۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۲۴
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85048584
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آستارا سال آینده را بدون تنش آبی سپری می‌کند

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: این شهرستان بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سال آینده را در حوزه آب شرب و کشاورزی بدون تنش سپری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور عصر یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب آستارا بیان کرد: بنابر اعلام دستگاه‌های مربوطه و سازمان هواشناسی بروز خشکسالی در سال ۱۴۰۲ محتمل است و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ممکن است در اوایل سال آینده به خشکسالی مواجه شویم.

وی افزود: استانداری گیلان بر همین اساس پیگیر موضوع است تا در بحث کشاورزی اقدام به کشت و زرع در استان زودتر انجام بگیرد که شهرستان آستارا هم باید در این حوزه کار خود را زودتر آغاز کند و برای اینکه مقدمات کار انجام شود، دستگاه‌های مربوطه آمادگی لازم را برای راه‌اندازی تجهیزات و تعمیر وسایل کشاورزی داشته باشند.

فرماندار آستارا اظهار کرد: با توجه گزارش مدیریت امور آب و فاضلاب شهرستان در بحث آب شرب در سال آتی تنش آبی نخواهیم نداشت اما باید در بحث مصرف آب فرهنگ‌سازی و در زمینه بهره‌برداری اقدام‌های فرهنگی انجام شود.

وی اضافه کرد: بحث سرقت آب هم باید جدی گرفته شود، زیرا گزارش‌ها حکایت از این دارد که موضوع در جامعه چندان مورد توجه نیست و استفاده از منابع به صورت غیرقانونی و بدون پرداخت آب بها و حقوق دولتی افزایش یافته است.

رضایی‌پور عنوان کرد: عده‌ای بدون رعایت مسائل قانونی و بدون احساس گناه نسبت به برداشت غیرمجاز اقدام می‌کنند که در این راستا باید به موضوع ورود کنیم و تذکرهای لازم داده شود؛ دستگاه مربوطه نیز نسبت به فرستادن پیامک و اطلاع‌رسانی به متخلفان اقدام لازم را در دستور کار قرار دهد.

وی تاکید کرد: باید توجه به این حوزه و اهمیت به زحمت‌هایی که کشیده می‌شود تا آب شرب آماده و به مشترکان ارایه شود، به اطلاع همه شهروندان برسد تا الگوی بهینه مصرف را بیشتر رعایت کنند و احساس مسئولیت داشته باشند.

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه در بحث آب کشاورزی دستگاه‌های مختلفی دخیل هستند، گفت: باید دستگاه‌های مربوطه اوضاع را مدیریت کنند و مقدمات لازم را در دستور کار قرار دهند تا در مسیر کشت و زرع این شهرستان با مشکلی روبه‌رو نشود.

وی لزوم لایروبی رودخانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: بر اساس گزارش‌ها ۲۵ کیلومتر از رودخانه‌های آستارا نیازمند لایروبی است که با توجه به اعتبار تخصیصی باید قسمت‌های خاصی که بیشتر نیازمند لایروبی هستند، شناسایی و نسبت به لایروبی و تعمیر سردهنه‌ها اقدام شود تا آب راحت‌تر به زمین‌ها برسد.

مالکان تراکتور نسبت به دریافت پلاک‌ اقدام کنند

رضایی‌پور در ادامه بیان کرد: بر اساس گزارش‌های جهاد کشاورزی آستارا ۱۳۵ دستگاه تراکتور در شهرستان داریم که از این میان ۲۱ دستگاه فاقد پلاک هستند؛ این موضوع سال گذشته در دستور کار بود و امسال نیز باید پیگیری‌های لازم برای پلاک‌گذاری آنها انجام شود.

وی اضافه کرد: تراکتورهای فاقد پلاک سهمیه سوخت کشاورزی دریافت نخواهند کرد و از طرف دیگر تراکتور نوعی خودرو محسوب می‌شود که اگر پلاک نداشته باشد، پوشش بیمه‌ای نیز نخواهد داشت و با این شرایط اگر حادثه‌ای اتفاق بیافتد، مشکلاتی برای مالکان ایجاد خواهد شد.

فرماندار آستارا تاکید کرد: با توجه به این مسائل باید مالکان تراکتورهای فاقد شماره انتظامی اسناد مورد نیاز را ارایه دهند و هرچه سریع‌تر نسبت به پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی خود اقدام کنند که در این زمینه انتظار می‌رود نیروی انتظامی هم همکاری لازم را داشته باشد.

وی عنوان کرد: تعدادی از زمین‌های کشاورزی آستارا برای آبیاری از چاه‌ها نیازمند نصب کنتور برق هستند که باید برای اختصاص کنتور موقت برق به آنها پیگیری‌های لازم انجام شود و به‌هنگام در اختیار کشاورزان قرار بگیرد که باید آب منطقه‌ای و برق همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند.

رضایی‌پور لزوم همکاری راهداری و شهرداری‌ها و اختصاص ماشین‌آلات مورد نیاز برای لایروبی روخانه‌ها گفت: برخی از آب‌بندهای آستارا هم مشکل دارند که باید تعیین تکلیف شوند و از مواد حاصل از لایروبی آنها هم بهره‌برداری مناسب انجام بگیرد که لازم است اداره‌های منابع طبیعی، محیط زیست و دهیاری‌ها در کنار همکاری لایروبی را جدی بگیرند تا کار به نحو احسن انجام شود.

وی افزود: همچنین گروهی کارشناسی باید در هفته جاری تشکیل شود و از ترانس‌های برقی که در مزارع کشاورزی نصب شده بازدید کند تا از عملکردشان اطمینان حاصل شود و یا تعمیرات لازم برای ترانس‌های دارای مشکل انجام بگیرد.

فرماندار آستارا با تاکید بر پرداخت دیون اداره برق از سوی بخش‌های خصوصی و دولتی بیان کرد: راه‌اندازی شعبه‌ای ویژه در دادگستری شهرستان به صورت موقت برای رسیدگی به جرایم مرتبط با سرقت‌ها ضروری است و باید در این زمینه همکاری لازم انجام شود تا مشکل کشاورزان برطرف گردد.

وی عنوان کرد: آستارا با پشتوانه آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و تالاب‌ها نسبت به سایر شهرستان‌ها شرایط بهتری دارد اما باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا کشاورزان در این شرایط سخت بتوانند زمینه‌های کشاورزی و باغ‌ها را آباد کنند و محصولات خوبی را برداشت نمایند.

رضایی‌پور تاکید کرد: باید همه دستگاه‌ها با کمک و همراهی تلاش کنند تا امسال مشکل آبی، لایروبی و تجهیزاتی در شهرستان نداشته باشیم و به هدف‌های تعیین شده برسیم.

پنج هزار و ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی شامل سه هزار و ۱۵۰ هکتار شالیزار در شهرستان آستارا وجود دارد.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha