۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۲۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85032466
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تاکید بر راهبرد نگاه به شرق در سمینار فرصت‌های روابط ایران و پاکستان 

تهران- ایرنا- سخنرانان در سمینار فرصت‌های روابط ایران و پاکستان با تاکید بر مقابله با مداخلات خارجی در منطقه و تلاش بر گسترش ارتباطات دو جانبه، گفتند: راهبرد نگاه به شرق یک رویکرد برد-برد برای همسایگان در منطقه و در راستای خدمت به ملت‌هاست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سمینار «روابط ایران-پاکستان، فرصت‌ها و چالش‌ها» به اهتمام دانشکده سیاسیات و روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم در اسلام‌آباد با حضور هیات علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ایران، احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان، ظفر نواز جسپال رئیس اندیشکده سیاسیات و روابط بین‌الملل به عنوان میزبان مهمانان ایرانی و همچنین جمعی از اساتید پاکستانی و دانشجویان رشته روابط بین الملل در این برنامه حضور یافتند.

سخنرانان پیرامون همبستگی میان ملت‌های ایران و پاکستان، بهره‌برداری از روابط خوب سیاسی دو کشور برای توسعه ارتباطات مردمی، مشترکات فرهنگی، راهکارها و پیشنهادات برای گسترش زبان فارسی در پاکستان و از همه مهمتر تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی ایران و پاکستان تبادل نظر کردند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان مهمان ویژه این سمینار گفت: هرگونه مساعی و همکاری مشترک میان ایران و پاکستان به تقویت پیکره علمی جهان اسلام منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه ایران و پاکستان به عنوان دو کشور قدرتمند جهان اسلام و بازیگران مهم در منطقه به اشتراکات فرهنگی، دینی و تمدنی بین این دو ملت اشاره کرد و گفت: همکاری های تهران و اسلام‌آباد می تواند برای سایر کشورهای منطقه الگوی مناسبی باشد.

نواب افزود: ایران همواره آماده تعمیق همکاری‌های همه جانبه با کشور دوست پاکستان است و همکاری و اقدامات عملی ایران به ویژه در موضوع خط لوله گاز را نمونه ای از حسن نیت و اقدامات عملی برای گسترش مناسبت اقتصادی دو کشور همسایه دانست.

وی با اشاره به سفر رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به چین تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا باعث تا نگاه به شرق تقویت شود و یکی از اهداف سفر رییس جمهوری ایران به پکن نیز گسترش تعاملات میان دو کشور است.

رئیس هیات ایرانی اظهار داشت: باید نگاه به شرق را فارغ از مداخله خارجی، فشارهای غرب و موانع ناشی از تحریم‌ها تقویت کرد و اطمینان داریم برادران پاکستانی نیز متعهد به توسعه همکاری‌های دوجانبه با ایران هستند.

تاکید بر راهبرد نگاه به شرق در سمینار فرصت‌های روابط ایران و پاکستان 

حجت‌الاسلام نواب افزود: ۸۵ درصد دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب را اتباع کشورهای خارجی تشکیل می‌دهند و تصمیم گرفته‌ایم تا به زودی کرسی زبان اردو و علامه اقبال را در این دانشگاه تشکیل دهیم.

دکتر قندیل عباس استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم نیز با استقبال از سفر هیات علمی-دانشگاهی ایران به پاکستان گفت: پاکستان و جامعه نخبگان و سیاسیون آن حامی قوی تقویت روابط با ایران هستند البته معتقدیم برخی از طرف‌های ثالث درصدد ایجاد سوء تفاهم میان این دو کشور برادر هستند.

وی با اشاره به حمایت‌های قوی ایران از پاکستان در لحظات دشوار به ویژه حول رویدادهای منطقه‌ای، افزود: ما هیچگونه اختلاف جغرافیایی یا ملاحظات اساسی نداریم و این همواره یک عامل اصلی در پیوستگی روابط دوجانبه و نزدیکی دولت‌ها و مردم ایران و پاکستان محسوب می‌شود.

این استاد پاکستانی بر لزوم همکاری‌های دو کشور در حوزه دانشگاهی، اطلاع رسانی، تعامل میان مراکز فرهنگی و افزایش روابط میان جامعه رسانه‌ای تاکید کرد.

رئیس دانشکده سیاسیات و روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم با ابراز خرسندی از میزبانی هیات دانشگاه ادیان و مذاهب ایران گفت: مرزهای دو کشور مرزهای دوستی و صلح است و ما حامی قوی توسعه روابط با کشور برادر ایران هستیم.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه قائد اعظم پژوهش‌ها و مطالعات فراوانی پیرامون تحولات ایران، رویدادهای منطقه‌ای، توافق هسته‌ای ایران، روابط با آمریکا و تعامل میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌دهند.

در پایان این همایش تفاهم نامه همکاری میان دانشکده سیاسیات و روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم و پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی ایران امضا شد.

تاکید بر راهبرد نگاه به شرق در سمینار فرصت‌های روابط ایران و پاکستان 

اعضای هیات علمی-دانشگاهی ایران همچنین امروز در اسلام‌آباد با حضور در شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان با رئیس و اعضای نهم این نهاد دینی دیدار و پیرامون همکاری‌های تقریبی و تعاملات میان جامعه نخبگان و علمای دینی گفت‌وگو کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha