فرصت های تجاری عظیمی را برای هر دو شریک فراهم می‌آورد. این امر قابلیت ارتباط گیری ایران با منطقه و فراتر از آن را نیز بیشتر می‌کند، به‌ویژه زمانی که با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شود.

وی افزود: توافق راهبردی ایران و چین در کنار طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (سیپک) می‌تواند منافع مشترک این ۳ کشور مهم را تامین می‌کند تا بتوانند به طور متقابل از فرصت‌های آن بهره‌برداری نمایند.

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی ۲۴ بهمن ماه به دعوت رسمی رئیس جمهور چین برای انجام سفری رسمی عازم این کشور شد و علاوه بر رایزنی با همتای چینی خود و امضای ۲۰ تفاهم نامه در حوزه های مختلف اقتصادی و دیدار با مسئولان سیاسی این کشور، در دانشگاه پکن حضور یافت و استادی افتخاری این دانشگاه را نیز دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha