۸ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85041007
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ بنای شاخص تاریخی قزوین برای بازدید گردشگران نوروزی مهیا شد

قزوین - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: ۱۵ بنای شاخص تاریخی تحت مدیریت این دستگاه در استان برای بازدید گردشگران در نوروز ۱۴۰۲ مهیا و آماده سازی شد.

به گزارش ایرنا، تعطیلات نوروزی همیشه فرصت خوبی برای انجام سفر و گشت و گذار به شمار می رود و بیشترین حجم سفرهای در طول سال در این مقطع زمانی رقم می خورد.

امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز پیش بینی می شود سفرهای نورزوی زودتر آغاز شود، به همین دلیل ستادهای هماهنگی خدمات سفر در استان ها برای این مهم برنامه ریزی و تدابیری اتخاذ کرده اند تا همه شرایط و امکانات برای استقبال از میهمانان نوروزی و گردشگران مانند سالیان گذشته مهیا شود.

شرایط استان قزوین در این رابطه کمی با دیگر استان ها متفاوت تر است چرا که قزوین در شاهراه ارتباطی کشور قرار دارد و حجم بالایی از مسافر و خودرو در ایام نوروز از این استان تردد می کنند که در طول مسیر نیازمند دریافت خدمات هستند و از سوی دیگر با توجه به تعدد آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و به دلیل نزدیکی به کانون های جمعیتی مانند تهران و کرج این استان پذیرای تعداد قابل توجهی از گردشگران نوروزی خواهد بود.

خدمات دهی مطلوب به مسافران عبوری و تلاش برای جذب آنها و همچنین ارایه خدمت شایسته به گردشگران نوروزی نیازمند برنامه ریزی و هم افزایی دستگاه ها با محوریت دستگاه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی است.

خبرنگار ایرنا برای آگاهی مخاطبان از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین و ستاد هماهنگی خدمات سفر این استان در رابطه با سفرهای نوروزی با "علیرضا خزائلی" مدیرکل این دستگاه به گفت و گو نشست که ماحصل آن را در زیر می خوانید.

۱۵ بنای شاخص تاریخی قزوین برای بازدید گردشگران نوروزی مهیا شد

هفت نوروزگاه با هدف برگزاری برنامه های شاد و متنوع برای شهروندان و گردشگران ایام نوروز ۱۴۰۲ در شهرستان های مختلف استان قزوین برپا می شود

ایرنا: مهم ترین برنامه های اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برای استقبال از گردشگران نوروزی را تشریح بفرمایید.

در نوروز ۱۴۰۲ برپایی هفت نوروزگاه در استان قزوین پیش بینی شده است که فعالیت آنها از اواخر اسفند ماه آغاز و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

نوروزگاه مرکزی استان قزوین در دولتخانه صفوی راه اندازی می شود، در نوروزگاه ها انواع برنامه های فرهنگی و هنری جذاب برای گردشگران و شهروندان برگزار می شود و در حاشیه آنها نیز نمایشگاه ها و کارگاه های ساخت صنایع دستی با هدف آشنایی مردم با هنرهای دستی مناطق برپا خواهد شد.

شاهنامه خوانی، اجرای ساز و دهل، برپایی سیاه چادر، اجرای برنامه های آیینی، بازی های بومی-محلی، برگزاری جشنواره برکت و جشنواره شیرینی های سنتی و اجرای حاجی فیروز از جمله برنامه های پیش بینی شده در نوروزگاه های استان قزوین به ویژه نوروزگاه دولتخانه صفوی در ایام نوروز ۱۴۰۲ است.

با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز تلاش شده بیشتر برنامه ها پس از افطار برگزار شود.

همچنین در راستای کمک به پیشگیری از حوادث در نزدیکی شهرها برنامه ای با همکاری سایر دستگاه ها نظیر جمعیت هلال احمر و راهداری داریم تا در ۳۰ کیلومتری شهرها و در مجتمع های خدماتی رفاهی این محدوده ها برنامه هایی به منظور توقف و استراحت و پذیرایی از رانندگان و مسافران تدارک دیده شود.

ایرنا: در حوزه سوغات و معرفی و عرضه صنایع دستی استان قزوین در نوروز ۱۴۰۲ چه تدابیری اندیشیده اید؟

بسیاری از گردشگران در حین سفر به شهرها و مناطق مختلف در پی تهیه سوغات آن منطقه برمی آیند و در واقع باید سوغاتی را چاشنی سفر یاد کرد.

با هدف معرفی صنایع دستی استان قزوین و کمک به فروش آثار هنرمندان در ایام نوروز ۶ نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان های استان برپا خواهد شد که در آن ضمن تولید و ساخت زنده انواع صنایع دستی و معرفی آنها، محصولات به نمایش گذاشته شده به گردشگران عرضه می شوند.

علاوه بر برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در تمامی شهرستان های استان قزوین، جشنواره شیرینی های سنتی را نیز که از سوغات معروف قزوین به شمار می روند در دولتخانه صفوی برگزار می کنیم.

نمایش درها و ارسی های تاریخی در مسجد جامع و نمایش ابزار مسگری سنتی از هنرهای دستی شاخص قزوین را برای گردشگران نیز در قالب برنامه های نوروزی تدارک دیده ایم.

۱۵ بنای شاخص تاریخی قزوین برای بازدید گردشگران نوروزی مهیا شد

ایرنا: در نوروز امسال چند بنای تاریخی برای استقبال و بازدید گردشگران نوروزی آماده شده است؟

علاوه بر دولتخانه صفوی و کاروانسرای سعدالسلطنه، بناهایی نظیر حسینیه امینی ها، آب انبار سردار بزرگ، مسجد جامع عتیق و کلیسای کانتور و قلعه حسن صباح الموت و کاروانسرای آوج برای بازدید گردشگران نوروزی که به قزوین سفر می کنند مهیا و آماده سازی شده است.

برای نوروز ۱۴۰۲ تلاش کرده ایم تا بناهای تاریخی شاخص استان قزوین را مهیای بازدید گردشگران و علاقه مندان کنیم.

آب انبار سردار بزرگ، آب انبار حکیم، مسجد جامع عتیق و آب انبار آن از جمله بناهایی هستند که مردم و گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۲ امکان بازدید از آنها را خواهند داشت و در آنها راهنمایان گردشگری به منظور راهنمایی مسافران و بازدیدکنندگان مستقر خواهند شد.

در کنار این بناها آرامگاه حمدالله مستوفی، کلیسای کانتور، مسجد-مدرسه تاریخی سردار، حسینیه امینی ها، خانه تاریخی رئوفی، مسجد مدرسه حیدریه قزوین از دیگر بناهای تاریخی هستند که در ایام نوروز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان هستند.

بقعه پیر تاکستان، کاروانسرای تاریخی آوج، قلعه حسن صباح الموت و قلعه سمیران طارم سفلی نیز از جمله بناهای تاریخی نقاط مختلف استان قزوین هستند که امکان بازدید گردشگران نوروزی از آنها فراهم شده است.

البته علاوه بر این بناها، مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی و بناهای آن و بناهای خارج از مدیریت میراث فرهنگی نظیر موزه مردم شناسی حمام قجر و کاروانسرای سعدالسلطنه نیز در نوروز ۱۴۰۲ پذیرای گردشگرانی که به قزوین سفر می کنند، خواهند بود.

ایرنا: در زمینه اطلاع رسانی به گردشگران نوروزی قزوین چه برنامه هایی دارید؟

علاوه بر اطلاعاتی که به طور گسترده در فضای مجازی و رسانه ها بارگذاری شده و می شود، برای آن دسته از گردشگرانی که امکان کسب اطلاعات را از این فضا ندارند ایستگاه های راهنمایی گردشگری در ایام نوروز برپا خواهد شد.

بر همین اساس مراکز اطلاع رسانی و راهنمایی گردشگران در دروازه کوشک، میدان مینودر و ایستگاه راه آهن قزوین فعال خواهد شد.

۱۵ بنای شاخص تاریخی قزوین برای بازدید گردشگران نوروزی مهیا شد

ایرنا: با توجه به افزایش استفاده از خدمات تاسیسات گردشگری در نوروز، چه برنامه هایی در زمینه نظارت و بازرسی بر این اماکن دارید؟

بازرسی نوروزی از اماکن و تاسیسات گردشگری قزوین از ۱۵ اسفند آغاز و تا پایان تعطیلات ادامه دارد، ضمن اینکه نرخ خدمات تاسیسات گردشگری قزوین در ایام نوروز ۱۴۰۲ تغییری نمی کند و گردشگران با نرخ های فعلی امکان دریافت خدمات را خواهند داشت

در ایام نوروز همزمان با افزایش سفرها و رشد استفاده از اماکن و تاسیسات گردشگری،تقویت نظارت ها و بازرسی ها به منظور خدمت رسانی مناسب و بدون نقص به گردشگران ضرورت پیدا می کند و در این رابطه برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم انجام شده است.

در حال حاضر یک مرحله از تمامی تاسیسات و اماکن و زیرساخت های گردشگری استان بازدید شده تا با آمادگی مناسب و رفع نقایص در خدمت گردشگران نوروزی باشند و بازرسی های مربوط به ایام نوروز از ۱۵ اسفند ماه آغاز و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه پیدا می کند.

در این بازرسی ها بر رعایت نرخنامه های ابلاغ شده، رعایت بهداشت و همچنین پاسخگویی مناسب به نیازهای گردشگران تمرکز می شود.

این بازرسی ها با حضور بازرسان میراث فرهنگی در کنار بازرسان دستگاه هایی نظیر اداره بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت،معدن و تجارت، دامپزشکی و تعزیرات، ستاد اقامه نماز، شرکت پخش فرآورده های نفتی، راهداری، پلیس اماکن و همراهی انجمن های صنفی حوزه گردشگری انجام می شود.

ایرنا: معمولا همزمان با پیک سفر و رشد تقاضا برای استفاده از تاسیسات گردشگری شاهد افزایش نرخ خدمات در این حوزه هستیم، آیا در نوروز ۱۴۰۲ شاهد افزایش قیمت اماکن گردشگری قزوین خواهیم بود؟

براساس هماهنگی های انجام شده و مصوبات ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین هرگونه تغییر نرخ خدمات در این حوزه به پس از تعطیلات نوروز موکول شده است بنابراین در ایام نوروز گردشگران با نرخ های فعلی از خدمات این مجموعه ها از جمله هتل ها و مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی بهره مند می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha