۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85047887
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش بینی افزایش تولید ناخالص داخلی چین در ۲۰۲۳

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبر: 85047887
پیش بینی افزایش تولید ناخالص داخلی چین در ۲۰۲۳

تهران- ایرنا- رشد تولید ناخالص داخلی چین در ۲۰۲۳میلادی به ۵ درصد خواهد رسید که این مساله نشان دهنده اعتماد این کشور به بهبود اقتصادی و در عین حال تعادل در برابر نوسانات اقتصادی و بحران های جهانی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل گلوبال تایمز، هدف چین از این تصمیم تبدیل شدن به یکی از سریعترین اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۳ است.

به باور کارشناسان اقتصادی، انتظار می رود اقتصاد جهانی امسال با رکود مواجه شود و اقتصادهای بزرگ مانند ایالات متحده و منطقه یورو نیز با تبعات ناشی از رکود اقتصادی دست و پنجه نرم کنند.

این رشد به میزان قابل توجهی بالاتر از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین است که در ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد بود بالاتر است.

در سال ۲۰۲۲ در نتیجه شیوع ویروس کرونا و بروز اختلال در زنجیره تامین جهانی، رشد تولید ناخالص داخلی در چین به ۳ درصد رسید.

این رقم مطابق با پیش بینی های بسیاری از نهادهای بین المللی است که پیشتر برای رشد اقتصاد چین در سال ۲۰۲۲ متصور شده بود.

در حال حاضر شماری از اقتصاددانان بر این باورند چین در سال ۲۰۲۳ به تولید ناخالص داخلی ۵ درصدی خواهد رسید.

پیش بینی افزایش تولید ناخالص داخلی چین در ۲۰۲۳

پیش بینی صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول نیز اخیرا رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری را ۵.۲ درصد و رشد جهانی این کشور را ۲.۹ درصد پیش بینی کرده است.

بر اساس این گزارش، هدف رشد تولید ناخالص داخلی همراه با سایر اهداف توسعه اقتصادی چین در گزارش «لی کی چیانگ» نخست وزیر این کشور بود که به اولین جلسه چهاردهمین کنگره ملی خلق تحویل داده شد.

اقتصاددانان بر این باورند که هدف رشد تولید ناخالص داخلی نه تنها نشان دهنده اعتماد چین به بهبود اقتصادی در مرحله پس از کووید است، بلکه تمرکز این کشور را برای پیگیری توسعه بلند مدت با کیفیت و پایدار نشان می دهد.

«کائو هپینگ» یک اقتصاددان در دانشگاه پکن نیز بر این باور است اگر جنگ اوکراین و یکجانبه گرایی بین المللی در مقیاس بزرگ تشدید نشود، می توان رشد اقتصادی ۶ درصدی را نیز برای چین در سال جاری متصور شد.

به زعم کائو، رشد تولید ناخالص داخلی چین همچنین نشان دهنده این مساله است که مقامات عوامل بالقوه غیرمنتظره ای را در نظر گرفته اند که یکی از بزرگترین آنها عامل عدم اطمینان به تغییرات در محیط خارجی است.

رشد ملی چین نیز با انتظارات رشد بالاتر از بهبود اقتصادی در سراسر کشور نیز مطابقت دارد.

بر اساس گزارش رسانه های چین اکثر مناطق در سطح استانی رشد بالای ۵.۵ درصد را تجربه می کنند.

این در حالیست که «تیان یون» یک ناظر مستقل اقتصادی و اقتصاددان سابق در سازمان برنامه ریزی اقتصادی چین بر این باور است که از دولت مرکزی گرفته تا دولت های محلی، مقامات چینی انگیزه لازم برای رشد تولید ناخالص داخلی را دارند.

در دو ماهه اول ۲۰۲۳، اقتصاد چین در بخشهای مختلف از جمله گردشگری، سرگرمی و تولید بهتر از حد انتظار عمل کرده است ...

همچنین آژانس اعتبارسنجی «مودیز» بر این باور است که تولید ناخالص داخلی چین در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به بیش از ۵ درصد خواهد رسید.

گروه بانکی گلدمن ساکس نیز بر این باورست که تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری پس از بهبودی اقتصادی ناشی از کرونا با افزایش روبرو خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha