فرهنگ سازی برای گسترش پوشش گیاهی در کشور ضروری است

نوشهر - ایرنا - سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر گفت : فرهنگ سازی برای گسترش پوشش گیاهی در این استان و کشور و مشارکت مردم در مدیریت و حفاظت از این عرصه ها ضروری است.

به گزارش ایرنا؛ مهرداد خزایی روز شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگاران افزود : امروز یکی از مهم ترین رویکرد های این دولت کاشت یک میلیارد نهال به مدت چهار سال در سراسر کشور است و سهم حوزه منابع طبیعی غرب مازندران حدود ۴.۵ میلیون اصله نهال است و این مستلزم و عزم و اراده مشارکت همه جانبه مردم است .

وی با بیان آنکه از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۳۰ میلیون نهال کاشته شد ، اظهار کرد : متاسفانه به علت بی برنامگی مسوولان ادوار گذشته بیشتر این نهال های کاشته شده جز در عرصه های جنگلی از بین رفت اما امروز با توجه به تغییر اقلیم آب و هوایی و به منظور کاهش ترسیب کربن همه ملزم هستند در این زمینه فعالیت کنند.

وی بیان داشت : این موضوع بسیار مهم است برای آنکه در آینده حتی بسیاری از صنایع چوبی در کشور و استان زیر سوول نرود طرح کاشت نهال با توجه شعار هفته منابع طبیعی امسال مبنی بر مردمی کردن کاشت نهال حتی نیروهای مسلح هم در این زمینه باید همکاری داشته باشند .

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : مکان هایی برای کاشت نهال در هفته منابع طبیعی از جمله در مسیر جاده ها ، نقاط روستایی ، مدرسه ها ، نقاط جنگلی و مرتعی مکان یابی شده است و افزون بر آن ۱۳۵ هکتار هم در مجموعه رفاهی و گردشگری نمک آبرود در نظر گرفته شده است .

خزایی افزود : تعداد ۶ نهالستان عهده دار تولید نهال سوزنی برگ و پهن برگ در حوزه منابع طبیعی این شهرستان هستند و تاکنون تعداد یک میلیون نهال تولیذ کرده اند و متاسفانه این نهالستان ها مورد غفلت مسوولان وقت قرار گرفته بودند که از یکسال گذشته تاکنون اقدام به احیای آن ها شد.

وی درباره بناهای غیر مجاز در عرصه های طبیعی این خطه غربی مازندران هم خاطر نشان کرد : با شکل گیری ستاد قرار گاه مبارزه با جنگل خواری ، دریا خواری و زمین خواری در استانداری مازندران بناهای زیادی در عرصه های جنگلی و جلگه ای این استان شناسایی و احکام هم برای اجرای تخریب این بناها صادر شده است .

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت : اگرچه آمار بناهای شناسایی شده تا این لحظه دسته بندی نشده است اما علت تاخیر در اجرای این احکام به خاطر شرائط جامعه و همچنین کمبود امکانات و تجهیزات بوده است .

خزایی افزود : هم اینک از آنجایی که دست اندازی به عرصه های جنگلی نسبت به گذشته تغییر کرده بنابراین سیاست گذاری در حوزه پیشگیری ، مقابله و حفظ این انفال به سمت و سوی مهندسی معکوس است افزون برآن دیگر نهادها از جمله ادارات اطلاعات هم در این حوزه ورود پیدا کرده و سامانه ای هم راه اندازی شده و هر نوع دست اندازی به این عرصه ها شناسایی و مسوولان ادارات منابع طبیعی در این خطه غربی استان متوجه خواهند شد.

وی قاچاق چوب ، آتش سوزی ، تخلیه زباله ، افات و بیمار ی ها را از عمده عوامل تهدید عرصه های طبیعی این خطه غربی مازندران معرفی کرد و بیان داشت : پس از اجرای طرح تنفس جنگل های شمال متاسفانه پدیده شوم قاچاق چوب روند افزایشی داشته است .

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : بیشترین قاچاق چوب متاسفانه در غرب مازندران شهرستان عباس آباد شاهد بوده ایم و یکی از علت های روند افزایشی این معضل نامناسب بودن وضعیت اقتصادی بوده البته در برخورد با قاچاقچیان هیچگونه مماشات نمی شود اما بروز این پدیده بی تاثیر از این موضوع نبوده است .

خزایی افزود : افزون بر آن از آنجایی که از مجموع حدود ۹۵۶ قطعه ۱۰ هکتاری عرصه های جنگلی و جلگه ای غرب مازندران در شهرستان عباس آباد به تعداد بیش از ۵۰۰ قطعه وجود دارد واگذاری این قطعه ها از اهدافی که در گذشته برای آن متصور بود روز به روز فاصله گرفته و به علت افزایش سرسام آور بهای فروش زمین بخشی از این عرصه ها به شکل کاملا غیر قانونی تفکیک و خرید و فروش شده است و تعداد زیادی هم پرونده برای متخلفان تشکیل شده و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است.

حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل ، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، عباس آباد ، تنکابن ، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha