ضرورت‌های ورود امور تربیتی از حاشیه به متن آموزش و پرورش

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۳۶
کد خبر: 85041713
کاظم سبحان زاده
ضرورت‌های ورود امور تربیتی از حاشیه به متن آموزش و پرورش

یزد- ایرنا- هشتم تا چهاردهم اسفندماه به عنوان هفته تربیت اسلامی نامگذاری شده که فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.

به گزارش ایرنا، هشتم اسفندماه ۱۳۵۸ سالروز تشکیل امورتربیتی در آموزش و پرورش بدست معماران تعلیم و تربیت یعنی شهیدان محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر است، در هفته تربیت اسلامی امسال که تا چهاردهم اسفند ادامه دارد با انتخاب شعار "همه در تربیت سهیم هستیم" برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی، بصیرتی و اطلاع رسانی برای آشنایی خانواده ها با مباحث حوزه پرورشی انجام می‌شود.

یکی از مهمترین وظایف و ماموریت‌های نظام آموزش و پرورش در جامعه اسلامی توجه به موضوع مسایل تربیتی و پرورشی است تا دانش آموزان با اصول تربیت دینی و اسلامی برای داشتن یک زندگی سعادتمندانه بیشتر آشنا شوند.

ضرورت همراه شدن مسایل آموزشی با تربیتی

تعدادی از مربیان پرورشی، پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) یزد با تبیین اهمیت و نقش فعالیت‌های تربیتی در مدارس، تداوم و توجه ویژه به این بخش را با توجه به شرایط امروز جامعه ضروری دانستند.

یکی از مربیان امورتربیتی استان یزد که پس از سال‌ها فعالیت در حوزه پرورشی مدارس به افتخار بازنشستگی نایل شده با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، نقش امورتربیتی در مدارس را در ارتقای معنوی نسل جوان بسیار مهم ارزیابی کرد.

ضرورت‌های ورود امور تربیتی از حاشیه به متن آموزش و پرورش

حسنیعلی دهقان ادامه داد: مربیان امورتربیتی در طول سال تحصیلی بر اساس نیاز شرایط در قالب یک برنامه مدون و تقویم اجرایی با اجرای مسابقات فرهنگی و هنری و برگزاری دوره‌های بصیرت افزایی در راستای تقویت بنیان دینی دانش آموزان فعالیت دارد.

حسین ابویی که سال‌ها به عنوان معاون کانون فرهنگی تربیتی شهید کشاورزی در زمینه امور تربیتی فعالیت داشته با تاکید بر شناسایی استعدادهای دانش آموزان و تلاش برای شکوفایی آنها، غنی سازی اوقات فراغت این قشر را از رسالت ها و ماموریت های مهم آموزش و پرورش و امورتربیتی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های آموزشی در مدارس که توسط فرهنگیان صورت می‌گیرد، مربیان پرورشی نیز بر اساس اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت، در حوزه‌های دینی و اخلاقی با اجرای برنامه‌های متنوع به نقش آفرینی می کنند و در تقویت ابعاد معنوی آینده‌سازان نقشی موثر دارند.

یکی از فرهنگیان یزد نیز همراه شدن برنامه‌های آموزشی با فعالیت‌های تربیتی در مدارس با همکاری همه عوامل آموزشی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: فعالیت های آموزشی و پرورشی به عنوان ۲ بال پرواز زمینه رسیدن به سعادت و موفقیت را برای آینده سازان کشور فراهم می کنند .

رضا قاسمی با بیان اینکه مسایل آموزشی و پرورشی هر دو برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت باید به صورت توامان مورد توجه قرار گیرند، یادآور شد: نباید این دو بخش از هم جدا شوندزیرا هر کدام بخشی از ابعاد وجودی دانش آموزان را پرورش می دهند و برای داشتن جامعه ای با انسان های توسعه یافته باید به هر دو آنها توجه شود.

فاطمه زارع از مربیان تربیتی استان یزد نیز هدف اصلی امورتربیتی را در واحدهای آموزشی، توجه به مسایل دینی و فرهنگی در کنار سایر مسایل آموزشی ذکر کرد و گفت: دشمنان با هجمه گسترده فرهنگی و تهدید نرم، ارزش‌ها را در میان نسل جوان نشانه گرفته و باید با تقویت مسایل دینی و پرورشی برای شکست اهداف دشمن تلاش شود.

دولت سیزدهم نگاهی تحول آفرین به حوزه پرورشی و تربیتی دارد و اهمیت ویژه ای برای این حوزه قائل است، بنابر این باید اهتمام جدی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به نگاه ویژه دولت در این زمینه داشته باشیموی اعتقاد دارد: اگر نسل جوان با آموزه‌های دینی و ارزشی آشنا شوند و رشد کند هیچ تهدیدی از سوی دشمنان نمی‌تواند بر آنان اثرگذار باشد بنابراین امورتربیتی به عنوان یک ضرورت باید در کنار مسایل آموزشی و همراه آن در مدارس تقویت شود.

یکی از اساتید معارف دانشگاه هم با تبریک سالروز تشکیل امورتربیتی گفت: نهاد امورتربیتی با بهره‌گیری از ظرفیت همه نهادهای موثر در مدرسه می‌تواند در استمرار و نهادینه‌سازی رفتارهای اجتماعی و بالندگی بیشتر دانش‌آموزان اقدامات موثری داشته باشد.

دکتر سیدعباس طباطبایی افزود: هشتم اسفندماه روز امورتربیتی و تربیت اسلامی و روزهای مهم در تاریخ انقلاب است و باید به نحو شایسته گرامی داشته شود چون مسایل تربیتی و معنوی به خصوص در شرایط کنونی و تهدید فرهنگی دشمنان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار کرد: باید با برنامه‌های مناسب و به روز توسط مربیان تربیتی بیش از گذشته نسل جوان و دانش آموزان در قالب فعالیت‌های متنوع با امور فرهنگی و تربیتی آشنا شوند و این نهاد از گذشته در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.

معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در خصوص برنامه های هفته تربیت اسلامی، برگزاری گردهمایی مربیان و مشاوران و معاونان پرورشی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، دیدار با خانواده شهدای امورتربیتی، دیدار با پیشکسوتان تربیتی، غبارروبی از قبور متبرک شهدا و تجلیل از فعالان تربیتی را از برنامه‌های این هفته در استان بیان کرد.

حسن عبداللهیان با تبریک هفته تربیت اسلامی (۸تا ۱۴ اسفند ماه) افزود: بهره‌برداری از دارالقران فاطمه الزهرا (س) در ناحیه ۲ آموزش و پرورش، افتتاح دبیرخانه کشوری شورای دانش‌آموزی مدارس کشور، تجلیل از خیران تربیتی و برپایی نمایشگاه جلوه‌های ویژه تربیتی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاهی تحول آفرین به حوزه پرورشی و تربیتی دارد و اهمیت ویژه ای برای این حوزه قائل است، بنابراین باید اهتمام جدی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به نگاه ویژه دولت در این زمینه داشته باشیم.

ضرورت‌های ورود امور تربیتی از حاشیه به متن آموزش و پرورش

عبداللهیان افزود: تربیت باید از حاشیه به متن نظام تعلیم و تربیت بیاید، بنابراین برنامه‌های تربیتی باید از اوقات خالی مدارس به برنامه‌های درسی وارد شود و فعالیت‌های تربیتی و پرورشی باید از فعالیت‌های مقطعی به فرآیندی تبدیل شود.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم به توسعه کانون‌های فرهنگی و تربیتی نگاه ویژه دارد و علاوه بر این در حوزه محتوایی نیز اقدامات موثری در دست انجام است و تلاش شده فضای کانون‌ها به فضای شاداب و پرنشاط با محور انجام اقدامات گروهی، جشن‌ها و رویدادها تبدیل شود.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، تعداد فضای پرورشی و تربیتی استان را ۷۳ باب ، تعداد مرکز مشاوره را ۱۴ مرکز و کانون فرهنگی و تربینی را ۲۷ مرکز و تعداد اردوگاه‌های استان را ۱۲ مورد دانست وگفت: از ابتدای سال جاری بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از دانش آموزان استان در اردوی راهیان پیشرفت و راهیان نور شرکت کرده‌اند.

کمبود مشاور در مدارس استان یزد

عبداللهیان همچنین از فعالیت ۲۰ دارالقرآن و ۲۲ مدرسه قرآنی در سطح استان یزد خبرداد و افزود: از سال آینده این مدارس بصورت تخصصی در زمینه قرآن فعالیت می کنند و تربیت چهار هزار حافظ قرآن در دستور کار این مدارس است.

وی بیان کرد: با توجه به جمعیت دانش آموزی استان، ۲۳۰ مشاور در مدارس استان به دانش آموزان خدمات ارائه می کنند و هم‌اکنون با کمبود ۶۰۰ مشاور مواجه هستیم که با برنامه‌ریزی های انجام شده، کمبود مشاور از طریق دانشگاه فرهنگیان در آینده جبران می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه کمبودی در زمینه مربی و معاون پرورشی در مدارس وجود ندارد، اظهار کرد: امسال ۱۷۰ مربی و معاون پرورشی و ۲۰ مشاور تربیتی در آموزش و پرورش استان جذب شدند و تعداد مشاوران، معاونان و مربیان پرورشی استان یزد یک هزار و ۱۸۸ نفر است که از این تعداد ۳۸۵ مربی و ۵۷۳ نفر معاون پرورشی و بقیه مشاور هستند.

در استان یزد حدود ۲۸۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha