عبور از سالِ نخست جنگ؛ آمریکای لاتین در تیررس اوکراین و روسیه

تهران- ایرنا- یکسال از جنگ اوکراین گذشت و اینطور به نظر می‌رسد که پس از موضع‌گیری‌های اولیه موافق، مخالف و بی‌طرفانه نسبت به طرف‌های درگیر، روسیه و اوکراین در تلاشند تا همزمان با رقابت نظامی در میدان نبرد، حمایت‌های حداکثری کشورهای جهان از جمله آمریکای لاتین را از آن خود کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، آمریکای لاتین و آفریقا از جمله مناطقی هستند که در یکسال گذشته گام ویژه‌ای در جهت رد یا حمایت تمام قد از مسکو و کی‌یف برنداشته‌اند و اکنون در مرکز توجه دو طرف قرار گرفته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر پیساروف سفیر روسیه در پاراگوئه اعلام کرد: روسیه قصد دارد تجارت خارجی با آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا را در حالی که کشورهای غربی به فشارهای تحریمی خود ادامه می‌دهند، تقویت کند.

پیساروف در نوشتاری برای روزنامه پاراگوئه تاکید کرد تلاش های غرب برای «خفه کردن» اقتصاد روسیه با استفاده از تحریم‌ها شکست خورده است.

سفیر روسیه در این کشور آمریکای لاتین با اشاره به اینکه روسیه با وجود محدودیت‌های اعمال شده از جمله مسدود کردن ذخایر ملی، توانسته جان سالم به در برد، نوشت: ما با تغییر جهت بازارها توانستیم وضعیت را تثبیت کنیم.

پیساروف با بیان اینکه یک سال پیش، ۶۰ درصد تجارت خارجی روسیه با کشورهای غرب و ۴۰ درصد با سایر جهان بود، افزود: اکنون ۳۵ درصد (از تجارت خارجی روسیه) با غرب و ۶۵ درصد با کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است و این رقم رشد خواهد کرد.

در مقابل بی‌توجهی آمریکا به این منطقه‌ای که همواره صفت تحقیرآمیز «حیاط خلوت» را به آن نسبت داده‌اند، حضور روسیه در آمریکای لاتین در سال‌های اخیر تقویت شده است.

عبور از سالِ نخست جنگ؛ آمریکای لاتین در تیررس اوکراین و روسیه

در همین راستا وزارت امور خارجه اوکراین نیز در آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی از سند «استراتژی آمریکای لاتین» خبر داد و در آستانه یکسالگی جنگ، برنامه‌ریزی‌های کی‌یف برای نزدیک کردن روابط با این منطقه را اعلام کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به تازگی از تمایل خود برای ارتباط با کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین خبر داد.

زلنسکی دیروز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی بر لزوم تعمیق همکاری با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین برای مقابله با نفوذ روسیه تاکید کرد و گفت: اوکراین واقعا باید برای دیدار با کشورهای قاره آفریقا گام‌های رو به جلو بردارد (...) ما سال‌ها خوب کار نکردیم، توجه نکردیم، فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است.

وی همچنین اعلام کرد که مایل است تا «اجلاسی بین کشورهای آمریکای لاتین و اوکراین» برگزار کند.

اظهارات زلنسکی درباره نشست با سران کشورهای آمریکای لاتین در حالی است که دولت‌های برزیل، آرژانتین، کلمبیا و مکزیک، ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین را مورد انتقاد قرار داده و با درخواست آمریکا و آلمان و فرانسه برای ارسال تسلیحات به کی‌یف مخالفت کرده‌اند.

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا اعلام کرد که کشورش «در کنار کسی نیست» و درخواست آمریکا از بوگوتا برای ارسال سلاح‌های ساخت روسیه خود را به عنوان کمک به اوکراین رد کرد.

آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز موضع همتای کلمبیایی خود در مخالفت با ارسال سلاح را تکرار کرد و از بازگرداندن صلح حمایت کرد.

لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل نیز اطمینان داد که ارسال سلاح به کی‌یف، وضعیت جنگ را تشدید می‌کند. رئیس‌جمهوری چپگرای برزیل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدراعظم آلمان گفت: پیشنهاد من این است که گروهی از کشورها ایجاد شود که گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را برای یافتن صلح ترویج کند و پیشنهاد می‌کنم این گروه از خود آلمان، فرانسه و ایالات متحده و در میان دیگر کشورها، برزیل، چین و هند به عنوان میانجی‌های احتمالی تشکیل شود.

به این ترتیب با گذشت یکسال از جنگ اوکراین و پیامدهای کوچک و بزرگ این درگیری، چنان که در رقابت‌های انتخاباتی همه کشورهای جهان، افراد با آرای مردد و بلاتکلیف در تعیین نتایج نهایی تاثیرگذار هستند و رقبا سعی می‌کنند برگه‌های خاکستری رای را از آن خود کنند، اوکراین و روسیه نیز در تلاشند تا حمایت و توجه کشورهای آمریکای لاتین که اکثریت آن‌ها از آغاز جنگ اوکراین، موضع بی‌طرفی را در پیش گرفته‌اند، کسب کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha