نشریه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: بر اساس طرحهایی که وزرای دولت ریشی سوناک در حال بررسی هستند، گسترش طرح مقابله با آلودگی هوا موسوم به یولز ممکن است توسط دولت مسدود شود. مقامات و مشاوران حقوقی دولت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا شهردار لندن از اختیارات قانونی خود فراتر رفته است یا خیر.
این نشریه انگلیسی افزود: بر اساس قانون، دولت این اختیار را دارد که هر پیشنهادی از سوی شهردار را که با سیاستهای حملونقل ملی «ناسازگار» است و برای مناطق خارج از لندن «مضر» است، وتو کند. این درحالیست که دولت تاکنون از اختیارات خود در این زمینه استفاده نکرده است.
به گزارش ایرنا، طرح موسوم به یولز (ULEZ) که اجرای آن سه سال پیش در مرکز لندن کلید خورد، طبق تصمیم جدید صادق خان شهردار لندن از شهریور سال آینده در سراسر پایتخت اجرایی میشود. این تصمیم پیشتر به نظرسنجی عمومی گذاشته و ۶۰ درصد مردم با آن مخالف کرده بودند.
اما شهردار لندن میگوید که اجرای این طرح هوای پاکیزهتری را برای ۵ میلیون شهروند پایتختنشین به ارمغان میآورد. تصمیم شهردار لندن از سوی گروههای طرفدار محیط زیست با استقبال مواجه شده اما رانندگان خودروهای قدیمی را مجبور به پرداخت عوارض ۱۲ پوند و ۵۰ پنس در روز یا گزینه تعویض خودرو روبرو کرده است.
بر اساس برآورد صورت گرفته بالغ بر ۲۰۰ هزار خودرو با استانداردهای یولز مطابقت ندارند و رانندگان آنها تنها ۶ ماه برای تعویض یا صرف نظر از رانندگی در سطح شهر فرصت دارند. طبق قوانین طرح یولز، خودروهای دیزلی مدل ۲۰۱۶ به پایین و بنزینی زیر مدل ۲۰۰۶ فاقد استاندارد لازم برای رانندگی در این محدوده هستند.
شوراهای مناطق هرو، هیلیندگون، کرویدون، ساتن، بروملی، بکسلی، هیورینگ و کینگزتون رسما اعلام کردهاند که با اجرای این طرح مخالف بوده و به دنبال مسیرهای قانونی برای توقف اجرایی شدن تصمیم شهردار هستند. هم زمان دهها هزار نفر از مردم پایتخت انگلیس نیز با امضاء طومارهایی خواستار توقف توسعه طرح یولز و برکناری شهردار لندن بهعنوان معمار آن هستند.
در طوماری که در تارنمای پارلمان انگلیس منتشر شده، آمده است: ما نگران تأثیر گسترش طرح شهردار بر افرادی هستیم که با بحران هزینههای زندگی دست و پنجه نرم می کنند تا غذا روی میز بگذارند، لباس تن بچه های خود کنند و خانهیشان را گرم نگه دارند. امضاءکنندگان این طومار قدرت شهردار لندن را بیش از اندازه توصیف کرده و خواستار حذف جایگاه او شدهاند.
براساس آخرین آمار منتشر شده تا زمان مخابره این خبر ۴۴ هزار و ۷۳ نفر طومار یاد شده را امضاء کرده و آمار آن به سرعت رو به افزایش است.
طبق رویههای مرسوم، اگر شمار امضاهای یک طومار از ۱۰ هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس باید به آن پاسخ گوید و اگر از ۱۰۰ هزار نفر فراتر برود، درخواست مطرح شده در نشست مجلس به بحث گذاشته خواهد شد. دولت لندن با وجود گذشت ۲۱ روز از سررسید تعداد امضاءها، هنوز پاسخی نداده است.
در طومار دیگری که در تارنمای «چینج» منتشر شده هم آمده است که توسعه طرح مقابله با آلودگی هوا به حومه لندن، ۱۲ پوند و ۵۰ پنس در روز خرج روی دست رانندگان میگذارد. امضاء کنندگان این طومار با اشاره به اینکه حومه لندن مناطق مسکونی بشمار میرود تاکید کردهاند که توسعه طرح یادشده غیرقابل توجیه است و نباید اجرا شود. بر اساس آمار منتشر شده، تاکنون ۱۹۹ هزار و ۶۶۹ نفر این طومار را امضاء کردهاند.
با این حال صادق خان شهردار لندن ادعا کرده که اطمینان دارد طرح یادشده طبق برنامه پیش میرود. او در گفتوگویی مدعی شد: بیشتر از این نمیتوانیم دستدست کنیم. جان اهالی لندن به اقدامات فوری برای پاکیزه کردن هوای شهر نیاز دارد.
او ماه پیش برای توضیح در خصوص ابعاد این طرح به مجلس فراخوانده شد. نمایندگان مجلس در این جلسه انتقادهایی را نسبت به تاثیر توسعه طرح یولز بر خانوادههای آسیبپذیر مطرح کرده و خواستار برگزاری همهپرسی در این زمینه شدند؛ اما شهردار لندن چنین پیشنهادی را تضعیف جایگاه خود توصیف و بشدت مخالفت کرد.
این درحالی است که اقتصاد انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی وارد دوره رکود شده و خانوادهها فشار مالی سنگینی را تحمل میکنند. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰.۵ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴ دهه گذشته است. نرخ بهره بینبانکی نیز که با اقساط وام میلیونها خانواده انگلیسی ارتباط مستقیم دارد به تاسی از شرایط موجود از ۰.۱ به ۴ درصد رسیده است.
اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس چندی پیش با بیان اینکه کشور وارد یک دوره طولانی رکود شده است، درباره چالشهای اقتصادی دو سال آینده هشدار داد. وی در یک نشست خبری اعلام کرد که انگلیس با یک رکود "بسیار چالش برانگیز" مواجه است و خانوادهها روزهای سختی را پیشرو خواهند داشت.
شهردار لندن برای اجرای طرح توسعه یولز ۱۱۰ میلیون پوند بودجه برای کمک به تعویض خودروهای به اصطلاح فرسوده اختصاص داده است. اما این مبلغ معادل میانگین ۵۵۰ پوند برای هر دستگاه از ۲۰۰ هزار خودروی فاقد استاندارد یولز در حومه لندن است که به هیچوجه کفاف تعویض برای خرید خودروی جدید را نمیدهد.
البته طبق طرح شهرداری این بودجه هم فقط مشمول خانوادههای کمبضاعت و شرکتهای کوچک با درآمدهای کم میشود و به همه ساکنین حومه تعلق نمیگیرد. در واقع شهرداری سقف محدودی را تا حداکثر ۲ هزار پوند برای خانوادهها و ۵ هزار پوند برای شرکتها در نظر گرفته که بازهم کفاف خرید خودروی مطابق با استاندارد یولز را نمیدهد.
کارشناسان معتقدند که اکنون زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست؛ حتی ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس هم به صادق خان توصیه کرده که اجرای این طرح را مورد بازنگری قرار دهد. همچنین بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس به صف مخالفان «یولز» پیوسته و در توئیتی آن را «عوارض احمقانه» در شرایط بغرنج اقتصادی نامیده است. چهارنماینده ارشد حزب کارگر هم مخالفت خود را با این طرح اعلام کردهاند.
یک منبع دولتی به نشریه دیلی تلگراف گفت: «بسیاری از مردم نگران توسعه طرح یولز هستند که تأثیر واقعی بر رانندگان، بازرگانان و برخی از فقیرترین افشار مردم خواهد داشت. درست این است که وقتی نگرانیهایی مطرح میشود، به آنها رسیدگی شود.»
گزارشها حاکیست که شهردار لندن از سوی نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری لندن به چالش کشیده شده و متهم است که اظهارات نادرستی را درباره پشتوانه اجرای این طرح مطرح کرده است. گفته میشود که علاوه بر مخالفت گسترده مردم در نظرسنجی به عمل آمده درخصوص توسعه طرح یولز، آراء ۵ هزار نفر از کارکنان اصناف رانندگان لحاظ نشده است.
اما صادق خان به بهانه تغییرات آب و هوایی بر موضع خود پافشاری و اعلام کرده که در فاز بعدی، معیارهای سختگیرانهتری را معرفی خواهد کرد. البته هیچ بعید نیست که مقاومت او در بحبوحه اعتراضات عمومی به وضعیت بد اقتصادی، باعث تشدید اوضاع و گسترش ناآرامیها در جزیره شود.
نظر شما