شهرستان مرزی کلات از کمبود ناوگان مسافری جاده‌ای در رنج است

مشهد-ایرنا- فرماندار کلات گفت: مردم شهرستان مرزی و سخت‌گذر کلات اکنون از کمبود ناوگان حمل و نقل مسافری جاده‌ای در رنج هستند، در حالیکه راهداری موظف است تمهیدات لازم برای این خدمات را فراهم کند.

علی صلاحی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر سه دستگاه مینی بوس در مسیر مشهد-کلات و روستاهای شهرستان کلات جابجایی مسافران را انجام می دهند.

وی گفت: با توجه به میزان تردد بین مشهد و کلات نحوه خدمات دهی نامنظم این سه دستگاه ناوگان، تردد مسافر در مسیر کلات را با سختی و مشکلات متعدد مواجه کرده است.

فرماندار کلات ادامه داد: در حال حاضر هیچ اتوبوسی در مسیر جاده ای ذکر شده فعال نیست و از طرفی تامین ناوگان جدید و مجهز پرهزینه بود و نیازمند اعتبارات ویژه فرا محلی و فرا استانی است.

وی با اشاره به تعطیلات نوروز و آغاز فصل سفرها به کلات اظهار داشت: در چنین شرایطی ناوگان محدود کنونی اصلا نیاز حمل و نقلی شهرستان ۳۷ هزار نفری کلات را تامین نمی کند، شهرستانی که در تعطیلات سه روزه پایان هفته به اندازه جمعیت خود مسافر می پذیرد.

صلاحی اظهار داشت: فعالیت مردم کلات در اصل کشاورزی است و روستاییان در مسیرهای منتهی به مشهد و کلات تردد کنند، که کمبود ناوگان باز هم برای مردم مشکل آفرین است.

تردد اتوبوس در مسیر کلات مقرون به صرفه نیست
رییس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: قبلا در این مسیر یک شرکت حمل و نقل و اتوبوس مسافربری فعال بود اما به دلیل پایین بودن کرایه و بالا بودن هزینه های اتوبوس، استهلاک بالا و کمبود مسافر خدمات دهی آنها متوقف شد.

کریم نوایی نظامی افزود: اتوبوسی که بتواند در این مسیر تردد کند حدود ۵۰ میلیارد ریال ارزش دارد، حال آنکه در آمد خالص روزانه این اتوبوس در مسیر مشهد -کلات به یک ۱۰ میلیون ریال نمی رسد.

وی بیان داشت: اجاره ماهانه اتوبوس برای خدمات دهی در مسیر حدود ۵۰ کیلومتری در معادن خواف و یا پالایشگاه خانگیران سرخس، ۲۲۰ میلیون تومان است لذا فعالیت ناوگان اتوبوس در مسیر کلات مقرون به صرفه نیست.

رییس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اظهار داشت: در حال حاضر علاوه بر تردد مینی بوس در مسیرهای شهری و روستایی کلات، مردم کلات تردد با خودروهای شخصی و یا ناوگان سواری کرایه از پایانه مسافربری کلات را ترجیح می دهند.

نوایی نظامی اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس آمار صدور کارت سوخت، هزار و ۵۴۷ دستگاه اتوبوس، ۲ هزار و ۷۲۷ دستگاه مینی بوس و هزار و ۵۰۶ دستگاه خودروی سواری کرایه با هشت هزار و ۴۱ راننده در استان خراسان رضوی فعالیت می کنند.

وی گفت: از مجموع اتوبوسهای ذکر شده کمتر از هزار دستگاه به صورت فعال در جاده های استان به حمل و نقل مسافر مشغولند و بقیه در کارخانجات و سرویس های مجموعه های مختلف خدمات دهی می کنند.

شهرستان مرزی و ۳۷ هزار نفری کلات در ۱۵۸ کیلومتری شمال شرق مشهد دارای چهار شهر کلات، حسن‌آباد لایین، چنار و زاوین است.

حدود ۱۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان کلات شهرنشین و بقیه به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha