۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 85050134
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یک قدم مانده که "شهداب" به سکو برود/ والیبال یزد، نیازمند بومی‌سازی

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 85050134
محمد حسین فلاح
یک قدم مانده که "شهداب" به سکو برود/ والیبال یزد، نیازمند بومی‌سازی

یزد- ایرنا- تیم والیبال شهداب یزد بعنوان نماینده این استان در لیگ برتر، عصر امروز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای کسب دومین قهرمانی متوالی خود به مصاف تیم هراز آمل می‌رود.

به گزارش ایرنا، والیبال یزد طی سال‌های اخیر توانسته نام این استان را در عرصه ورزش کشور بر سر زبانها بیندازد و کم‌کاری و کم‌فروغی فوتبال را در عرصه اول این ورزش در کشور جبران کند.

تیم شهداب در فصل گذشته توانست با غلبه بر رقیبان قدرتمند خود بر بام والیبال ایران بایستد و برای یزد و یزدی افتخار کسب کند، کاری که سالهاست فوتبال یزد از عهده آن بر نیامده و به جز در یک مرحله که توانست به لیگ برتر صعود کند در دیگر سالها فقط در لیگهای دسته یک تا سه فعالیت داشته که حتی در این رده از رقابتها هم نتوانسته انتظارات فوتبالدوستان یزدی را فراهم کند.

البته حساب فوتبال ساحلی، جداست؛ نماینده فوتبال ساحلی استان یزد نه در عرصه رقابت های کشوری که در آسیا و جهان هم شهره است و نام تیم فوتبال گلساپوش یزد در دنیا می درخشد.

استخوان بندی تیم والیبال شهداب یزد بر خلاف تیم فوتبال ساحلی این استان، متشکل از افراد غیر بومی است بطوریکه فقط درصدی از اعضای این تیم یزدی هستند و این درصد هم اغلب، جایگاه ثابتی در ترکیب اصلی ندارندنکته مهم آنکه اغلب اعضای تیم فوتبال ساحلی گلساپوش نه فقط از یک استان بلکه از یک محله قدیمی برخاسته‌اند و نام یزد را در جهان بلند آوازه کرده اند.

و اکنون تیم والیبال شهداب یزد بعنوان نماینده استان در لیگ برتر در آستانه افتخاری دیگر است و اگر بتواند برای دومین سال متوالی، قهرمان ایران شود ، این افتخار در تاریخ ورزش استان ثبت خواهد شد و این برای یزد، افتخاری ماندگار خواهد بود.

تیم شهداب یزد اکنون افتخار والیبال استان است و توانسته نام یزد را بلند آوازه کند و بخش اعظمی از کم کاری دیگر نهادها و متولیان این حوزه را جبران کند؛ علاقه مندان زیادی به خاطر درخشش تیم والیبال شهداب، به اینده ورزش این استان امیدوار شده اند و حضور چشمگیر آنها در سالن ورزشی این رقابتها در استان نشان از آشتی آنها با ورزش استان است.

والیبال یزد را بومی‌سازی کنیم

اما این افتخار آفرینی یک روی دیگر هم دارد که نباید به سادگی از کنار آن گذشت زیرا قهرمانی ها مقطعی و زودگذر هستند اما ماندگاری ورزش یک استان در اوج می تواند موجب پویایی عرصه ورزش آن استان و قهرمانی های مداوم و همیشگی باشد.

استخوان بندی تیم والیبال شهداب یزد بر خلاف تیم فوتبال ساحلی این استان، متشکل از افراد غیر بومی است بطوریکه فقط درصد اندکی از اعضای این تیم یزدی هستند که جایگاه ثابتی در ترکیب اصلی ندارند.

چرا نباید اعضای تیم والیبال استان یزد را خود یزدی ها بسازند و در صورت لزوم فقط از تک ستاره‌های کشور در تیم خود بهره ببرند؟ مگر در یزد، استعداد والیبال وجود ندارد؟

برای پاسخ به این پرسش باید اول به واکاوی چند موضوع پرداخت و به چند سوال دیگر پاسخ داد تا شاید به جواب این پرسش اساسی رسید.

متولیان ورزش و والیبال استان یزد طی سال های اخیر چه فعالیتی و اقدامی برای پیشرفت و توسعه والیبال استان انجام داده اند؟ رییس فعلی هیات والیبال استان یزد الان در کجا ساکن است و چه کاری برای این رشته در استان انجام داده و می دهد؟ مگر طبق آیین نامه فدراسیونها ، رییس هیات نباید در استانی که مسوولیت رشته ورزشی آن را تقبل کرده ساکن باشد .

چرا یزد لیگ منسجم والیبال ندارد؟ مگر می شود استانی که نماینده والیبال آن در قله والیبال کشور قرار دارد هیچ لیگ منسجم و حرفه ای در هیچ رده ای نداشته باشد اما بتواند در عرصه نخست والیبال کشور بدرخشد؟

نتیجه بی‌تفاوتی به والیبال استان همانی می شود که الان شده است یعنی ۹۰ درصد اعضای تیم والیبال آن را غیربومی‌ها تشکیل میدهند که این به نفع والیبال استان نیست.

اگر تیم والیبال شهداب یزد و ایفاسرام اردکان که در لیگ برتر حضور دارند و همچنین تیم والیبال چادرملوی اردکان که به تازگی به لیگ برتر صعود کرده را نادیده بگیریم آیا چیزی از والیبال استان یزد باقی می ماند جز اینکه چند مسابقه مقطعی در طول سال در یزد برگزار می شود و تمام؟

مگر والیبال و فوتبال یزد، چی کمتر از فوتبال ساحلی دارد که اغلب اعضای آن را بچه محل های یک محله یزد تشکیل می دهند و نام استان را در جهان بلند آوازه کرده اند؟

پس استعداد ورزشی در استان هست و آنچه نیست، همت، تلاش و کوشش و پشتکار است، وقتی رییس یک هیات ورزشی در استان ساکن نیست و در تهران فعالیت می کند چه انتظاری می توان از ورزش آن داشت.

چرا یزد لیگ منسجم والیبال ندارد؟ مگر می شود استانی که نماینده والیبال آن در قله والیبال کشور قرار دارد هیچ لیگی در هیچ رده ای نداشته باشد اما بتواند در عرصه نخست والیبال کشور بدرخشد؟اکنون جامعه والیبال یزد به شدت از اوضاع این رشته ورزشی در استان گله مند هستند و معتقدند توسعه والیبال یزد در پشت حضور پر قدرت نماینده والیبال استان در لیگ برتر، نادیده گرفته شده است، تیمی که با نام یزد اما با مجموعه ای از بازیکنان و سرمربی غیر یزدی در این رقابتها حضور دارد.

مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر کشور با حضور ۱۴ تیم در یک گروه شامل تیم‌های فولاد سیرجان ایرانیان، شهرداری ارومیه، فولاد مبارکه سپاهان، لبنیات هراز آمل، سایپا تهران، شهرداری ورامین، شهداب یزد، شهرداری گنبد، هورسان رامسر، پیکان تهران، پاس گرگان، مس رفسنجان، راه‌یاب ملل مریوان و آذرباتری ارومیه پیگیری و امروز فینال این رقابتها میان ۲ تیم شهداب یزد و هراز آمل برگزار میشود.

با صعود تیم چادرملوی اردکان به لیگ برتر، استان یزد در فصل بعدی رقابتها سه نماینده در این مسابقات دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha