نگرانی غرب از کمک نظامی پکن به مسکو؛ تلاش دیگری برای افزایش چین‌هراسی

تهران– ایرنا–جنگ اوکراین که به گفته کارشناسان امور بین‌الملل نتیجه نادیده انگاشتن دغدغه‌های امنیتی کرملین توسط غرب بود در حالی وارد دومین سال خود شد که واشنگتن و متحدانش با وجود کمک‌های سنگین نظامی به کی‌یف گام دیگری در جهت چین‌هراسی برداشته و از کمک‌های نظامی پکن به مسکو ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه خبری «سی ان ان» بدون اشاره به کمک های مالی و تسلیحاتی واشنگتن و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به کی‌یف، گزارش داد: برخی اطلاعات محرمانه حاکی است که چین قصد دارد تا پهپاد و مهمات به روسیه ارسال کند.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: سه منبع آگاه به این خبر به این شبکه گفتند که هنوز مشخص نیست که آیا پکن در این زمینه تصمیم نهایی را گرفته است یا خیر، اما مذاکرات بین روسیه و چین درباره قیمت، نوع و محدوده تجهیزات در جریان است.

این گزارش می افزاید: مقامات اطلاعاتی آمریکایی طی هفته های اخیر اطلاعاتی را بدست آورده اند که طرف چینی به سمت تهیه این تجهیزات رفته است، اما به جزئیاتی که منجر به اتخاذ چنین رویکردی از سوی چین شده اشاره ای نکرده اند.

شورای امنیت ملی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا حاضر به پاسخ گویی درباره این اطلاعات به این شبکه خبری نشدند.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه نوشت: نشریه آلمانی «اشپیگل» نخستین بار از احتمال تحویل پهپاد از سوی چین به روسیه خبر داد.

ادعای ناتو: نشانه‌هایی از آمادگی چین برای ارسال سلاح به روسیه وجود دارد

نگرانی غرب از کمک نظامی پکن به مسکو؛ تلاش دیگری برای افزایش چین‌هراسی

به گزارش ایرنا، درحالی سی ان ان بنابر منابع آگاه خود از امکان تحویل پهپاد و مهمات از سوی چین به روسیه خبر می دهد که غرب باوجود آنکه به گفته تحلیلگران و کارشناسان امور بین الملل خود عامل وقوع و ادامه جنگ اوکراین بوده بطور هماهنگ دست به چین هراسی زده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ۴ اسفند ۱۴۰۱ در مصاحبه با رویترز مدعی شد: ما هیچ کمک تسلیحات مرگبار از چین به روسیه ندیده‌ایم، اما نشانه‌هایی وجود دارد که چین درحال بررسی این کمک‌ها به روسیه است و ممکن است در خصوص آن برنامه ریزی کند.

چین‌هراسی آمریکایی‌ها با اسم رمز «جنگ جهانی سوم»

نگرانی غرب از کمک نظامی پکن به مسکو؛ تلاش دیگری برای افزایش چین‌هراسی

اکنون مقام های مختلف نظامی و سیاسی آمریکایی در راس آنها آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه دولت جو بایدن با وجود کمک های نظامی کاخ سفید که تنها در سال گذشته میلادی نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده شد و ارسال تجهیزات پیشرفته نظامی به کی یف، نسبت به حمایت های پکن از مسکو در این جنگ دست به هراس آفرینی زده و اقدام چین در جنگ اوکراین را برای جهان هشدار آمیز می خوانند.

مارک هرتلینگ (Mark Herling) ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا نیز در مصاحبه با نیوزویک در راستای سیاست هراس آفرینی حمایت چین از روسیه و اتهام وارد کردن ورود جهان به جنگ جهانی سوم، گفته بود: این به نفع چین است که آمریکا به حمایت از کی یف در این جنگ ادامه دهد، درحالی که کشورهای غربی و آمریکایی به تجیهز نظامی در جنگ اوکراین سرگرم هستند، از دیگر سو چینی ها قادرند آسوده به توسعه هرچه بیشتر اهداف راهبردی خود در خارج از مرزها بپردازند.

واشنگتن با هراس آفرینی نسبت به حمایت های پکن از مسکو و نادیده انگاشتن کمک های مالی و نظامی خود از کی یف، تلاش می کند با فرافکنی، درگیری بوجود آمده در اوکراین را متوجه سمتی دیگر ساخته و اقدامات خود که ادامه سیاست تحریک کرملین به منظور متوسل شدن به تسلیحات اتمی است، پیش برده و جهان را به نام دیگری (چین) اما با اقدامات خود به کام جنگ جهانی سوم فرو برد.

خبرگزاری تاس در ۸ بهمن ماه گذشته گزارش داد: دیمیتری مدودف با انتقاد از رفتار غرب در حمایت های نظامی از کی یفل در کانال تلگرام خود نوشت: وقتی جنگ جهانی سوم آغاز شود، متاسفانه این جنگ با تانک یا حتی جت‌های جنگنده نخواهد بود. در آن هنگام قطعا همه چیز به خاکستر تبدیل خواهد شد؛ بدیهی است خطر جنگ جهانی سوم به دلیل آنچه در حال رخ دادن است، افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha