توسعه همکاری‌ علمی ایران و عراق چهره متفاوتی از رابطه کشورهای مسلمان نشان می‌دهد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش عالی عراق با تاکید بر اهمیت توسعه روابط همکاری علمی دو کشور گفت: توسعه همکاری‌ علمی ایران و عراق، چهره متفاوتی از رابطه کشورهای مسلمان را برای کشورهای غربی ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نعیم العبودی، امروز (یکشنبه) در بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، روابط ایران و عراق را از نظر تاریخی و دینی دیرینه دانست و نزدیکی جغرافیایی و وجود مرز ۱۴۰۰ کیلومتری دو کشور را دلیل دیگری برای تقویت روابط برشمرد.

وی افزود: روابط ایران و عراق تحت تاثیر روابط اجتماعی بین دو ملت است که به این شکل روابط دو کشور را از روابط دیگر کشورها متمایز می کند.

وزیر آموزش عالی عراق با اشاره به کمک ایران در مبارزه با گروهک داعش در عراق گفت: ایران در آن زمان همه امکانات و فرماندهان و نیروهای خود را برای کمک به عراق فرستاد و نمایی از ارتباط ایران و عراق ترسیم شد که در همکاری و دوستی شهدای بزرگوار ما و شما مخصوصا شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس محسوس است.

العبودی تاکید کرد: خون این دو شهید با هم آمیخته است و این نشانه همکاری واقعی دو ملت است. چالش های زیادی در برابر دو کشور وجود دارد که باعث می شود در عرصه های علمی فرهنگی تاریخ و اجتماعی همکاری کنیم.

وی هدف از این سفر را تبادل تجربیات، پژوهش های علمی و تبادل دانشجویان دانست و افزود: عراق درهای دانشگاه ها را به روی دانشجویان همه کشورها از جمله ایرانی ها باز کرده است و دانشجوهایی که علاقه دارند در رشته های زبان، تاریخ و فرهنگ عراق تحصیل کند، می توانند وارد دانشگاه ها شوند.

وزیر آموزش عالی عراق گفت: امسال شعبه ای از دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر مقدس کربلا افتتاح شد. اما تبادل و همکاری دو کشور باید فراگیر و موثرتر باشد مخصوصاً در مورد پژوهش های علمی. کشورهایی که بر مساله علمی و پژوهشی متمرکز هستند، با فشارهای زیادی روبرو می شوند، زیرا کشورهای پیشرفته چنین کشورهایی را نمی توان تحت تسلط خود آورند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به موضوعات علمی و پژوهشی گفت: توسعه همکاری ها در همه قالب ها و خواهرخواندگی مراکز علمی دو کشور، چهره و شخصیت مثبتی به کشورهای غربی منعکس کرده و تصویری متفاوت از همکاری کشورهای مسلمان نشان می ‌دهد.

وزیر آموزش عالی عراق با هیات همراه همچنین از بخش‌های مختلف سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، از جمله مرکز توسعه ماهواره زلزله‌شناسی آیات، توسعه ساخت دستگاه دیالیز، دیسک آزمایش فوری (lab on disk)، مرکز میکروارگانیسم های ایران و شماری از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم ک فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بازدید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha