۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۵۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85052313
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمدید تحریمهای سودان تحت فشارهای آمریکا؛ روسیه و چین مخالف

نیویورک- ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل به تمدید ماموریت هیات کارشناسان مسؤول کمک به کمیته تحریم‌های سودان رای داد و ماموریت این هیات تا  ۱۲ مارس ۲۰۲۴   تمدید شد.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین اعلام کرد که قصد دارد با توجه به پیشرفت‌هایی که دولت سودان در چندین معیار کلیدی به دست آورده است، در تحریم ها بازنگری کند.

شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۶۷۶ (۲۰۲۳) بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، با ۱۳ رای موافق و ۲ رای ممتنع (چین و روسیه) تصمیم به بازنگری تحریم‌های موجود علیه سودان گرفت که ابتدا در سال ۲۰۰۴ بر اساس قطعنامه ۱۵۵۶ علیه این وضع شده بود.

سودان از سال ۲۰۰۵ تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. این محدودیت ها شامل تحریم تسلیحاتی می شوند. دلیل این تحریم ها درگیری ها در دارفور بود. در حالی که درگیری در منطقه دارفور بر اساس توافق جوبا در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید اما تحریم ها علیه سودان در سال ۲۰۲۳ همچنان باقی است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل درباره تمدید تحریم ها علیه سودان، گفت: روسیه موافق توجیه و اصلاح تحریم های این شورا تا زمان لغو آنها است.

پولیانسکی تاکید کرد که استفاده از تحریم ها به عنوان یک اقدام تنبیهی غیرقابل قبول است. وی خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب و گروه آفریقا نیز خواهان لغو تحریم ها هستند.

این دیپلمات روس تاکید کرد که به رغم درخواست هفت کشور عضو برای ادامه مذاکرات لغو تحریم های سودان، آمریکا که این تحریم ها را معرفی کرده، اعضا را مجبور به رای گیری کرده است.

دای بینگ، کاردار نمایندگی دائم چین در سازمان ملل نیز گفت که تحریم ها علیه سودان باید لغو شوند.

وی با اشاره به امضای توافقنامه صلح جوبا در سال ۲۰۲۰ بین دولت انتقالی سودان و مخالفان مسلح و تکمیل ماموریت سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در دارفور و خروج نیروهای سازمان ملل از دارفور اشاره کرد.

دای بینگ گفت: این تحولات مثبت یک تغییر اساسی به سمت بهبودی در وضعیت دارفور را نشان می دهد و این واقعیت را نشان می دهد که تحریم های شورای امنیت علیه سودان منسوخ شده است و باید با توجه به شرایط جدید این تحریم ها لغو شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha