پیام فکری و فلسفی فارابی امروزه به زبان‌های متعدد بازخوانی می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروزه محافل علمی و دانشگاهی، فلسفه و سیاست غرب دوباره به فارابی توجه کرده و پیام فکری و فلسفی او به زبان‌های متعدد بازخوانی و منتقل می‌شود. فارابی منبعی ارزشمند برای محققان دوران معاصر است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل در پیامی به کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی نوشت: حکیم فارابی از دانشمندان یگانه جهان است که تفّرد و تمایز او در آثار نویسندگان و مورخان تأیید شده است. متفکر، فیلسوف و هنرمندی پرآوازه که حیات خود را در راه عقلانی‌سازی فرهنگ و تمدن بشری صرف کرد.

وی افزود: فارابی در عین‌ بهره‌مندی از میراث عقلانیت اسلامی و گفت‌وگوی مؤثر و نقادانه با متفکران شرق و غرب، گستره عقلانیت را بیش از پیش توسعه داد و ساحات متعدد زندگی انسان را به آن آمیخته کرد تا آدمی با دیده‌ای متنقذ و اندیشه‌ای مبسوط، دریافت آگاهانه‌تری از محیط پیرامون خود داشته باشد. این راهی است که بسیاری پس از فارابی و متأثر از او در جهان اسلام و جهان یهود و مسیحیت طی کردند تا به این طریق آدمی را از جهل و تعصب و کوته‌بینی نجات دهند. او به‌راستی معلمی است که جهان اسلام و غرب و دوستداران حکمت قدیم بسیار مدیون او هستند.

نوآوری‌های فارابی در حکمت و سیاست و هنر و فرهنگ و معرفت در هزاره پس از او همواره مورد بازخوانی و تفسیر و نقد واقع شده است. برای ما ایرانی‌ها و بسیاری از ملل همسایه، فارابی متفکری است زنده که احوال و افکار او منشا تغییر و تحول بوده است. امروزه فارابی بار دیگر مورد توجه محافل علمی و دانشگاهی فلسفه و سیاست غرب واقع شده و پیام فکری و فلسفی او به زبان‌های متعدد بازخوانی و منتقل می‌شود. دنیای جدید نیازمند مواجهه نقادانه با دنیای گذشته و احیای میراث‌های مذکور در قالب‌های جدید است. از این جهت، فارابی منبعی ارزشمند برای محققان دوران معاصر است.

پیام فکری و فلسفی فارابی امروزه به زبان‌های متعدد بازخوانی می‌شود

وزیر علوم افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خرداد ماه جاری در دیدار با رئیس جمهور قزاقستان، تشکیل کارگروه مشترک فارابی‌پژوهی را از ایران و قزاقستان مورد تأکید قرار دادند و این همکاری مشترک را زمینه‌ای برای توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور اعلام کردند. این کنگره که با مشارکت و همکاری مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی از سوی ایران و دانشگاه الفارابی و وزارت علوم و آموزش عالی از سوی قزاقستان برگزار می‌شود، می‌تواند مسیر این همکاری را بگشاید و انگیزه‌ها را برای تعامل اندیشمندان هر دو کشور و محققان فارابی‌شناس دیگر کشورها تقویت کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری دومین دوره این کنگره در قزاقستان افزود: همکاری مشترک می‌تواند فارابی‌شناسی را در جهان معاصر، به ویژه جهان اسلام، توسعه دهد و انگیزه محققان هر دو کشور و دیگر کشورها را در این خصوص تقویت کند.

در این مراسم پیام آیت الله عبدالله جوادی آملی؛ فقیه، فیلسوف، مفسر قرآن، عضو جامعه مدرسان و از مراجع تقلید نیز قرائت شد.

به گزارش ایرنا، نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی به همت موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم و آموزش عالی جمهوری قزاقستان، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه الفارابی قزاقستان، موسسه فلسفه، علوم سیاسی و مطالعات دینی قزاقستان، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، فرهنگستان هنر، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شبکه چهار صدا و سیما، مجمع عالی حکمت اسلامی و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از چهاشنبه ۱۰ اسفند تا جمعه ۱۴۰۱ در محل تالار ابونصر محمد فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار (۲۹ خرداد ۱۴۰۱) قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان و هیات همراه با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و قزاقستان، بر لزوم گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و قزاقستان را نیز مهم دانستند و افزودند: فارابی به‌عنوان یک فیلسوف و دانشمند اسلامی که اصالت قزاقستانی دارد و در ایران هزار سال درباره آثار او تحقیق و مطالعه شده است، می‌تواند مبنای همکاری‌های فرهنگی و تشکیل یک کمیته مشترک علمی میان دو کشور شود.

موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مسئولیت برگزاری جشنواره فارابی را نیز برعهده دارد. جشنواره بین‌المللی فارابی که تاکنون سیزدهمین دوره آن برگزار شده است، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سالانه با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارایه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha