به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، امیرحسین میرآبادی روز شنبه در گردهمایی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان افزود: هدف همه ما ارتقای صادرات شرکتها است. بر همین اساس کمیته مشترکی با سازمان توسعه تجارت تشکیل شده است که مشکلات شرکتهای عضو باشگاه را به صورت موردی بررسی و به رفع موانع پیش روی آنها اقدام میکنیم. این هموارسازی مسیر برای شرکتها در باشگاه صادرات انجام میشود.
وی یکی از اهداف برگزاری چنین رویدادی را ایجاد و تقویت نام ایران و محصولات ایرانی در جهان دانست و یادآور شد: این کار میتواند مسیر پیشرفت شرکتها را در سطح بینالمللی هموار کند.
رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری ادامه داد: هدف اصلی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان تقویت برند ملی ایران در حوزه محصولات هایتک است. ایجاد و تقویت برند ملی یکی از دستاوردهایی است که می توانیم در آینده و در کنار هم جشن بگیریم.
پیشتازی حوزه ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته در صادرات
میرآبادی خاطرنشان کرد: ایده تشکیل باشگاه صادرات در سال ۹۷ و ۹۸ شکل گرفت و گردهمایی امروز به پشتوانه حدود چهار سال فعالیت بیوقفه باشگاه صادارت برگزار شده است. با تلاش دست اندرکاران باشگاه صادرات؛ تاکنون هزار و ۳۰۰ شرکت ارزیابی فنی و ۹۴۸ شرکت به طور کامل ارزیابی شدهاند.
وی ادامه داد: بر این اساس حوزه ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته از لحاظ تعداد محصولات صادراتی، رتبه نخست را دارد. در واقع ارزیابی شرکتها به روشهای مختلفی انجام میشود؛ اما گفت و گوهای سالانه با شرکتها برای دریافت دادههای آنها همچنان در حال انجام است.
ژبه گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، گردهمایی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانشبنیان برتر صادراتی برگزار شد.
در این رویداد بیش از ۳۰۰ شرکت برتر دانش بنیان صادراتی سال ۱۴۰۰ گرد هم آمدند و از شرکتهای ۵ ستاره، ۴ ستاره و ۲۰ شرکت که در سال ۱۴۰۰ جهش صادراتی داشتهاند تقدیر شد. این شرکتها با ارزیابی شاخصهای مختلف انتخاب شدهاند که این شاخصها در ۳ گروه «فنی»، «سازمانی» و «بازاری» دستهبندی میشوند.
این رویداد بزرگ ملی؛ آشنایی شرکت ها و ایجاد یک بستر تعامل بین آنها در قالب کمیته های مجزا را هدف قرار داده است. این کمیتهها که در آینده نزدیک تشکیل میشوند هرکدام مربوط به یک حوزه فناوری هستند. به این ترتیب شرکتها میتوانند در کنار هم چالشهای پیش روی خود را رفع کنند. این همافزایی به همراه کمکهای نهادهای دولتی منجر به افزایش کمیت و کیفیت صادرات دانشبنیان میشود. تمام مراحل این فرآیند در باشگاه صادرات انجام می شود.
از دیگر اهداف گردهمایی باشگاه صادرات می توان به اعلام حمایت های خاص هریک از نهادهای مرتبط با صادرات دانش بنیان اشاره کرد.
باشگاه صادرات به عنوان نهاد غیردولتی با هدف ایجاد بستر گفتمان بین شرکتهای دانشبنیان تاسیس شده و به دنبال شناسایی و رتبه بندی شرکتها، رشد شرکتها، توسعه بازارهای صادراتی و همافزایی نهادهای موثر در توسعه صادرات است.
این مجموعه برای توسعه بازارهای صادراتی، فعالیتهای مختلفی را اولویت قرار داده است که از آن جمله می توان به «ایجاد و ساماندهی دفاتر صادراتی»، «تشکیل کنسرسیوم»، «ایجاد برند مشترک»، «کمک به تامین مالی شرکت ها در مسیر صادرات» و «توسعه بازار خدمات تخصصی برای شرکتها» اشاره کرد.
این باشگاه برای ارزیابی شرکتها در سه گروه یاد شده جزییات و شاخصهای مختلفی را با توجه به دادههای نهادهای ذیربط و دادههای ارسالی شرکت ها انجام میدهد. طبق این شاخصها شرکتها در پنج گروه «شرکتهای ۵ ستاره»، «شرکتهای ۴ ستاره»، «شرکتهای ۳ ستاره»، «شرکتهای ۲ ستاره» و «شرکتهای مستعد» طبقهبندی میشوند.
فرآیند ارزیابی و رتبه دهی همواره در حال به روزرسانی است و شرکتهایی که در حوزه صادرات محصولات دانشبنیان خود پیشرفت میکنند، به گروههای بالاتر ارتقا مییابند.
نظر شما