مراکز درمانی آذربایجان شرقی با کمبود مددکار اجتماعی مواجه است

تبریز-ایرنا- مسئول مددکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه در حال حاضر ۴۶ مددکار اجتماعی در مراکز درمانی و آموزشی آذربایجان شرقی فعال هستند، گفت: با توجه به جمعیت بیش از چهار میلیون نفری استان این تعداد مددکار اجتماعی در مراکز درمانی و آموزشی بسیار کم است.

مهناز نعیمی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از مددکاران اجتماعی فعال در مراکز درمانی استان، با اشاره به اینکه شیوه نامه های مددکاری اجتماعی در تعداد ۲۸ مرکز درمانی و آموزشی آذربایجان شرقی اجرا می شود، افزود: شیوه نامه های مربوطه زیر نظر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سال ۱۳۹۸ تاکنون به مورد اجرا گذاشته شده است که در این راستا تعداد ۴۶ نفر مددکار فعالیت دارند که تعدادی از آنان رسمی و تعدادی نیز نیروهای قراردادی و طرحی را شامل می شود.

وی اعلام کرد: طی چهار سال اخیر ۲ پروژه وزارتی در حیطه بیماران کرونایی با عناوین " ارزیابی مداخلات روانی و اجتماعی برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ " و طرح مشترک وزارتی و معاونت بهداشتی دانشگاه با عنوان " حمایت روانی و اجتماعی بازماندگان متوفیان کووید ۱۹ " توسط مددکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.

وی ادامه داد: مددکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز همکاری هایی نیز در تدوین شیوه نامه های تخصصی از جمله در حوادث، بلایا و در مواجهه با بیماری سرطان با همکاری اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است.

نعیمی اظهار کرد: مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال های ۹۹ و ۱۴۰۱ نیز عنوان برتر را در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور کسب کرده است.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم با قدردانی از خدمات مددکاران اجتماعی، گفت: مددکاری اجتماعی یک شغل علمی و عملی همراه با مهارت است که با توجه به شرایط کنونی کشور نیازمند افزایش این واحدها در مراکز درمانی و بهداشتی هستیم.

علی عبادی افزود: مددکاران اجتماعی با به کارگیری توانمندی ها و هنر خود به مردم در زمینه های مختلف و متنوع و در مواجه با انواع مشکلات کمک می کنند.

وی با اشاره به ابعاد سلامتی روحی، جسمی، عاطفی برای افراد جامعه و نقش ویزه مددکاران اجتماعی در این زمینه، یادآور شد: در دهه اخیر جایگاه مددکاری اجتماعی در سازمان بهداشت جهانی ارتقا یافته است و در این راستا مردم کشور و استان و پرسنل بیمارستان نیازمند ارائه خدمات از سوی مددکاران اجتماعی هستند.

عبادی با تاکید بر جایگاه ممتاز مددکاری اجتماعی، ادامه داد: مددکاران اجتماعی به جهت ماهیت شغلی خود آلام بیماران را تشخیص و تسکین می دهند و در حقیقت عضوی بزرگ از تیم درمان دانشگاه ها به شمار می روند.

وی کمبود نیروی انسانی، اختصاص فضای فیزیکی مناسب، جدیت در پیگیری مشکلات را از جمله چالش های مددکاری اجتماعی بیان کرد.

در پایان این مراسم، خدیجه صافی و فریده پرنیان از مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع)، طاهره محمدی از مرکز آموزشی و درمانی سینا، رقیه محمدزاده از بیمارستان باقرالعلوم اهر، حمید سعیدی از مرکز آموزشی و درمانی طالقانی، کریم قربانی بیمارستان فاطمیه شبستر، رقیه رضاپور از بیمارستان نیکوکاری و مدینه سلیمانی از بیمارستان الزهراء (ع) تبریز به عنوان مددکاران نمونه استانی و سه نفر از مددکاران پیشکسوت و بازنشسته با اهداء لوح تقدیر تقدیر شدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مددکاری اجتماعی عبارت از مجموعه ای متشکل از تدابیر و روان شناسی مشاوره و فعالیت های حرفه ای که در قالب نهادها، سازمان ها و موسسه های رفاهی توانبخشی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی فعالیت داشته و با ایجاد تغییر و دگرگونی مناسب در شرایط مادی و معنوی افراد و قشرها جامعه زمینه بهزیستی رشد و تعالی آنها را فراهم می آورد.

به گفته محمد مهدی فروزانفر مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز ملی و جهانی مددکاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران، هم اکنون به ازای هر ۷۴ تخت بیمارستانی یک مددکار اجتماعی داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha