هشدار درباره گسترش سراسری یک بیماری مقاوم به دارو

تهران- ایرنا- مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا درباره افزایش سراسری بیماری اسهال شیگلایی یا شیگلوز (shigellosis) که به شدت در برابر داروها مقاوم است، هشدار داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فاکس نیوز»، این بیماری یک عفونت باکتریایی است که موجب ورم روده‌ای و اسهال التهابی می‌شود. هر سال حدود ۴۵۰ هزار مورد از عفونت شیگلوز گزارش می‌شود و مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا گزارش داده است که پنج درصد از کل بیماری ها در سال ۲۰۲۲ میلادی بطور گسترده‌ای در برابر دارو مقاوم بودند در حالی میزان مقاومت دارویی در سال ۲۰۱۵ صفر بوده است.

یک عفونت زمانی مقاوم در برابر دارو اعلام می‌شود که به آنتی‌بیوتیک‌هایی که بطور متداول برای درمان آن استفاده می‌شود مانند آزیترومایسین و داروهای دیگر جواب ندهد.

مرکز کنترل بیماری در گزارش جمع‌بندی برای ارائه در جلسه هفته آینده درباره افزایش موارد عفونت خاطرنشان کرده است: باکتری XDR Shigella گزینه‌های درمانی ضدمیکروبی محدودی دارد، به سادگی قابل انتقال است و می‌تواند ژن‌های مقاوم ضدمیکروبی را به باکتری‌های دیگر گسترش دهد.

هشدار درباره گسترش سراسری یک بیماری مقاوم به دارو

شیگلوز به سادگی از طریق تماس از فردی به فرد دیگر و همچنین از طریق غذا و آب منتقل می‌شود. علاوه بر اسهال، افراد مبتلا همچنین معمولا تب و درد شکم را نیز تجربه می‌کنند. نشانه‌ها در حدود یک هفته دوام دارد و یکی دو روز پس از عفونت شروع می‌شود. کودکان و مسافران بین‌المللی و افراد مبتلا به ویروس "اچ آی وی" در گذشته بیشتر از دیگران تحت تاثیر شیگلوز بوده اند.

مرکز کنترل بیماری تاکید کرده است که ارائه‌دهندگان خدمات درمانی برای درمان شیگلوز باید با متخصصان آگاه در زمینه درمان باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مشورت کنند تا بتوانند بهترین گزینه‌های درمانی را مشخص کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha