توقف چشم اندازهای حل اختلافات واشنگتن و پکن بعد از پدیدار شدن بالن چینی

تهران- ایرنا- سفیر آمریکا در چین گفت: ملاقات سران دو کشور بر حل اختلافات متمرکز بوده اما با پدیدار شدن بالن جاسوسی چین بر حریم هوایی آمریکا، همه چشم اندازها در این زمینه متوقف شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری "سی‌ان‌ان"، «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا در چین موضوع بالن جاسوسی چین و همچنین موضع پکن در قبال جنگ در اوکراین را به عنوان دو موضوع کلیدی در روابط دو کشور دانست و افزود: این دو موضوع اولویت چالش های پیش روی دو طرف است.

این دیپلمات آمریکایی همچنین با اشاره به اطلاعات منتشر شده درمورد منشاء ویروس کرونا، گفت: اگر واشنگتن و پکن بخواهند با یکدیگر همکاری کنند، چین باید در مورد آنچه که سه سال پیش در [آزمایشگاه] ووهان به عنوان منشا بحران کووید-۱۹ اتفاق افتاد، شفاف تر عمل کند.

سفیر آمریکا در چین این اظهارات را یک روز پس از افشای اطلاعاتی مبنی بر نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان بر زبان آورد.

براساس یافته های وزارت انرژی ایالات متحده که نشت آزمایشگاهی عامل بیماری کووید-۱۹ را با احتمال زیاد مطرح کرده، آژانس های اطلاعاتی آمریکا در مورد منشاء همه گیری اختلاف نظر دارند و دلیل این امر همکاری نکردن پکن برای روشن شدن موضوع عنوان شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا توضیح داد که دیپلمات های ایالات متحده به طور مداوم بر ضرورت شفافیت چین با جهان در مورد منشاء کووید-۱۹ تاکید کرده اند، اما پکن تاکنون گامی در این خصوص برنداشته است.

برنز در ادامه اظهاراتش در حالیکه بر اهمیت دو موضوع مربوط به بالن های جاسوسی چینی و جنگ در اوکراین تاکید می کرد، یادآور شد که ما در برهه کنونی باید اختلافات موجود را مدیریت کنیم، چین را مسئول بدانیم و نظام اتحاد خود را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام ایجاد کنیم.

درخواست سفیر آمریکا در چین از دولت پکن برای شفافیت در مورد منشا کووید-۱۹ بخشی از فهرستی است که بنا بر گفته های وی، اکثر آمریکایی‌ها از پکن و دولت خودشان می خواهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha