۲۳ طرح آبخیزداری گلستان به بهره‌برداری رسید
بهره‌برداری از بند چوبی مشبک مدیریت سیلاب در جنگل النگدره گرگان

گرگان - ایرنا - همزمان با هفته درختکاری، ۲۳ طرح آبخیزداری استان گلستان با صرف هزینه بیش از ۲۷۰ میلیارد ریال از منابع استانی و ملی به بهره‌برداری رسید.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این طرح‌ها شامل اجرای سازه‌های سنگی ملاتی، گابیونی و بندخاکی بود.

محمدرضا نقوی ادامه داد: اجرای ۲۴ سازه‌های سنگی ملاتی و بندهای خاکی در کلاله و مراوه تپه از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی از دیگر اقدامات این اداره کل در سال جاری بود.

وی گفت: برای اجرای این تعداد طرح حدود ۳۶۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

۲۳ طرح آبخیزداری گلستان به بهره‌برداری رسید

نقوی اجرای ۲ طرح تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در حوزه آبخیز نوکنده (بندرگز) و کومیان (آزادشهر) از محل اعتبارات بند تبصره هشت به مبلغ ۹ میلیارد ریال، اجرای ۱۸ طرح مهار سیلاب دارای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی با هزینه ۲۵۵ میلیارد ریال، اجرای سه طرح پیشگیری از حوادث طبیعی شامل ایجاد و تکمیل و مرمت بندخاکی و سازه های سنگی و ملاتی با هزینه ۲۷ میلیارد ریال و اجرای طرح‌های بیابان زدایی در مراتع استان از جمله تولید نهال، بوته کاری، مدیریت هرزآب با بیش از ۱۶۲ میلیارد ریال را از دیگر اقدام مهم این اداره کل در سال جاری برشمرد و گفت: اعتبار اجرای این طرح‌ها از محل سفر دولت سیزدهم، صندوق توسعه ملی و استانی بوده است.

به گفته وی، این اداره کل برای سال آینده برآورد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مختلف برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح استان را کرده است.

رییس اداره حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: این استان شمالی برای مقابله با پدیده‌هایی از جمله خشکسالی، سیلاب، فرسایش خاک و ریزگردها، دارای نقشه راه آبخیزداری و آبخوانداری بوده و از سه سال قبل با رویکرد جدی، اقدام برای سرعت دادن به این طرح‌ها را آغاز کرده است.

محمد عباسی به خبرنگار ایرنا افزود: مطابق گزارش پژوهشکده آبخیزداری کشور، اجرای هر طرح آبخیزداری در هر هکتار، ۵۳۰ متر مکعب روان آب و هر عملیات آبخوانداری، هزار متر مکعب تولید آب را همراه دارد.

وی تاکید کرد: سرعت دادن به طرح‌های آبخیزداری به مطالبه عمومی تبدیل شده و برای گسترش آن باید همه ظرفیت‌ها را برای استفاده بهینه از این طرح در راستای توسعه پایدار استان بسیج کرد.

گلستان در دهه های اخیر با بحران‌های طبیعی مختلف ناشی از تبعات تغییر اقلیم چون رخدادهای سیلابی و خشکسالی مواجه شده است و در این شرایط، یکی از راه حل‌های کارآمد در تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و ایجاد توازن آب موجود در خاک، اجرا و توسعه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری ( تغذیه مصنوعی آبخوان) بوده که مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با جدیت پیگیر اجرای آن هستند.

به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری در گلستان، پروژه‌های تغذیه مصنوعی آبخوان، تغییر الگوهای مکانی و زمانی بارش و سیلاب ناشی از آن را تبدیل به فرصتی برای مدیریت سیلاب و تغذیه آبخوان در گلستان می‌کند که با افزایش سطح تراز آب زیرزمینی و تقویت آن، روند فزاینده فرونشست زمین کاهش یافته و از بروز خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها جلوگیری خواهد شد.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌ قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

توسعه طرح‌های آبخیزداری گلستان با تخصیص اعتبارات سفر استانی دولت

پروژه‌های آبخیزداری در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های گلستان در حال اجراست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha