گزارش ایرنا، عبدالحسین کلانتری روز یکشنبه در دهمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت که با حضور برگزیدگان آن در دانشگاه علمی کاربردی قزوین برگزار شد، افزود: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه تراز این دوره از فعالیت های آموزش عالی کشور است و تمام همت وزارت علوم در این دوره آن است که مهارت افزایی را به حوزه آموزش تزریق کند و غلظت مهارت افزایی را در دانشگاه ها افزایش دهد.
وی اظهار گردد: خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی پیشاپیش به استقبال این موضوع مهم رفته و این موضوع را در ساختار خود نهادینه کرده است.
کلانتری با اشاره به اینکه دانشگاه علمی و کاربردی علم و مهارت را در کنار یکدیگر جاری و ساری کرده و تبادلات استاد و دانشگاهی در این مرکز دانشگاهی رنگ دیگری به خود گرفته، خاطرنشان کرد: این دانشگاه همچنین ترکیب تجربیات دانشجویی در کنار علم اساتید توانسته رابطه استاد و شاگردی را در نظام متداول آموزشی کشور تغییر دهد.
این مسوول افزود: انجمن های علمی به طور طبیعی همانند فعال ترین و پویا ترین بخش دانشجویی در حوزه آموزشی وزارت علوم نقش بی بدیلی در پویایی، سرزندگی و رشد فعالیت های علمی در دانشگاه ها داشته است تا جایی که ثمره این فعالیت ها خود را در جشنواره حرکت نشان می دهد.
به گفته کلانتری، انجمن های علمی در این رویداد بزرگ در رقابت با یکدیگر تمام داشته های خود را با یکدیگر به رقابت می گذارند تا از دل این رقابت ها برترین ها مشخص شوند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: انجمن های علمی دانشگاه ها به سمت سازگاری با تغییراتی که در دنیا صورت گرفته، می روند و از این رو بازنگری در آیین نامه های انجمن های علمی در وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته و لذا انجمن های علمی امروز در حال تبدیل شدن به انجمن های علمی و فناوری هستند که در این مسیر یک فرصت بی نظیر برای دانشگاه علمی کاربردی، که یک دانشگاه متکی به مهارت است به وجود می آید.
وی تاکید کرد: امروز به طور طبیعی انجمن های مهارت محور و مبتنی بر فن آوری ها سهم بزرگی در این روند خواهند داشت و این فرصت ویژه ای برای انجمن های علمی تشکیل شده در دانشگاه های علمی کاربردی است.
کلانتری اضافه کرد: به موازات فعالیت های علمی که انجمن های علمی دانشجویی در متن دانشگاه ها ایجاد کرده اند، انجمن های علمی اساتید نیز در حال راه اندازی و تشکیل هستند که در آیین نامه های جدید ایجاد ارتباط بین انجمن های علمی دانشجویی و استادی نیز به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: محور دیگری که می تواند جهت دهی مناسبی به این مساله داشته باشد، ارتباط میان انجمن های علمی و نظام مسایل حوزه صنعت و جامعه کشور است که می تواند هم حوزه های فنی و هم حوزه های علوم انسانی را در بر بگیرد تا دغدغه امروز ما که ارتباط بین دانشگاه و صنعت است را بتواند بهبود ببخشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: شاید راهکار ایجاد این ارتباط آن است که خود بدنه دانشگاه ها را مرتبط کنیم با مسایل مربوط به جامعه و صنعت که می تواند حوزه آموزش را جهت دهد و در سطح دیگر نیز می تواند موجب بلوغ و شکوفایی توان اجتماعی و توانمندی های دانشجویی در کشور باشد، به نوعی که بدنه دانشجویی کشور با مسایل جامعه آشنا شود و برای رفع آن تلاش کند.
کلانتری خاطرنشان کرد: جامعه تکیه گاهی جز همین مردم ندارد و لذا هرچه بیشتر دانشجویان و دانش آموزان با نظام مسایل واقعی کشور ارتباط برقرار کنند فرآیند رشد و شکوفایی شخصیت و تلاش برای رفع این مشکلات نیز بیشتر بروز و ظهور پیدا می کند و برای تحقق این مساله نیازمند اعتماد و سرمایه گذاری برروی این گروه های دانشجویی هستیم.
نظر شما