به گزارش ایرنا، علی حدادی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نزدیکی پایان سال، طرح نوروزی ۱۴۰۲ را پیش رو داریم که هر ساله از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین آغاز میشود و در این راستا بحث پیش فروش بلیتهای نوروزی از امروز در دستور کار قرار گرفته است و شرکتهای مسافربری به صورت اینترنتی میتوانند نسبت به فروش بلیت اقدام کنند.
وی افزود: سازمان امسال در بحث ارتقای خدمات کارهای خوبی انجام داد تا حضور مسافران در سطح پایانههای مسافربری کاهش یابد، زیرا دیدگاه این است که مردم به صورت غیرحضوری از طریق سیستمی بتوانند نیاز خود را برطرف کنند تا هم وقت مردم گرفته نشود و هم بحث ترافیک کمتر شود؛ در این راستا سامانهای نیز با عنوان لیست انتظار طراحی گردید.
معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گیلان بیان کرد: سرویسهای عادی نوروزی اگر تکمیل شده باشد، مسافران میتوانند در لیست انتظار ثبتنام کنند تا به محض اینکه شرکتهای حمل و نقل فروش فوقالعادهای بگذارند، پیامکی به افراد ارسال شود تا افرادی که از پیش در سامانه ثبتنام کردهاند، بتوانند برای مقصد مورد نظر خود بلیت تهیه کنند.
وی اضافه کرد: ایجاد سامانهای جداگانه برای بحث نظارت هم در دستور کار قرار دارد و علاوه بر سامانه ۱۴۱ که همکاران در حوزه مدیریت راهها به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو هستند، سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) برای رصد رانندگان در طول مسیر طراحی شده است تا تخلفهای احتمالی را نهادهای ناظر انتقال دهد.
حدادی عنوان کرد: همچنین سامانهای در قالب منزل به منزل برای ناوگان سواری تا پایان سال راهاندازی خواهد شد که حمل و نقل مردم از درب منزل به هر مقصدی که مورد نظرشان باشد را انجام خواهد داد.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد شرایط نامناسب برخی پایانهها تشریح کرد: شهرداریها در شهرهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر موظف به بهسازی و نظارت بر کم و کیف ساختار فیزیکی پایانههای مسافربری هستند و ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای تنها متولی شرکتهای حمل و نقل به لحاظ کاری است.
معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گیلان در مورد فرسودگی ناوگان حمل و نقل نیز گفت: نوسازی ناوگان مستلزم اختصاص هزینه بسیار بالایی است زیرا قیمت یک دستگاه اتوبوس بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال است.
وی افزود: شرکتها و رانندگان از سوی دیگر در حال حاضر تنها ۴۰ درصد هزینه تمام شده را به عنوان قیمت بلیت در بخش حمل و نقل مسافر دریافت میکنند و ۶۰ درصد دیگر در واقع یارانهای است که از جیب خود رانندگان کسر میشود.
حدادی بیان کرد: این تفاوت ۶۰ درصدی، جاذبه را برای فعالیت در این صنف کمرنگ کرده و اگر قرار است بحث سرمایهگذاری در این بخش صورت بگیرد، باید تلاش کنیم تا سرمایهگذاری متناسب با درآمدشان باشد.
وی اضافه کرد: بنابر بررسیهای صورت گرفته و با توجه به افزایش قیمت فزایندهای که در بخش خرید اتوبوس و تعمیر و نگهداری ناوگان داریم، به طور حتم باید این اتفاق بیافتد و قیمتها واقعی شود تا بتوانیم سرمایهگذاران بیشتری را به این حوزه جذب کنیم.
به گفته معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گیلان، در حال حاضر ۱۲۴ شرکت حمل و نقل مسافر در این استان فعالیت دارند.
نظر شما