نوسان ارزی اخیر برنامه‌ دشمن است/سند مورد نظر اروپا کمکی به بازار ایران نمی‌کند

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نوسان ارزی اخیر از سوی دشمن برنامه ریزی شده است، گفت: مقامات آمریکایی به صراحت گفته اند که می خواهند در حوزه ارز ایران ورود کرده و با ایجاد نوسان، اقتصاد کشورمان را تضعیف کنند.

سعدالله زارعی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: ما در مورد نوسانات نرخ ارز در ایران یک اظهارنظر صریح از سوی مقامات آمریکایی داریم که با صراحت می گویند ما وارد عملیات ارزی در ایران میشویم در واقع اذعان می کنند که نوسانات داخلی در پول ایران از سمت آنان ساماندهی و برنامه ریزی شده است.

وی افزود: این موضوع هر گونه شک و شبهه را از بین می برد و تاکید بر این است که این نوسانات در ایران طبیعی نیست؛ حتی اگر آمریکایی ها این را اعلام نمی کردند، ما وقتی نگاه می کنیم به فضای عینی اقتصادی شاهد هستیم در این چند ماه گذشته هیچ اتفاق مهمی نیافتاده که بتوانیم بگوییم عامل باعث افزایش نرخ ارز در ایران شده است.

زارعی ادامه داد: ما نه جنگ داخلی و نه جنگ خارجی داشتیم نه از دارایی های ایران کاسته شده نه روابط خارجی دچار بحران شده است؛ با نگاه به این صحنه هم می‌توان متوجه شد نوسانات ارزی در ایران از سوی دشمن برنامه ریزی شده و مدیریت می شود.

وی بر تقویت نظارت و مدیریت بازار ارز از سوی دولت تاکید کرد و اظهار داشت: نخستین ماموریت دولت، کنترل بازار است؛ شکی نیست با شبکه ویرانگر مدیریت ارزی در خارج از سیستم دولتی مواجه هستیم که فضای اقتصاد ایران را به سمت شوک های قوی می برند و هدف گذاری آنها هم این است که موج اجتماعی اقتصاد پایه را علیه دولت راه بیاندازند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره اینکه گفته می شود موضوع هسته ای بر بازار ارز تاثیر گذار است، گفت: حتی همین موضوع هم نشان می دهد که عامل خارجی در این نوسان ها تاثیرگذار است.

زارعی در ادامه اظهار داشت: قرار بود برجام فضای روابط خارجی با ایران را آرام کند نه اینکه تشدید کننده آن باشد؛ آنهایی که مدعی هستند برجام چنین کارکردی داشته، بگویند برجام از سال ۹۴ که امضا شده چه کارکرد ثبات بخشی در بازار ایران داشته است؟

وی خاطر نشان کرد: سندی که اروپایی‌ها تاکید دارند آن را امضا کنیم، نه فقط برای کمک به بازار ایران تنظیم نشده بلکه برای دشمنی با ایران تهیه شده است و امضای آن حتی در حد مُسکن هم شرایط اقتصادی کشور را بهتر نخواهد کرد.

این کارشناس سیاسی افزود: ما در ماه های گذشته دیدیم با توسعه روابط خارجی ایران با بلوک شرق، بدون اینکه الزاماتی مثل برجام و اف ای تی اف را نیاز داشته باشیم، توانستیم قراردادهای خوبی ببندیم و حجم عظیمی از توافقات اقتصادی رقم خورده است که نتایج آن در ماههای آینده آشکار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha