۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85043132
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در پکن زیر ذره‌بین کنگره

تهران-ایرنا- هیاتی از اعضای کنگره آمریکا که به بهانه مقابله با تهدیدهای چین تشکیل شده است، با تمرکز بر نقش سرمایه گذاری های خصوصی و شرکت های زیر مجموعه وال استریت در پکن، فعالیت و سرمایه گذاری این شرکت ها در بخش فناوری چین را مورد مداقه قرار داده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مایک گالاگر (Mike Gallagher) رئیس کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در امور حزب کمونیست چین نوشت: با مدیران و نمایندگان صنعتی در تماس خواهند بود تا اطلاعات لازم را درباره نحوه سرمایه گذاری و فعالیت این شرکت ها در چین کسب کنند.

اولین جلسه استماع این هیات امروز سه شنبه برگزار می شود و مت پوتینگر معاون مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ که مسئول تشدید بروکراسی در قبال چین بوده و اچ آر مک مکستر مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به عنوان شاهد در آن شرکت خواهند کرد. اسکات پل رئیس ائتلاف تولید کنندگان آمریکا و تانگ یی مدافع حقوق بشر چین در این نشست سخنرانی خواهند کرد.
گالاگر از ایالت ویسکانسین آمریکا به فایننشال تایمز گفت: موضوعی که علاقه مند به درک آن هستم این است که آیا شرکت بزرگی هست که علاقه مند به فعالیت در چین باشد.

این نماینده کنگره گفت: این هیات ۲۴ نفره متشکل از ۱۳ جمهوریخواه و ۱۱ دموکرات می خواهند با شرکت های خصوصی و سرمایه گذاری در تماس باشند تا درباره سرمایه گذاری مهم آنها در شرکت های فناوری چین که ممکن است ارتباطی به ارتش آن کشور داشته باشد، مطلع شوند. آنها همچنین می خواهند با شرکت های وال استریت صحبت کنند تا درک بهتری از پیچیدگی های ریسک زدایی اقتصادی داشته باشند.

وی گفت که این هیات با مسئولان شرکت های این صنایع دیدار خواهد کرد اما هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. اظهارات وی در حالی بیان می شود که کاخ سفید برای ایجاد مکانیزم غربالگری در سرمایه گذاری خارجی تلاش می کند. برخی کارشناسان امیدوارند که این غربالگری ها باعث شود شرکت های آمریکایی که در گروه های مرتبط با فعالیت های دفاعی سرمایه گذاری دارند، مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

گالاگر همچنین اظهار داشت نگران آن است که برخی از شرکت های آمریکایی فریب چین را بخورند و به ویژه به حضور لیو هی سزار اقتصادی چین در مجمع جهانی اقتصاد در داووس اشاره کرد که به هیات های حاضر گفت کشورش بعد از به صفر رسیدن محدودیت های کرونایی بار دیگر به عرصه فعالیت های اقتصادی بازگشته است.

رئیس کمیته بررسی کننده فعالیت های اقتصادی شرکت های آمریکایی در چین مدعی شد بیشتر مردم آمریکا این موضوع را درک می کنند که چین یک تهدید اقتصادی است اما درک کافی درباره تهدیدهای جاسوسی و نظامی این کشور وجود ندارد.

هشدار رئیس اطلاعات نیروی دریایی آمریکا درباره تهدید چین

مایکل استودمن (Michael Studeman) دریادار و رئیس اطلاعات نیروی دریایی آمریکا به تازگی مدعی شد که رهبران سیاسی و مردم عادی آمریکا ماهیت تهدید امنیتی چین علیه آمریکا را درک نمی کنند.

وی به تازگی گفت: شی جین پینگ رئیس جمهوری چین رویای کشورش را برای جانشینی با آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان در سر می پروراند. صادقانه بگویم که بسیار نگران کننده است که آمریکا متوجه چالش شماره یک ما نیست. دولت کمونیستی پکن رویکرد مخیانه ای را برای دستیابی به اهداف راهبردی خود اتخاذ کرده است و این امر ارزیابی تهدید چین را حتی دشوارتر می کند.

وی مدعی شد چین از هوشیار کردن آمریکا که آن را علیه اهداف، جاه طلبی و توانمندی های خود می داند، خودداری می کند. دولت پکن موافق بود به گونه ای تظاهر کند که تهدید نیست.

این دریاسالار آمریکایی خاطرنشان کرد مشکل دیگری که در رابطه با چین وجود دارد این است که جامعه اطلاعاتی آمریکا سرگرم درگیری های دیگری از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و اکنون در اوکراین است. این عوامل مانع از تمرکز دائمی بر مساله چین می شود.

استودمن چنین استدلال کرد که کنترل چین بر مواد معدنی خاکی کمیاب مورد نیاز در صنعت فناوری پیشرفته، حملات سایبری و پروژه‌های احیای زمین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی، و اقدامات این کشور درمنطقه، همگی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

وی گفت اجتناب از جنگ با چین بر سر تایوان مستلزم دولت‌سازی هوشمند و استفاده ماهرانه از همه ابزارهای قدرت آمریکا است. مقابله با تهدید چین مستلزم درک بیشتر در تمام سطوح دولت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha