۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۹
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85050083
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر خارجه روسیه: مقدمات نشست چهارجانبه با حضور ایران در جریان است

تهران - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: مقدمات برای نشست چهارجانبه با حضور ایران به منظور از سرگیری روابط ترکیه و سوریه با احتیاط و دقیق درحال انجام است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری دام پرس سوریه امروز (سه شنبه) به نقل از «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: در حال کار بر روی یک اقدامات محتاطانه و آرام برای نشست وزرای خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران هستیم.

وی با بیان اینکه «ما در حال کار بر روی این موضوع هستیم»، افزود: می‌توانم به شما بگویم که ما توافق کردیم تا زمانی که زمانش فرا نرسد، جزئیات را فاش نکنیم. همه چیز به این سادگی نیست. ما باید با احتیاط و بر اساس اصول دیپلماسی آرام کارها را پیش ببریم.

روسیه ماه دسامبر، میزبان اولین مذاکرات وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود. در سال ۲۰۱۱ جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان و گروههای مسلح مخالف دولت قانونی سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه همچنان دشوار بوده است. با این حال، پس از شکست نقشه و جنگ تحمیلی تروریستی علیه دولت و ملت سوریه و بویژه در ماههای اخیر آنکارا و دمشق و همچنین برخی رسانه ها از احتمال عادی سازی تدریجی روابط صحبت می کنند.

بوگدانوف پیشتر گفته بود که از سرگیری فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک در هر دو کشور (ترکیه و سوریه) باید یکی از نتایج تلاش‌های مشترک در این راستا باشد.

وی افزوده بود: در دسامبر گذشته نشستی بین وزرای دفاع و روسای دستگاههای اطلاعاتی روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شد و طی آن زمینه‌های اصلی برای ادامه کار مشترک تعیین و سازوکار کارشناسی برای هماهنگی انجام شد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه کشورش از این مذاکرات می‌کند، اظهار داشت که ایران تمایل خود را برای پیوستن به روند این مذاکرات ابراز کرده است.

این درحالی است که مذاکرات در فرمت آستانه نیز از شش سال پیش برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه آغاز شده و در آن جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه مشارکت دارند.

در بیانیه پایانی مذاکرات آیت الله «سید ابراهیم رئیسی»، «ولادیمیر پوتین » و «رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه که ۱۹ جولای (۲۸ تیر) در تهران برگزار شد، تایید کردند که بحران سوریه تنها توسط خود سوری ها قابل حل است.

رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه که مذاکرات سوریه را دربر می‌گیرد، ۱۹ جولای (۲۸ تیر) در تهران دیدار کردند. قبل از آن نشست سه‌جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران در قالب روند آستانه اول جولای ۲۰۲۰ به روش ویدئوکنفرانس برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha