فضاپیمای چینی ماهواره‌های آمریکایی را زیرنظر دارد

تهران- ایرنا- سایت اخبار نجوم و اکتشافات فضایی «اسپیس» آمریکا مدعی شد: ماهواره «تی جی اس- ۳» (TJS-۳) چین در مدار «زمین‌هم‌گرد» (geostationary)، ماهواره‌های آمریکایی را زیرنظر دارد و دارایی‌های سایر کشورها را بررسی می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «اسپیس»، یک ماهواره چینی پرتاب شده در سال ۲۰۱۸ مشغول بازرسی از فضاپیماهای سایر کشورها از ارتفاع بالای زمین در مدار زمین‌هم‌گرد بوده است. ماهواره TJS-۳ که به عنوان یک «ماهواره آزمایش های ارتباطاتی» نامگذاری شده است، اواخر سال ۲۰۱۸ در مدار زمین‌هم‌گرد قرار داده شد.

داده‌های مداری فاش می‌کند که این ماهواره در ماه های اخیر به ماهواره‌های آمریکایی نزدیک شده است. برای مثال، اکانت توییتری «اربیتال فوکوس» خاطرنشان کرده است که این ماهواره در امتداد کمربند (مداری) زمین‌هم‌گرد حرکت کرده اما توقف داشته تا نگاه دقیق‌تری به ماهواره‌های USA ۲۳۳ و USA ۲۹۸ بیاندازد. گمان می‌رود که اینها هر دو ماهواره ارتباطات نظامی تحت اداره نیروی فضایی آمریکا باشند.

ماهواره‌ها در مدار زمین‌هم‌گرد (GEO) در ارتقاع ۳۵.۷۸۶ کیلومتری بالای زمین کار می‌کنند در جایی که سرعت آنها با چرخش زمین هماهنگ است و نسبت به سطح زمین به نظر می‌رسد که در یک نقطه ثابت هستند. این مدار از این رو برای کاربردهای ارتباطاتی و مقاصد دیگر بسیار ارزشمند است.

در عین حال ماهواره‌ای که مدار خود را به میزان چند ۱۰ مایل بالا یا پایین می‌برد، قادر خواهد بود نسبت به سایر ماهواره به سمت غرب یا شرق حرکت کند و به یک ماهواره اجازه می دهد تا از کنار سایر ماهواره ها گذر کرده و نگاهی به آنها بیاندازد.

فضاپیمای چینی ماهواره‌های آمریکایی را زیرنظر دارد

«ستلایت داشبورد» از ابزار وب که داده‌های فضایی را جمع‌آوری و آنالیز می‌کند، افشا کرده که ماهواره یادشده چینی روز ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ تا نزدیکی ۶.۲ کیلومتری ماهواره «یو اس ای ۲۳۳» آمریکا رفته است.

ماهواره های آمریکایی، روسی و چین در سال های اخیر بطور فزاینده ای ماهواره‌های یکدیگر را در مدار زمین‌هم‌گرد تحت نظر و دیده‌بانی داشته اند تا تصاویر و داده‌هایی به دست آورند. اطلاعات کمی درباره این ماهواره چینی وجود دارد اما بدون شک آمریکا و سایر کشورها به دقت حرکات آن را زیر نظر خواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha