شاخص‌های توسعه عشایری استان اصفهان پس از انقلاب اسلامی به ۶۵ درصد رسید

اصفهان - ایرنا - مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: شاخص‌های توسعه عشایر اصفهان به خصوص در حوزه عمرانی، زیرساختی و اقتصادی قبل از انقلاب اسلامی کمتر از حدود پنج و هفت درصد بود اما اکنون به افزون بر ۶۵ درصد افزایش یافته است.

مختار اسفندیاری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هرچند تامین آب آشامیدنی، جاده سازی، بهداشت و درمان، آموزش و خدمات مخابراتی برای عشایر در دهه ۵۰ و پیش از آن پنج تا هفت درصد بود و این شاخص‌ها، اکنون رشد چند برابری پیدا کرده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و در تلاشیم تا در برنامه هفتم این شاخص‌ها به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: نظام ستم شاهی قبل از انقلاب جامعه عشایری را به حال خود رها کرده بود و هیچ خدمتی به آنها ارائه نمی‌کرد و کمتر از هفت درصد عشایر از آب مناسب، راه مناسب، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و سایر شاخص های برخوردار بودند.

مدیرکل امور عشایر اصفهان افزود: امور عشایر استان سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ پروژه بزرگ متفاوت از جمله جاده‌ها، احداث ابنیه فنی، ایستگاه‌های پُمپاژ، بندهای انحرافی و بندهای ذخیره آب و سوخت رسانی را برای عشایر انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار تن ارزاق رسانی از جمله آرد، قند، چای و برنج برای عشایر در استان انجام می‌شود.

اسفندیاری گفت: عشایر سالانه بیش از ۳۵ درصد صنایع دستی استان اصفهان را تامین می‌کنند و نزدیک به ۴۰ هزار متر مربع صنایع دستی توسط عشایر استان تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بین ۲۵ تا ۲۸ درصد گوشت قرمز استان و کشور را تامین می‌کنند و از مجموع ۶۷ میلیون راس دام سبک کشور ۳۰ میلیون راس آن متعلق به جامعه عشایری است ، همچنین این قشر نزدیک هفت هزار تُن فرآورده‌های لبنی شامل شیر، ماست، دوغ، کره و پنیر و حدود هزار تن عسل تولید می‌کنند.

به گفته وی، ۱۲۰ هزار تن از سیب درختی منطقه پادنای سمیرم متعلق به جامعه عشایری این استان است. اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی پس از انقلاب این شاخص ها به ۶۰ تا ۶۵ درصد رسیده است.

اسفندیاری افزود: جمعیت عشایر اصفهان حدود ۶۰ هزار نفر با ۱۲ هزار خانوار است که شامل بخشی از ایل بختیاری، بخشی از ایل قشقایی و عرب جرقویه در زمان ییلاق در این استان استقرار پیدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: بختیاری‌ها در غرب استان از جمله فریدونشهر، چادگان، داران و دامنه، قشقایی‌ها در جنوب استان از جمله سمیرم، شهرضا و دهاقان تا مرز بروجن استان چهارمحال و بختیاری و عرب جرقویه هم در شرق اصفهان منطقه جرقویه، رامشه و تا زیردست استان یزد زندگی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha