۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 85032941
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادامه کمک رسانی از امارات، عراق و اردن به سوریه و ترکیه

تهران-ایرنا- وزارت دفاع امارات اعلام کرد: از روز اول وقوع زلزله در ترکیه و سوریه تاکنون ۹۱ هواپیمای حامل کمک و اقلام امدادی به این دو کشور زلزله زده ارسال شده است.

به گزارش ایرنا در توییت روز جمعه این منبع اماراتی، مجموع کمک های امدادی به دو کشور زلزله زده، بالغ بر۲ هزار و ۵۴۹ تن بوده که در قالب ۹۱ پرواز ارسال شده اند.

خبرگزاری امارات نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: طی ۴۴ پرواز به سوریه و ۳۴ پرواز به ترکیه (در مجموع ۷۸ پرواز) دو هزار و۱۰۷هزار تن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی و چادر به مناطق زلزله زده ارسال شده است.

برهمین اساس امروز جمعه نیز دو هواپیمای حامل ۱۱۶تن اقلام امدادی برای زلزله زدگان در فرودگاه بین المللی دمشق به زمین نشستند.

خبرگزاری سوریه نیز گزارش داد: یک منبع آگاه در استان الحسکه از کمک یک میلیارد و ۵۰۵میلیون لیره مردم این منطقه برای هموطنان زلزله زده شان خبر داد.

براساس این گزارش، کمک های مردمی از عراق هم در قالب کمپین امداد زلزله زدگان ادامه دارد.

خبرگزاری سانا به نقل از عبدالستار الشعلان، رئیس سازمان "سرزمین‌های صلح برای حقوق بشر" اعلام کرد: فعالیت‌های مردمی در شهرهای عراق از جمله الرمادی، فلوجه و هیت به دعوت این سازمان برای امداد رسانی به برادران سوری آسیب دیده خود کمپین گسترده ای را برای جمع آوری کمک راه اندازی کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: کاروانی متشکل از ۶ کامیون اقلام امدادی شامل مواد غذایی، پتو، تشک و لباس های زمستانی امروز از شهر هیت به سمت استان حلب حرکت کردند.

الشعلان با بیان اینکه فردا نیز دو کاروان از شهرهای رمادی و فلوجه به سمت حلب حرکت می کنند، تاکید کرد: شکستن محاصره سوریه یک وظیفه میهنی، ملی و انسانی است و همه باید برای مقابله با رویه ظالمانه آمریکا و غرب همیاری کنیم، کشور ما عراق اولین قربانی این رویه ظالمانه محاصره بوده است.

خبرگزاری دولتی سوریه همچنین اضافه کرد: در اواخر روز گذشته نیز یک کاروان کمک رسانی شامل هفت کامیون حامل مواد امدادی برای زلزله زدگان از اردن به گذرگاه مرزی نصیب وارد شد.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه گذشته (۱۷ بهمن) جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جست و جو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

در جریان این زلزله مرگبار که تاکنون بیش از ۴۱ هزار کشته برجای گذشته، بالغ بر یک میلیون نفر در ترکیه بی‌خانمان شده‌اند و گفته می‌شود این رقم در سوریه بالاتر است.

کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی همچنان در جریان است و کانون این کمک‌ها از عملیات امداد و نجات رفته رفته به سوی مراقبت‌های روانی و فراهم کردن پناهگاه برای زلزله‌زدگان تغییر می‌کند.

در این میان یکی از تفاوت های ارسال کمک های بین المللی به دو کشور زلزله زده ترکیه و سوریه است؛ در حالی که بسیاری از کشورهای غربی و مدعی بشردوستی کمک های خود را روانه ترکیه کرده اند، سوریه به خاطر تحریم هایی که به تازگی به صورت موقت لغو شده است، موفق به دریافت کمک از کشورهای دوست نظیر ایران، روسیه، چین، ونزوئلا، عراق، امارات و قطر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha