نمایندگان نباید لایحه بودجه را با نگاه انتخاباتی تغییر دهند

تهران- ایرنا- کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید ارقام لایحه را به صورتی تغییر دهند که در بخش برنامه‌ای و درآمدی بار اضافی بر دوش دولت گذاشته نشود، گفت: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس اجازه مخالفت برای کاهش تغییرات را در لایحه بودجه نمی‌دهند؛ چالشی که در این دوره افزایش داشته است.

«ساسان شاه ویسی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ضمن انتقاد از تغییرات اعمالی مجلس در چارچوب لوایح پیشنهادی بودجه، اظهار داشت: مهمترین و کاملترین اطلاعات در اختیار قوه مجریه است و اگر سمت و سوی تغییرات در اولویت‌ها و برنامه باشد، شرایط را به گونه‌ای ایجاد می‌کند که نیازهای کشور تامین نمی‌شود.

وی افزود: مشکلی که در تولید قوانین و برنامه‌هایی مانند بودجه و پنج ساله وجود دارد این است که در زمان تدوین، نظر جامعی از کارشناسان اخذ نمی‌شود و تغییرات و شاکله اصلی مورد تایید نخبگان قرار نمی‌گیرد.

شاه ویسی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی به طرح دولت عمق دهد، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید ارقام لایحه را به صورتی تغییر دهند که در بخش برنامه‌ای و درآمدی بار اضافی بر دوش دولت گذاشته نشود.

وی تاکید کرد: مشی، مدل و نگاه دولت، پر کردن خلأها با ظرفی است که در اختیار دارد. با تغییر برنامه‌ها در مجلس، بخشی از لوایح که بر اساس اولویت‌های دولت است دگرگون می‌شود و این روند نباید در مجلس انقلابی و در آستانه انتخابات جدید، بر اساس قومیت و حوزه انتخاباتی رخ دهد.

شاه ویسی تاکید کرد: توصیه می‌شود طرح‌های نمایندگان به صورت تخصصی، کارشناسی و با احترام به دیدگاه دولت مصوب شود. منظور این نیست که اختیارات قوه مقننه را محدود کنیم اما باید محفوظات را اصل قرار دهیم زیرا بر اساس همین ایده کمیسیون تلفیق تشکیل شده تا تغییرات انتقال داده شود و توافق برای آن با دولت صورت بپذیرد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس اجازه مخالفت برای کاهش تغییرات را در لایحه بودجه نمی‌دهند؛ این چالش در دوره‌های گذشته وجود داشت اما در این دوره افزایش داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha