۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85050436
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش دور از انتظار نرخ تورم در سوئیس

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 85050436
افزایش دور از انتظار نرخ تورم در سوئیس

تهران- ایرنا- آمار جدید نشان می دهد که نرخ تورم در سوئیس در ماه فوریه (بهمن) بالاتر ازحد انتظار بوده است؛ موضوعی که می تواند احتمال تصمیم بانک مرکزی سوئیس برای افزایش نرخ بهره را در ماه جاری میلادی (مارس) تقویت کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز افزود: قیمت مصرف کننده در سوئیس در ماه گذشته میلادی (فوریه) نسبت به سال قبل از آن ۳.۴ درصد افزایش داشت. این شاخص در ماه قبل (ژانویه) ۳.۳ درصد بود.

براساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف کننده در سوئیس در ماه فوریه بالاتر از هدف تعیین شده برای تثبیت قیمت ها بوده است.

انتظار می رود بانک مرکزی سوئیس ۲۳ مارس (۳ فروردین) تصمیم جدید خود را درباره نرخ بهره اعلام کند. اما بازار به ویژه به دنبال تضعیف ارزش فرانک سوئیس که به محدود کردن افزایش قیمت ها ناشی از واردات گران تر کمک کرده است، احتمال افزایش ۵۰ واحدی ( ۰.۵ درصدی) نرخ بهره را نسبت به سطح کنونی یک درصدی آن پیش بینی می کند.

رویترز نوشت بانک مرکزی سوئیس روز دوشنبه از اظهارنظر درباره داده های جدید خودداری کرد.

نرخ تورم ماه فوریه در سوئیس بالاتر از حد انتظار اقتصاد دانان بوده است و بانک سرمایه گذاری کریدیت سوئیس پیش بینی کرده بود تورم ۲.۹ درصد افزایش یابد. شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیس یو بی اس و بانک خصوصی جی سافرا ساراسین (J.Safra Sarasin) نیز افزایش ۳ درصدی تورم را پیش بینی کرده بودند.

بنابر این گزارش، افزایش اجاره ها و بنزین نیز قیمت ها را بر اساس شاخص ماه به ماه ۰.۷ درصد افزایش داد. تورم اصلی که همه کالاها و خدمات به جز سوخت و مواد غذایی را در بر می گیرد نسبت به ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی ۰.۸ درصد و در مقایسه با فوریه سال گذشته میلادی ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

یک اقتصاد دان بانک جی سافرا ساراسین سوئیس گفت انتظار داریم بانک مرکزی افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره را داشته باشد اما اگر تورم ادامه داشته باشد نمی توان افزایش ۵۰ واحدی را دور از انتظار دانست.

کارشناس کردیت بانک سوئیس نیز گفت بانک مرکزی در تصمیم گیری جدید خود نمی تواند تنها داده های ماه فوریه را در نظر بگیرد اما در هر حال احتمال افزایش نرخ بهره وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha