رسوخ تکثر فرهنگی به حوزه دانش بنیان باعث از بین رفتن سرمایه های فکری کشور می شود

اصفهان - ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور گفت: تکثر فرهنگی در حال رسوخ به حوزه دانش بنیانی؛ عارضه‌هایی دارد از جمله اینکه موجب از دست رفتن سرمایه‌های فکری کشور می‌شود، توانمندی را تقلیل می‌دهد، ضعف‌ها را افزایش می‌دهد و موجب موازی‌کاری و تزاحم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در دیدار با فعالان حوزه فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: تشخیص دانش بنیان ها و ارزیابی و اندازه گذاری و حمایت های کلان از آنها از مهمترین برنامه هایی است که باید به کارگزاران محلی از جمله بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان سپرده شود.

به گفته وی، این بنیاد بعنوان نمونه در یک دوره ۲ ماهه متولی یک سری از برنامه های معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در استان اصفهان می‌شود که نیازی به مراجعه شرکت‌های دانش بنیان به تهران برای استفاده از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: توانمندی های علمی در برخی از نقاط کشور وجود دارد و در این دوره باید بهینه سازی سیاستی با رویکرد توجه بیشتر به شهرها و ظرفیت‌ قطب های دور از تهران انجام شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور افزود: این رویکرد به دلایل مختلف ارزان تر بودن زندگی، کمتر بودن تزاحم‌ها و فرصت‌های بیشتر بطور جدی دنبال می شود که ترجیح می دهیم در اصفهان، شیراز، تبریز و یزد اقدامات خوبی انجام شود.

وی گفت: باید تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی اصفهان در کنار یکدیگر به یک نقشه کلان برسند و بعنوان نمونه یک منطقه آزاد فناوری هوش مصنوعی را در اصفهان تشکیل دهند.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: کسانی که این مسیر را باز و هموار می کنند در شمار پیشتازان حوزه فناورانه قرار می گیرند و اگر در مسیر خسته نشوند و راه را با اهتمام و جدیت ادامه دهند، می‌توانند پیش‌قراول حوزه هوش مصنوعی باشند.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که مسیر ناهموار است اما باید علاوه بر تلاش‌ها در مسیر پیش رو، استمرار و ثابت قدمی را اولویت اصلی حرکتتان بدانید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، تکثر را یکی از عارضه های فرهنگی و سنتی مبتلابه کشور دانست و گفت: معضل تکثر در حال تسری به حوزه ی اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی افزود: در یک شهر خاص و در فناوری تشخیص چهره ده‌ها شرکت را می بینیم که همگی بر فناوری خاصی فعالی هستند و ادعا می کنند اولین شرکت فعال در این حوزه از فناوری هستند در صورتی که باید این فرهنگ اصلاح شود و به این باور برسیم که الزاما اولین بودن مزیت نیست بلکه استمرار فرد را به موفقیت می رساند.

دهقانی بیان کرد: این تکثر فرهنگی در حال رسوخ به حوزه دانش بنیانی؛ عارضه‌هایی دارد از جمله این‌که موجب از دست رفتن سرمایه‌های فکری کشور می‌شود، توانمندی را تقلیل می‌دهد، ضعف‌ها را افزایش می‌دهد و موجب موازی‌کاری و تزاحم می‌شود.

وی بر ضرورت وجود یک تصویر کلان در حوزه فناوری‌ تاکید و خاطر نشان کرد: ما نقشه کلی یا تصویر بزرگ نداریم و همین کاستی، موجب شده تا در برخی حوزه ها تراکم و تزاحم زیادی وجود داشته یا در برخی از حوزه های فناوری اصلا ورود نداشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری افزود: این نقشه راه کلان، نباید الزاما توسط معاونت علمی طرح ریزی شود، بلکه توسط مراکزی در کشور که قطبیت و توانمندی لازم را دارند باید طراحی شود. آنها می توانند به شکل گیری تصویر کلان در آن حوزه خاص فناوری کمک کنند.

وی با تأکید بر توسعه طرح‌ها با کمک یک تعاونی از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در تعامل این شرکت ها می توان «تعاونی شرکت‌های دانش بنیان هوش مصنوعی» را شکل داد. شکل‌گیری این تعاونی، می‌تواند به وحدت رویه در کلان‌روندها و اولویت‌ها در حوزه هوش مصنوعی منجر شود.

دهقانی تصریح کرد: اصفهان می‌تواند پایلوت هوش مصنوعی کشور بدل شود. در این راستا بایستی تعدادی از شرکت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی اصفهان فعال هستند در کنار یکدیگر به یک نقشه کلان برسند و فرضا یک منطقه آزاد فناوری هوش مصنوعی را در اصفهان شکل دهند.

وی افزود: در صورت اجرای موفق آمیز این طرح مورد حمایت قرار خواهند گرفت و در این عرصه رشد خواهند کرد. تا جایی که ممکن است حوزه علم و فناوری کشور بایستی به سمت تعاونی های دانش بنیان نزدیک شود.

به گزارش ایرنا، ‌روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و استاندار اصفهان همچنین با فعالان حوزه فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دیدار و گفت وگو کردند.

در این گفت وگو معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به نقش اثربخش فناوران این حوزه در هموار ساختن مسیر برای سایر فناوران، گفت: نوآورانی که آغاز کننده حرکت های جدید هستند؛ علاوه بر تلاشی که برای اجرای ایده‌های نوآورانه خود دارند مسیر ناهموار پیش رو را برای سایرین هموار می‌سازند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور روز شنبه از طرح ملی رادار مراقبت ثانویه فرودگاهی در دانشگاه صنعتی اصفهان بازدید کرد.

دهقانی فیروزآبادی در سفر خود به اصفهان، در همایش و نمایشگاه مسیر زاینده به میزبانی فولاد مبارکه اصفهان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حضور یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha