۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۷
کد خبر: 85051839
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روزنامه لبنانی: فرنجیه به زودی اعلام کاندیداتوری خواهد کرد

بیروت - ایرنا - روزنامه الجمهوریه چاپ لبنان از اعلام کاندیداتوری سلیمان فرنجیه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روزنامه الجمهوریه افزود که اعلام کاندیداتوری فرنجیه طی روزهای آینده و پس از اعلام حمایت رسمی حزب الله و جنبش امل انجام خواهد شد.

این روزنامه تاکید که این موضوع ضمن اتحاد موضع جریان ۸ مارس در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، توپ را در زمین جریان ۱۴ مارس خواهد انداخت.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان روز دوشنبه در سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز و اعیاد شعبانیه به صورت رسمی حمایت حزب الله از سلیمان فرنجیه را اعلام کرد.

این موضع حزب الله چند روز پس از اعلام حمایت جنبش امل از فرنجیه صورت گرفت.

سید حسن نصرالله همچنین خواستار مشارکت همه احزاب لبنانی برای دستیابی به توافق بر سر پرونده ریاست جمهوری شد و تصریح کرد: اگر به رویکرد فعلی در انتخاب رئیس جمهور ادامه دهیم، خلاء ریاست جمهوری ممکن است سال ها ادامه یابد.

"سلیمان تونی فرنجیه" نوه سلیمان فرنجیه است که بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ رئیس جمهور لبنان بود، پدر وی نیز تونی فرنجیه یکی از وزرای دولت لبنان در بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ بود.

خانواده سلیمان فرنجیه در سال ۱۹۷۸ به دست سمیر جعجع و شورشیان فالانژ به رگبار بسته شدند و او به دلیل مسافرت از این جنایت جان سالم به در برد.

وی در بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ به ترتیب وزارتخانه های مسکن(۲ دوره)، امور شهر و روستا، بهداشت(۳ دوره) وکشور در دولت های مختلف را عهده دار بود.

وی همچنین یکی از شخصیت های نزدیک به خط مقاومت در داخل لبنان به شمار می آید که از نظر سیاسی همواره بر ضرورت وجود مقاومت در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری در سوریه تاکید داشته است.

وتوی سعودی و احزاب مسیحی علیه فرنجیه

از طرفی دیگر روزنامه الاخبار چاپ لبنان با اشاره به اعلام حمایت حزب الله و جنبش امل از سلیمان فرنجیه نوشت: سفیر عربستان در لبنان بلافاصله پس از اعلام موضع حزب الله در دیدار خود با پاتریک الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنانی مخالفت صریح خود با سلیمان فرنجیه را اعلام کرد، وی همچنین طی روزهای گذشته این موضع را به سفیر فرانسه در بیروت و دیگر اعضای مشارک کننده در کنفرانس پاریس منتقل کرده بود، البخاری همچنین معامله بر پست نخست وزیری در مقابل ریاست جمهوری را نیز رد کرد.

در همین راستا سفیر عربستان در طی روزهای آینده با دیگر مقامات لبنانی از جمله نبیه بری رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد و ممکن است با جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد دیدار داشته باشد.

الاخبار افزود که رهبر مسیحیان مارونی در حال حاضر منتظر اعلام موضع دیگر احزاب سیاسی لبنانی است و پاتریک الراعی ضمن عدم دخالت در تائید یا رد کاندیداتوری شخص خاصی به دنبال ایجاد یک راه حل سومی است که شامل اعلام حمایت از یک شخصیت سیاسی بی طرف و غیر چالشی برای همه احزب لبنانی است که توانایی خارج کردن لبنان از شرایط بحرانی فلی را نیز داشته باشد.

الاخبار تاکید کرد که هر چند الراعی موضع منفی ضد ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش این کشور ندارد اما به انجام تعدیل قانون اساسی جهت کاندیداتوری عون چندان مایل نبوده و همچنین نمی خواهد کاندیداتوری فرماندهان ارتش در عرصه سیاست لبنان به یک روال مرسوم تبدیل شود.

روزنامه الاخبار با اشاره به شخصیت های مسیحی حاضر در عرصه سیاسی لبنان نوشت که آنها توانایی حمایت از شخص سومی غیر از فرنجیه و ژنرال عون را ندارند اما همگی بر مخالفت با سلیمان فرنجیه متفق القول هستند.

در سوی دیگر عرصه سیاسی، جریان ملی آزاد که اکثریت مسیحی پارلمان لبنان را در دست دارد همچنان موضع سکوت در خصوص اعلام حمایت حزب الله وجنبش امل از فرنجیه اتخاذ کرده و هنوز مشخص نیست که این جریان چه سیاستی را در آینده اتخاذ خواهد کرد.

هر چند جریان ملی آزاد در گذشته مخالفت خود با کاندیداتوری سلیمان فرنجیه را اعلام کرده بود اما در بیانیه خود که روز گذشته منتشر کرد بر ضرورت عدم دخالت خارجی و آغاز گفتگو جهت حل بحران خلا قدرت و انتخاب ریاست جمهوری تاکید کرد.

علنی شدن حضور سلیمان فرنجیه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری فضای راکد و بی رمق عرصه سیاسی لبنان را وارد دور جدیدی از رقابت های سیاسی کرده است که با توجه به دخالت آشکار کشورهای خارجی به خصوص عربستان سعودی نباید منتظر باز شدن گره کور بحران سیاسی در لبنان در آینده ای نزدیک بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha