نگاه ویژه به مسکن روستایی/دولت اعضای شوراها را شرکای خود می‌داند

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی اعضای شوراهای شهرها و روستاها گفت: نگاه اصلی دولت و وزارت راه و شهرسازی توجه به مسکن روستایی است که در این راستا تغییر قوانین طرح هادی روستایی در دست انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در چهاردهمین جلسه شورای عالی استان ها افزود: اعضای ۱۲۶ هزار نفری شوراهای شهر و روستا یک شبکه عظیم مردمی است که دولت این افراد را شرکای خود در رفع مشکلات می داند.

وی با بیان اینکه نگاه اصلی دولت و وزارت راه و شهرسازی توجه به مسکن روستایی است، گفت: در حال تغییر قوانین طرح هادی روستایی هستیم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت ایجاد یک کمیته مشترک میان شورای عالی استان‌ها و وزارت راه و شهرسازی به‌ منظور پیگیری و حل موضوعات مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی افزود: ضرورت دارد که حتما در جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری رئیس شورای عالی استان‌ها یا نماینده ایشان حضور داشته باشند.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای به سراسر کشور در خصوص احیای بافت فرسوده گفت: لازم است که این موضوع توسط شوراهای شهر، شهرداری‌ها و ارکان شهر مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت را به سمتی خواهیم برد که بازی برد_برد با شوراهای شهر داشته باشیم چرا که شوراها را شرکای راهبردی دولت می‌دانیم.

بذرپاش با تاکید بر توسعه مسکن روستایی گفت: سالی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ساخته می شود و حتما طرح‌های هادی روستاها را اصلاح خواهیم کرد و واگذاری زمین در دستور کار است که در حال حاضر شروع شده است.

به گفته وی، در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اولویت ما واگذاری زمین است و بخش اعظم این اراضی تأمین شده است البته در برخی استان‌ها مانند کردستان و در برخی نقاط خوزستان مشکل وجود دارد اما در تلاش هستیم که با روش‌های دیگر این مشکل را حل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و کلانشهرها غیر از تهران در جایی که امکان باشد اولویت واگذاری زمین است و هدف‌گذاری در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و کلانشهرها سالی ۴۰۰ هزار مسکن است.

وی با بیان اینکه وام ۲۳ درصد به هیچ عنوان قابل قبول نیست و به زودی مشکل آن حل خواهد شد، گفت: در سال ۱۴۰۲ باید کشور تبدیل به کارگاه بزرگ تولید مسکن شود.

بذرپاش با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن عدم پاسخ‌دهی مناسب به حوزه تامین مسکن است، افزود: ماندگاری اسناد در شوراها سبب متضرر شدن مردم می‌شود لذا باید همت کنیم برخی از اسناد که در حوزه استانداردسازی ساخت و ساز در کشور می‌تواند کمک کند، مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی شهرها توسط شوراها باید تصویب شود، تاکید کرد: الگوی توسعه شهرها طرح‌های تفصیلی است. همچنین برای نهضت ملی در شهرداری‌ها اراضی قابل توجهی وجود دارد، اراضی زیادی نیز در شهرها وجود دارد که در دست شهرداری‌ها است و می‌تواند در حوزه تولید مسکن استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha