۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85032766
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: برنامه دولت تبدیل آستارا به شهر هوشمند است

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: برنامه داریم آستارا را در آینده به شهری هوشمند تبدیل کنیم که در هر حوزه‌ای جامع و کامل توسعه یافته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور پنجشنبه‌شب در همایش ملی-فرهنگی آینده‌پژوهی در جغرافیا و شهرسازی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: همه همت دولت سیزدهم این است که آستارا با توجه به حساسیتی که دارد، در آینده به شهری هوشمند تبدیل شود و امید می‌رود با یاری همه شهروندان بتوانیم این اتفاق بزرگ را رقم بزنیم.

وی افزود: آستارا ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، از این شهرستان به عنوان شریان حیاتی توسعه کشور نام برده می‌شود و در عرصه‌های فرهنگی به دلیل اینکه دروازه ورود کشورهای مستقل مشترک المنافع بوده و حدود ۲۰ کشور از همین مرز با ما ارتباط دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فرماندار آستارا یادآور شد: پیش از شیوع ویروس کرونا جشنواره‌های فرهنگی و مسابقه‌های ورزشی خوبی در این شهرستان برگزار می‌شد و کشورهای منطقه قفقاز استقبال بسیار خوبی داشتند و به همین دلیل شهرستان از این نظر موقعیت بسیار خوبی دارد.

وی اضافه کرد: آستارا از لحاظ فرهنگی هم قدمت بسیار خوبی دارد و مدعی است؛ مدرسه حکیم نظامی آستارا همزمان با مدرسه دارالفنون تهران یعنی اوج نهضت سوادآموزی در کشور تاسیس شده است که همه اینها از فرهنگی بودن این منطقه حکایت دارد و دانشمندان، عالمان و مدرسان خوبی تربیت کرده و تحویل جامعه داده است.

رضایی‌پور با اشاره به اینکه ظرفیت آستارا در حوزه گردشگری نیز فوق‌العاده است، عنوان کرد: تالاب استیل عباس‌آباد و آبشار لاتون با ۱۰۵ متر ارتفاع شهرت جهانی دارد و ساحل سفیر امید و لوندویل محل حضور جمعیت فراوانی از استان‌های غربی و مرکزی کشور و کشورهای خارجی است.

وی با اشاره به علاقه‌مندی بخش خصوصی داخلی و خارجی از جمله هند، چین، افغانستان و اندونزی برای سرمایه‌گذاری در آستارا گفت: برای این امر باید عرصه آماده شود زیرا در حوزه اقتصادی ظرفیت‌های قابل توجهی وجود دارد و برخلاف بندر انزلی با یک مرز آبی یا بازرگان با یک مرز زمینی، آستارا همزمان از ظرفیت مرز زمینی، ریلی و دریایی برخوردار است.

فرماندار آستارا افزود: الان که وضعیت ریلی هنوز مناسب نیست، روزانه ۲ بار قطار می‌آید و واردات و صادرات در حال انجام است؛ در حوزه دریایی عمق آب به میزان مناسبی لایروبی شده و کشتی‌های بزرگ در بندر پهلو می‌گیرند.

وی بیان کرد: روزانه در مرز زمینی ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون واردات و صادرات داریم و با آماده شدن پل جدیدی که در حال احداث است، در زمینه توسعه و چشم‌انداز روزی را خواهیم دید که کامیون‌ها از شهر خارج و در حاشیه شهر ساماندهی شوند؛ گمرک هم به بیرون از شهر منتقل و بااین منطقه در بحث صادرات محصولات کشاورزی و یا تجارت چمدانی استفاده شود.

رضایی‌پور اضافه کرد: با توجه به اینکه ارتباط بین آستارا-آستارا خیلی نزدیک است، پیش از شیوع کرونا شهروندان آذربایجانی برای امور روزمره هم به این شهرستان مراجعه می‌کردند و بازار و خرید خیلی رونق داشت که البته در حال بازگشت دوباره به آن مرحله هستیم.

وی با تاکید بر اینکه آستارا به عنوان شریان حیاتی برای مسئولان مهم است، ادامه داد: بر همین اساس باید همت خود را مضاعف و چشم‌انداز خوبی برای توسعه این شهرستان تعریف کنیم و همه جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مد نظر قرار دهیم تا بتواند شهرستان نقش خود را به خوبی ایفا کند.

فرماندار آستارا اظهار کرد: هیچ کس برای دیگری نمی‌تواند مسئولیت تعریف کند و در صورتی می‌توانیم به آن مرحله برسیم که همه مسئولان و دستگاه‌ها این خواست را داشته باشند و آستین‌ها را بالا بزنند.

وی مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و اقدام‌ها موجب شده تا آستارا کانون توجه مسئولان باشد، گفت: هر کس بر اساس حیطه مسئولیت خود در راستای آن نقطه دور مطلوبی که دور از ذهن نیست، با نگاهی همه‌جانبه‌نگر و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند وارد عمل شود تا به آن آینده برسیم.

رضایی‌پور تصریح کرد: نمی‌شود حرف‌های بزرگ بدون حساب و کتاب زد، بلکه باید یک تعریفی از چشم‌انداز توسعه زیربناهای آستارا داشته باشیم و با توجه به آن حرف بزنیم و ایده‌هایی که در این راستا مطرح می‌شود می‌تواند در قالب برنامه پیگیری شود.

وی افزود: الان شرایط به جایی رسیده است که مجوزهای بی‌نام صادر می‌شود تا عرصه برای ورود سرمایه‌گذاران آماده باشد و اگر بتوانیم در این عرصه‌ها خوب عمل کنیم، به هدف‌های مطلوب توسعه پایدار که از ظرفیت‌های آستارا است، خواهیم رسید.

فرماندار آستارا با بیان اینکه توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که فقر ریشه‌کن شود و چهره کامیون‌ها را در داخل شهر نبینیم، اظهار کرد: در همین راستا پل جدید مرزی در حال ساخت حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته، اتوبان آستارا-آستارا در مرحله تملک و زیرسازی بوده، مکان برای پایانه مشخص شده است و برای ایجاد تیرپارک چند نفر اعلام آمادگی کردند که اگر همین چند پروژه بهم گره بخورد و مسیر آماده شود، به جایی خواهیم رسید که هم زمینه اشتغال رقم می‌خورد و هم شهری پاک، توسعه یافته و هوشمند خواهیم داشت.

لزوم توجه به اقتصاد دریا در آستارا

فرمانده پایگاه نیروی دریایی ارتش مستقر در آستارا نیز با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد دریا گفت: اقتصاد جدای از امنیت نیست و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای شمال و جنوب حضور فعالی دارد، به ویژه در دریای شمال وسعت آب‌های زیر پوشش نیروهای مسلح ۳۵۰ هزار مترمربع است.

ناخدا یکم عرشه محمود طبسی سبزوار افزود: نیروی دریایی ارتش با استقرار در چهار بندر امیرآباد، نوشهر، انزلی و آستارا حضوری گسترده در این منطقه دارد که شامل بیشترین عمق دریای خزر با حدود یک‌هزار و ۱۰۰ است و تا کنون با برگزاری چندین سفر صلح و دوستی توانسته با کشورهای منطقه روابط خوبی را ایجاد کند.

وی بیان کرد: امید می‌رود با اجرای طرح لایروبی بندر و راه افتادن اسکله، کشتی‌های رورو و تجاری با تناژهای بالا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند و کامیون‌هایی که در نقاط مختلف از پایانه تا گمرک آستارا پشت سرهم ایستادند، با تردد یک کشتی تناژ بالا با ترابری ۳۰۰ تا ۴۰۰ کانتینر از تعدادشان کاسته می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریا، دید دریایی می‌خواهد و شهرستان آستارایی که به بندر مرزی معروف است و به دریایی با چنین وسعتی راه دارد، شایسته است که فعالیت‌های تجاری دریایی در آن با همت مسئولان فعال‌تر شود.

به گفته رسا صفایی‌نمین رئیس همایش ملی-فرهنگی آینده‌پژوهی در جغرافیا و شهرسازی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب، در مجموع ۱۶۳ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که از سوی داوران و کمیته علمی ۶۳ مقاله در کنار چهار طرح اقتصادی پذیرش شد که پس از تکمیل در اختیار مسئولان قرار خواهد گرفت.

همچنین ۱۶۰ اثر در حوزه فرهنگی با محوریت آستارا و بیانیه گام دوم انقلاب در زمینه‌های عکاسی و شعر فرستاده شده بود که از میان آنها ۱۴ مورد به عنوان اثرهای برتر برگزیده شد.

کنفرانس ملی-فرهنگی آینده‌پژوهی در جغرافیا و شهرسازی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب با میزبانی سالن همایش هتل بین‌المللی اسپیناس آستارا برگزار شد.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha